Fin fargerik fisk til min 110l

vil ha en fargerik fin, litt stor fisk til 110L kar m ph på 6,8, dh rundt 3 og gjennomsnitt 25grader.

den må ikke spise voksne kirsebær reker.
prøvde nemlig palettciclide. rekene dødde nærmest ut!

har tenkt å bytte noen guppy (10-13 stk) i ein stim (13-17) neontetra.
har 3platy 4ancistrus og 13-16 (3yngel i underkant av 1cm) guppy.

Det blir vanskelig tror jeg. "En litt stor fisk" vil spise reker - garantert. For fisk er alt som passer i munnen, mat. Til og med guppy er sett spise voksne kirsebærreker. Om de ikke passet rett i munnen, ble bena nappet av, før reka ble spist stykkevis og delt. Det var Mona O her på forumet som hadde nærmest en bel bestand av kirsebærreker spist opp av noen guppy.

Så å finne en fisk som lar rekene dine være i fred blir mildt sagt vrient
Inaktiv bruker
Finnes mange fine
men ciklider generelt har jo reker på menyen, for å si det sånn. Men ville ikke vært for snar med å skylde alt på palettene dine, for hos meg har de største synderne vært voksne guppy, når det gjelder reker som forsvinner. De er spesielt glupske på de små og babyrekene.

Kan nevne at jeg har neocaridina sp. reker i samme kar som mine kakadueciklider. Selvsagt ser jeg at de må gjemme seg mer enn de som er alene i yngelkaret mitt, men de overlever i alle fall så lenge det finnes nok med gjemmesteder - spesielt flyteplanter. Kakadueciklidene er kjempeflotte og er bunnfisk, og de får jo ellers også mat for bunnfisk.

Kan altså anbefale å prøve kakaduene, med det forbehold at jeg bare har mine egne erfaringer å formidle. Har ikke hørt om andre som har disse og reker sammen.
guppyene har sikkert tatt noen reker men jeg skylde på paletten pga at vi såg flere ganger at ciclidene hadde reker i kjeften=/

palettene skremte og livet av noen guppyer så de gjekk rett ut 1 veke etter eg kjøpte di...

er ikke alle ciclider sånn territoriale hele tiden??
etter at pallettene fikk vere i karet er jeg veldig skeptisk til ciclide.
kakaduene er jo fine men vett ikke om det er verdt rekene....

men skal få nytt kar snart så jeg kan flytte reken over til det nye...
vil kakaduene ete neontetra?


Inaktiv bruker
Kakaduer
er ikke så veldig territorielle, i hvert fall ikke mine. De kan bli det når de har lagt egg, har jeg hørt, men jeg har ennå ikke opplevd det. De "jager" litt uskyldig bort fra hula i så fall men ikke nok til å stresse fiskene ellers.

Har kardinaltetra i samme kar som kakaduene, og det har kun hendt 1 gang at jeg vet "storemann" - den voksne hannen - har vært borti og nappet på en fra-før-syk kardinaltetra. Den lar voksne være i fred. Og rekene har også fått gå i fred hos oss, men kan jo ikke garantere noe da...

Jeg liker kakaduene så godt at jeg krysser fingrene for at de klarer å få egg og yngel
er jentekakaduene mindre aggrisive enn guttene?????
skal til haugesund rundt 10-11 tiden og lurte på om eg kansje sku kjøpa ein og se...

eller er det noen andre (som ikke står at er aggresive og territoriale på databasen) fisk som passer i mitt kar
Inaktiv bruker
Er vel omvendt
Når de har lagt egg så er det hunnen som passer eggene i hulen, da kan det hende at hun jager annen fisk litt mer akkurat rundt hulen. Ellers vil jeg ikke si at de er aggressive i det hele tatt. Dette er også en av grunnen til at denne arten er populær - den går i lag med så mange andre arter fordi den er fredelig.
vil nok ikke ha noen kakaduer alikevel.

kjøpte noen neontetra. det skulle liksom vere 10 for 130kr (15kr pr fisk) så fekk jeg 20!! for han som sto i butikken orket ikke å telle...

guppyene blir i karet (foreløpig....)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap