Skisse til 110l

satt litt oppe i natt og lagde en skisse av hvordan akvariumet mitt skal se ut...


er det noen meninger...

foresten denne 110literen skal være til 3 5cm slørhalen. hvor sterk skal pumpa være. jeg tror det følger med en am top 1000f (1000l i timen)
Philip Lauritzen
satt litt oppe i natt og lagde en skisse av hvordan akvariumet mitt skal se ut... er det noen meninger... foresten denne 110literen skal være til 3 5cm slørhalen. hvor sterk skal pumpa være. jeg tror det følger med en am top 1000f (1000l i timen)


Det kom ikke noe bilde, så det kan jeg ikke si noe om, men jeg vil bare nevne at det er ikke antall liter i timen som har noe å si for filtere. Det er hvor mye filtermateriale/filtermedie det er plass til! Det er i filtermaterialet de nyttige, rensende filterbakteriene sitter. Og jo mer filtermateriale, jo flere filterbakterier er det plass til = renere vann.

Det er en misforståelse å tro at jo høyere antall liter i timen et filter kan spy ut, jo bedre. Men det er ikke slik filterets biologiske rensekapasitet beregnes. For faktisk så er det en fordel om vannet ikke passerer filtermaterialet FOR fort. Da rekker ikke filterbakteriene å gjøre jobben sin like godt. Passerer vannet gjennom filtermediene i noe roligere tempo, renses det bedre av filterbakteriene.
Beklager bilder.
sorry at det ikke ble noe bilden
har fått et kamera som tar 4500x 3500 bilder noe som er bra og dårligt... da jeg legger bildene inn på pcen så er de i filformat jpeg. noe som ikke kan lastes opp her på akvaforum. så jeg lasete op et om konverteringsprogramm som gjør bildene om til tif. noe som kan lastes opp på akvaforum.

men det går bare noen ganger.. kan det være at bildene er for store...




kan en eller annen moderator slette/legge ned denne tråden..


takk mona oppland.

det viste jeg ikke. jeg har på det akvariumet jeg har nå stappet fult med masse blåsvamp + det som er der fra før av, men jeg tenkte litt sån på at gullfiskene trengte og trimme litt. de spiser jo non stop.
Philip, det er ikke -jpg formatet som gjør at du ikke får lastet bilder opp på forumet. Jeg laster bare .jpg
Det er mer sansynlig at bildet rett og slett er for stort. 4500x3500 blir jo nå sånt som 15 megapixler, og gjerne opp mot 5-6MB (eller mer?) per bilde. Jeg er ganske sikker på at om du tar å redigere bildet og lagrer det som jpg, med total fil-størrelse på rundt 1MB blir du ikke å ha vidre problemer med å laste opp bilder i trådene
Bra gjettet
det er en 15 mp speilrefleks jeg tar bilde med.

er det noen som vet hvordan jeg kan få en dårligere oppløsning på bildene.

jeg skal prøve og legge bildene mine med i innleget og se om det går...
Jeg åpner bildet i et redigeringsprogram, og justerer bildestørrelsen til 500 pixler bredt. Da er det null problem å laste de opp på AF. Af godtar ikke bilder større enn 500 px uansett, da blir bildet automatisk forminsket.

Et gratis og greit program er gimp. Litt vanskelig å bruke i begynnelsen, men når jeg ble vant til det, er det ikke noe problem.
Da har jeg lastet ned.
nå har jeg lastet ned bilde og det er i filformat jpg. 470x499


får håpe det funker...

har tegnet selv
Det funker helt fint

Et mindre, enklere og effektivt bilderedigerings program om du bare skal "krympe" bildene er Infran View. Gratis, lite enkelt program. Google bør kunne skaffe deg en link for å laste ned, jeg har mistet bokmerkene mine siden jeg lasta den ned sist.
Krymping av bilder
Om du skal gjøre et bilde lite er det bare å "høyre klikke på det" - velge "send til" og "e-post mottaker" i menyene som dukker opp. Da får du spørsmål om du vil "gjøre alle bilder mindre" - hvorpå Outlook automatisk skalerer de ned til en størrelse egnet for web/skjerm (ca 50kb). Tar 10 sec for en hel rekke bilder...

Ikke noe grunn til å gjøre det vanskeligere enn nødvendig..

/m
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap