Hvordan få roligere vann?

Hei!

Jeg har fått et akvarium i julegave, det er et av de billig avkvariene man får på dyrebutikken, D320 eller noe sånt, det er 32 liter. Jeg lurer på hvordan jeg kan få vannet som strømmer ut av til å senke kraften

Edit; kan jeg slå av pumpa?
Inaktiv bruker
Du kan ikke slå av pumpa nei. Da dør de gode bakteriene som vil etablere seg der når akvariet har stått en stund. De fleste pumper kan man stille inn strømmen på, kan man det på din? Hvis man ikke kan gjøre det kan du forsøke å sette inn en bit med filtersvamp i utsuget. Er det noen spesiell grunn til at du vil senke strømmen i akvariet?
Nei, du må aldri slå av pumpa, annet enn en kort stund mens du skifter vann. Er den slått av mer enn to timer kan filterbakteriene som renser vannet dø og du kan få en nitrittbombe som er giftig for fisken.

Hva slags pumpe er det? Hvis du kan flytte den, kan du se om du får satt utblåsningsrøret mot glassveggen.

Jeg har en 60 liter med en kampfisk, som skal ha lite strøm i vannet. Der har jeg satt filteret på bunnen med utblåsningsrøret inn mot hjørnet av karet.
Takk for info
Jeg har snudd utsuget "heter det det?" iallefall strømmer vannet rett på veggen og strømmen i vannet er redusert, grunnen er at jeg har ei perlegurami hoa som er proppa med egg å jeg vil ikke at strøm skal hindre hannen å bygge bobleredet sitt

tusen takk til begge to!
Hei. Gratulerer med nytt akvarium
Hvorfor vil du senke kraften på pumpa? Er det pga støy el pga av fisk?
Jeg har også ett billig akvarium, men pumpa måtte jeg bytte ganske så kjapt, den støyet for mye og var umulig å rengjøre
Se om du finner noe i bruksanvisningen til pumpa om hvordan man regulerer trykket, det står som regel der. For de virkelig drevne her inne har det helt sikkert hjulpet om du oppga navnet på pumpa også.
Jo mer info, jo mer hjelp å få
Vist du fikk akvariet til jul, og allerede nå har satt fisk i det. Må du sørge for hyppige vannbytter 1/3 av vannet og ta nitrit tester jevnlig. Det tar ett filter 4 uker å bygge opp bakteriefloraen som bryter ned avfallsstoffene etter fiskene.
Jeg kickstarta akvariet med vann og pumpegugg fra mitt større akvarium som har vært gående siden oktober. Har allerede tatt to vannbytter, lett etter infoen jeg trengte før jeg putta fisk oppi selvfølgelig.

Grunnen er at perlegurami gutten min skal ha de optimale forholdene til å kunne lage bobleredet sitt, i et lekskar denne pumpa brukes
Kjempe flott Håper det blir babyer på deg/fiskene snart nå da Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap