Kan jeg ha palettciklide i lamme disse?

Inaktiv bruker
-neontetra
-colombiatetra
-sebra
-kobbertetra
-guppy
-molly
-plati
Da jeg hadde paletter, ble mine neon spist med en gang. De spiser det meste som passer i munnen, og når de har egg og yngel, jager og napper de på de store fiskene også.
Paletter trenger veldig stor plass, og du må ha mange gjemmesteder for å ha disse med andre små fisker.
Har du stor akvarie?
Inaktiv bruker
ok, hmmm.
Jeg har et på 110 liter, tenkte jeg skulle kjøpe meg mer planer åsså har jeg bestillt meg skiferhule. åsså har jeg fra før et skip i akvariume, har ca 5 planter som er fortvåkste
Har du mange fisker i akvariet?
Inaktiv bruker
ca 20 men tror jeg skal kvitte meg med guppyene, de er bare problemer med, skal aldri ha det mer
Hadde palettene i et 180liters akvarie, og det ble alt for lite. Hadde ancistrusyngel(ca. 200 småttinger), 3 værål, 2 scalarer, og neontetra -som ble spist opp med en gang de kom ned i karet.
Hadde også godt beplantet akvarium uten at det så ut til å lette så mye på plagingen... (se profilen min for å se beplantningen)

Palettene ble veldig aggressive når de fikk svømmende yngel og beit og spiste alt som kom i nærheten. De andre fiskene trivdes ikke, og jeg måtte til slutt flytte palettene i eget kar som var på 70 liter.

De er veldig fine fisk, men det er vanskelig å få de til å gå fredelig ilag med andre små fisk. Men ønsker deg lykke til hvis du vil prøve.

Jeg ser på palettene slik du ser på guppy; aldri mer!:P De er aggressive å får mange unger. Vanskelig å bli kvitt er de også Nesten ingen som har hatt denne fisken vil ha den igjen...

Inaktiv bruker
hehe såpass, hmm hehe ja men da skal jeg tenke meg litt om tusen takk for svare skal se på profilen din
Palettene kan nok finne på å terrorisere og drepe de fleste andre fiskene du har når de yngler, generelt er det en dårlig ide å ha ciklider sammen med selskapsfisk som f.eks Guppy, Molly og Platy - selvfølgelig er det unntak, men Paletter med yngel er ikke ett av dem

Edit: Men - du verden, heller et Palettpar enn 40 kjedelige A4 selskapsfisk!
Inaktiv bruker
hehe må vell kanskje prøve de :P
Skal ikke ha fler guppy hvertfall
Selvfølgelig må alle få lov til å ha sine favoritfisker, men ciklider er noe helt spesielt - de har personlighet, de er svært oppmerksomme på hva som foregår både i og utenfor karet, de har også en plan med det meste de foretar seg, de tåler en trøkk (de fleste) og ikke minst: De forsvarer ungene med sine egne liv om nødvendig, bare den egenskapen gjør det vanskelig å ikke like dem.
Inaktiv bruker
Så kult men spiser de ungene sine? må jeg ha føde kar til dem?
Nei de spiser ikke ungene sine - de passer på dem med nebb og klør, du trenger IKKE fødekar til Paletter
Inaktiv bruker
Hehe kult, kjenner jeg har veldig lyst på sånne nå skal kvitte meg med guppyene så skal jeg kjøpe meg slike er jo værdt å prøve
Ellers har du mange dvergciklider som passer i en 110l, f.eks Sommerfuglciklide, eller den Bolivianske varianten, Grønn Dvergacara og Kakadueciklide for å nevne noen. Disse vil nok gå med de andre fiskene også, Dvergacarene kan nok finne på å "makulere" guppyene da men....
Inaktiv bruker
oi det var mange jeg har prøvd 2 ganger nå med guppy å vær gang får jeg massedød, så jeg skal nok ikke prøve flere ganger.
Skal kjøpe meg noen palett å kanskje noen av de andre du skrev, men må vente til karre mitt e friskt
Tror ikke Ulvster mente du kunne ha alle de fiskene ilag, men en art av disse. Du kan nok bare ha 1 ciklideart i karet.
Ja kun en art i ditt kar, ellers er det en sikker oppskrift på katastrofe.

Edit:

Når det gjelder ciklider er det kvalitet før kvantitet
Inaktiv bruker
hehe åh ja men da var d bra dere sa i fra hehe
Men med f.eks Kakadueciklide kan du ha en gruppe, da hannen skal ha et lite harem på 2-3 hunner

Hvis du ønsker et ciklide-par med litt størrelse på, kan det vere en ide å ta en titt på Cleithracara maronii (Nøkkelhullciklide). Den har ikke fargene å konkurere med visse andre ciklider, men har til gjengjeld masse personlighet. Det er en svært rolig fisk til ciklide å vere. Den er nok litt teritoriell når den har yngel, men ikke på langt nær like agressiv som de fleste ciklider inkl. mange av dvergciklidene. Men den yngler ikke like ofte som paletter og sebraciklidene, det burde ikke vere vanskelig å bli kvitt yngel heller. Dem er kresne i valg av partner, men når dem først har valgt er dem trofast. Ikke graver dem heller, siden dem bruker flate steiner eller store blad til å legge egg på. Hvis man får dem til å danne par og trives, kan man se dem slår av og på fargene i leksdrakten opptil flere ganger daglig. Det er en enkel ciklide som passer veldig bra i et selskapskar, du trenger ikke vere redd for mindre fisker.


Tilfeldig bekjentskap
© Janne Selstad
Reklame for plussmedlemskap