Lys med dimming, simulert soloppgang/nedgang?

Har noen erfaring med slike systemer, skal skifte ut lysarmaturene på vår Jebo 400 og vurderer å kjøpe noe elektronikk. Ønsker tips om hva jeg trenger, og bør velge.

Tor Raymond

Benytter dette i reolen min og der er utvilsomt en kjekk ting å ha. Ikke så mye på grunn av soloppgang og solnedgang, men fordi man kan regulere maksbelysning. Spesielt når man vil gi fiskene litt dunklere belysning fungerer dette optimalt.

Det du har behov for er dimbare lysrørsatser samt en 1-12 volts regulator. Jeg benytter Eheim Sunriser. Er ikke helt fornøyd med dette produktet, kanskje noen andre har et bedere forslag.
Vil anbefale deg å ta en titt på akvariecomputeren fra GHL.
Feks den enkleste Profiluxen.
Utrolige avanserte lysstyringsmuligheter med muligheter for også å styre det meste annet i akvariet.
Jeg har selv denne enkleste modellen og den styrer dimmbare lys, doseringspumper, filtre og Co2-tilførsel.
Prisen er slett ikke ille heller, omkring 1500Kr for kontrolleren.
For å styre lysene dine må du ha dimmbare ballaster med enten 1-10v analogt grensesnitt eller digitale innganger for DALI-protokoll.

Bare skysimuleringen er verdt pengene alene!
Ghl
Vet du om noen norske forhandlere?
Dyrego i Stavanger selger dette merket, mulig det er andre.
Det er nok gunstigst å handle dette i Tyskland, anbefaler .
Hva består lyspakken din av?
Det er vel ProfiLux Plus II styringsenhet, hvilke armaturer har du? må en ha noe mer en ProfiLux Plus II og armatur?

I tillegg til Profiluxen trenger du ett relè EVG-AP-2F dersom du ikke bruker armaturene fra Ghl. Grunnen er at dimmbare ballaster ofte ikke har shut-off på 1V.
Det finnes også lamper fra andre fabrikanter som integrerer direkte med kontrolleren, feks fra ATI. Da trenger du heller ikke relèet.
Jeg bruker ballaster fra Philips og Metrolight, sistnevnte kan dimme Mh-lamper.
Lys og lysstyring.
Snakket med Webzoo, de skulle komme med forslag til komplette løsninger.
Blir sikkert å komme med erfaringer nå jeg har fått et system opp å gå.

Takk for interesse og tips rundt dette tema.
Hvor kjøper du ballastene?
Jan Ove
I tillegg til Profiluxen trenger du ett relè [URLBLOCK1] dersom du ikke bruker armaturene fra Ghl. Grunnen er at dimmbare ballaster ofte ikke har shut-off på 1V. Det finnes også lamper fra andre fabrikanter som integrerer direkte med kontrolleren, feks fra ATI. Da trenger du heller ikke relèet. Jeg bruker ballaster fra Philips og Metrolight, sistnevnte kan dimme Mh-lamper.

Hvor får du kjøpt ballastene fra Phillps? Jeg har en armatur fra Juwel jeg skal bygge om, 2x24W.. Ser osram har en type som de kaller quicktronic , men jeg finner ikke utsalgsteder i Norge.. På forhånd takk
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap