Hjelp! må ha nytt filter

Hjelpe meg....
Sitter for tiden å planlegger innkjøp av et nytt rekekar, og i den anledning har jeg diskutert og søkt litt på rekevennlige filtere. Mens alt dette pågikk tenkte jeg det kunne være morsomt å se hvor stor kapasiteten på filteret jeg i har i "stor" akvariet( Mye diskusjon på forumet om at filteret bør ha 10 ganger mer L kapasitet enn akvariet).... "stor" akvariet er på ca 115L(Resun sm800), til min store forskrekkelse så set jeg på embalasjen at filteret tar 250L/H og passer til akvarium under 75L. OIDA....
Grunnet til at jeg kjøpte dette filteret er at jeg i starten hadde en am top 1000af, men den bråka noe så inni ...... og jeg hater bråk så den måtte byttes ut. dro da på dyrebutikken og fikk anbefalt det jeg har nå, et ekstremt stille å behagelig filter( du skal være supermann for å klare å høre noe ifra det). Siden det var lyden jeg var mest opptatt av, så tenkte jeg ikke på å sjekke hvor stor kapasiteten til filteret var. Men dette er snart et år siden og filteret har nå gjort jobben sin fint den, ingen problemer.
Men etter å lese på forumet her, så tør jeg nesten ikke ha det lengre og vil bytte til et utvendig filter. Var innom en dyrebutikk igår der de selger alt akvarie utstyr til halv pris, og der fant jeg en jebo 809b, den har en kapasitet på 1500L/H... altså mer en stor nok og den koster bare ca900,- siden det er 50% rabatt... men har lest litt på forumet, og ser ikke ut som folk er så begeistra for jebo.
Men det skla godt la seg gjøre å finne et filter med så stor kapasitet til den prisen.
Så det jeg i bunn og grunn lurer på; er jebo 809 noe bra? eller er det noe annet filter jeg heller burde gå for? help me...
Ble litt rotete det her, men skit au
Hvilken butikk har 50% salg?

Det filteret du nevner kan jeg ingenting om. Derimot kan jeg litt om filtrering og om rekekar

(En mulighet er jo å kjøpe et filter som passer til storkaret når du skal handle inn rekekar og så bytte de?)

Hvor mye vann som flyttes pr time er ikke ensbetydende med hvor stor filterkapasiteten eller hvor bra fisken synes det er. En gang Klasket jeg en kakadueciklide i kortveggen med vannstrømmen etter å ha satt på en altfor stor sirkulasjonspumpe på et HMF filter. Noen fisker vil ha mye strøm og noen nesten ingen. Hvor stor plass det er for gode filterbakterier til å feste seg er langt mer intressant enn strømmen.
Mine reker liker helt klart å ha mulighet til å surfe litt i strømmen. Når det kommer mye strøm ut må også inntaket bli stort til pumpa, jeg har nok kvernet mye reker her i min tid.
Enten sett på en svær blåfiltersvamp på inntaket eller lag deg et HMF filter. Jeg mener disse er uovertrufne til reker som kan gå og beite på filtersvampen.

Vet ikke om du ble så mye klokere av dette? men du kan se på mulighet for ekstra forfilter med blåsvamp og søke på hmf (hamburger matten filter)

Lykke til hilsen Ola
ohr
Hvilken butikk har 50% salg?


vet ikke navnet på den, men er den dyrebutikken som ligger ved posttermianlen på sluppen. De selger ut siste rester som er igjen fra dyrenesverden.

ang filter til rekekaret, så vil jeg i første omgang se om det går ann å modifisere filteret som følger med karet(rekord 60), hvis det ikke går så skal jeg definitivt sjekke ut dine tips
Ingen som har noen formening om Jebo 809 utvendig filter?
BubbleBubble
Ingen som har noen formening om Jebo 809 utvendig filter?


Jebo = dritt!


Beklager uttrykket Men jeg følte det måtte sies. Ikke kjøp noe fra Jebo. Det er noe Asia-humbug alt sammen og ikke verdt noe som helst.

Skal du ha et utvendig filter til et 115 liters kar, så velger du ganske enkelt kvalitet. Og da blir det Eheim. Jeg anbefaler Eheim Pro 2224. Det har jeg i mange akvarier og har hatt det i årevis.

Kjøp på nett, det lønner seg! Ofte er det nesten halv pris av vanlig butikkpris!
Og dessverre er det blitt umulig å gå inn på noen Tropehagen butikk lengre og finne gode og kjente kvalitetsmerker. De dynger butikken full av de aller billigste drittproduktene de kan finne i verden og selger dem til dyr pris. Sånn som Prodac og Resun og lignende.

En annen ting er en liten misforståelse du ser ut til å ha snappet opp ang. filtere
Det er ikke et filters antall liter i timen det kan pushe som avgjør hvor bra det er. Det er "hvor mye filtermateriale er det plass til". Jo mer filtermateriale, jo mer plass til filterbakterier er det, og jo bedre biologisk rensing av vannet blir det.

Så sats på noe som har stor plass til filterbakterier

Antagelig har du lest noen gamle innlegg fra andre som svever i samme villfarelse som deg, og som tror at flest mulig liter pr time som spys ut av filteret avgjør. Men les heller spesifikasjonene om filterkapasitet på tønnen eller filtermaterialet.
Noen typer fisk, som f.eks. L-maller og Ancistrus osv, liker å ha en del sirkulasjon i karet. Hvis man kun satser på L-maller, vil man derfor naturligvis gjerne ha mange tusen liter i timen susende gjennom karet.
Men for alle andre fisk, som i sitt naturlige miljø stammer fra rolige forhold, vil kanskje slite seg ut og stresse i et slikt miljø. De blir da tvunget til å leve under forhold som ligger mot deres natur.
Til de fleste andre fisk i selskapskar, vanlige fisk som guppy, kampfisk, platy og slikt, kan du trygt ha en vannsirkulasjon som er to til fire ganger pr time av akvariets volum. Jeg bruker f.eks. Eheim 2224 i 98 literne mine, og iflg. spesifikasjonene gir det filteret 700 l/time. Men det er bare tull å tro at man får dette i et akvarium, for med filtermateriale og alt det filteret suger opp av skitt, blir denne antall-liter effekten betraktelig hemmet og redusert.
Men la oss si den halveres da, etter at det har vært i drift noen mnd. Da havner vi på 350 liter i timen, og det er ca tre ganger pr time i et kar som rommer rundt 100 liter vann.
mona o
Jebo = dritt!

Hadde på følelsen at det var det, så derfor jeg venta med å kjøpe til jeg fikk hørt her på forumet

Ser at prisen på eheimen er litt stiv etter det jeg hadde tenkt meg.
Hva med en av disse filtrene som har nesten samme kapasitet i pumpeytelse, fant ikke filtervolum så det vet jeg ikke hvor bra er...
Fluval 305
Fluval 205
Tetratec ex 600[

hvis ikke noen av disse er gode nok, så går jeg for eheimen. men hadde vært kjekt noen av disse hadde passet, litt bedre pris på de...hehe
"lydløs" pumpe/filter?
Unnskyld at jeg trenger meg på, men du kom inn på noe jeg har problemer med selv: Den H******* høye lyden av det amtop 1000 filtret!

Nå blir det ikke gjort noe med det neste par månedene, men på sikt er jeg NØDT til å få byttet i noe mer stille.

Så har et spørsmål til mona:
Er Eheim 2224 behagelig stille? Sånn "stillhet" stille? For nå blir jeg lett irritert når jeg setter meg ned å ser på akvariet, og den er forstyrrende når vi ser på tv....
Dyr var den hvertfall. Er bare å begynne å spare
Hvis man vil ha rimelige og BRA filtre til mindre kar (under 200l) såer Eheim Ecco Pro et godt valg.

Sjekk her
NB! Den Eheim Pro 2224 jeg linket til er litt dyrere fordi ALT av filtermateriale følger med. Viktig å merke seg, fordi det er ikke alltid det følger med når man kjøper et utvendig filter! Om man må kjøpe alt filtermateriale som trengs utenom, så kommer det ofte på mange hundre kroner.

Komadyret:
Eheim er stille, ja Har aldri hørt en lyd fra mine.
Hvis jeg legger øret helt inntil filtertønna, så kan jeg høre et slags sus, en svak during. Men du har vel ikke tenkt å ligge med øret inntil, så da så


Bubblebubble:

Ang.Fluval og Tetratec så kan jeg ikke uttale meg så mye, siden jeg ikke har hatt disse selv. Mange kjøper dem pga pris, men det har vært litt klabb og babb nå og da med f.eks. Tetra tec ex filterne. Har lest flere innlegg om lekkasjer blant annet. Men det er altså ikke hver uke liksom, det er ikke det jeg mener, men nok til at jeg blir skeptisk

Jeg stoler 100% på Eheim. Akkurat pr i dag har jeg 11 stk utvendige Eheim filtere Ingen andre produsenter får innpass her, hehe
Men folk må jo gjøre seg opp en mening selv, så det er kanskje andre som har gode (eller dårlige) erfaringer med f.eks. Fluval som kan svare mer på det.

PS! Jeg foretrekker Eheim Pro 2224 fremfor Ecco serien fordi Pro serien kan justeres mht antall liter i timen. Det kan man ikke med Ecco (såvidt jeg vet). Så hvis jeg vil dempe utstrømmen (og det hender ofte at jeg gjør), så kan jeg altså det på disse 2224-modellene.
Høres veldig bra ut. Viktig oppgradering i ikke alt for fjern framtid!
Takk for innspillet mona
Plussmedlem
Har bare hatt Fluval, og er meget fornøyd med plus-serien deres i hvert fall. Det eneste som er at det kan gå fort tett med den filterkassetten som følger med. Men filtrene er lette å modifisere og mitt er stille.

her er Fluval3+. Passer fint for de av oss som ikke har alt for mye penger og trenger et godt filter. Kjøp til blått filtermateriale etter hvert og stapp det i innsugsdelen i stedet for den kassetten med hvite svamper som følger med, og du får et filter som duger i massevis.

Yngler rekene er det bare å tre en nylonstrømpe over innsuget, så er det rekevennlig nok.
Komadyret
Er Eheim 2224 behagelig stille? Sånn "stillhet" stille? For nå blir jeg lett irritert når jeg setter meg ned å ser på akvariet, og den er forstyrrende når vi ser på tv....

Lider av samme sykdommen selv....hehe må ha musestille akvarier
Takk for info mona, da ser det ut som jeg går for en eheim da gitt Kanskje jeg klarer å få tak i en brukt.


mona o
NB! Den Eheim Pro 2224 jeg linket til er litt dyrere fordi ALT av filtermateriale følger med. Viktig å merke seg, fordi det er ikke alltid det følger med når man kjøper et utvendig filter! Om man må kjøpe alt filtermateriale som trengs utenom, så kommer det ofte på mange hundre kroner.

Så det vil si at jeg ikk trenger å gjøre noe med filteret? ser at mange på forumet sier at det som følger med filteret ikke er bra nok og at man må bytte det ut.
BubbleBubble
[QUOTE=Komadyret] Er Eheim 2224 behagelig stille? Sånn "stillhet" stille? For nå blir jeg lett irritert når jeg setter meg ned å ser på akvariet, og den er forstyrrende når vi ser på tv....

Lider av samme sykdommen selv....hehe må ha musestille akvarier
Takk for info mona, da ser det ut som jeg går for en eheim da gitt Kanskje jeg klarer å få tak i en brukt.


mona o
NB! Den Eheim Pro 2224 jeg linket til er litt dyrere fordi ALT av filtermateriale følger med. Viktig å merke seg, fordi det er ikke alltid det følger med når man kjøper et utvendig filter! Om man må kjøpe alt filtermateriale som trengs utenom, så kommer det ofte på mange hundre kroner.

Så det vil si at jeg ikk trenger å gjøre noe med filteret? ser at mange på forumet sier at det som følger med filteret ikke er bra nok og at man må bytte det ut.

Filtermedia som følger med Eheims filtre trenger man ikke bytte ut, grunnet at det er til dte filtermediaet som folk ofte bytter til når dem kjøper utvendige filtre av andre merker.
Går du dessuten opp 200,- så får du det nye Eheim 2071 pro 3 som erstatter 2224. Dette har høyere biologisk filtrering samt at det har en primer funksjon som gjør det lettere å sette igang filtre samt fjerne luft fra det.
BubbleBubble
Så det vil si at jeg ikk trenger å gjøre noe med filteret? ser at mange på forumet sier at det som følger med filteret ikke er bra nok og at man må bytte det ut.


De som bytter ut filterinnmaten i andre filtere, bytter helst TIL Eheim
Så i tilfellet med den Eheim'en jeg linket til, så har du altså allerede "Creme de la Creme" når det gjelder filtermateriale, hehe

Jeg har også det filteret som Tom K linket til ovenfor her, som er Pro 3-serien, modell 2071. Samme velkjente Eheim kvalitet på det, men en liiiiiiiiten bagatell som jeg irriterte meg litt over der.... filtermaterialet de legger ved i nederste filterkurv der, det flyter! For et mas...
så jeg byttet det ut med den gode, gamle typen som synker, som Eheim har hatt i årevis; Eheim Mech (mange kaller dem "makaronier", for de minner litt om det i formen). I tillegg er filterkurvene i 2071 mykere, og kommer lett ut av fasong når man skal sette dem nedi filtertønnen. Hos 2224 modellen er de helt faste og fine, og bare å klaske på plass uten noe fintilpassing.

Jeg fant ut av det med kurvene ved å sette kurven nedi først, og deretter fylle filtermaterialet i kurven. Vekten av filtermateriale får nemlig kurvene i 2071 til å bule en smule her og der. Snodig trekk fra Eheim, det der.

Det siste jeg har å kommentere til nykommeren 2071 er at inntaket der partikkelfiltreringen foregår nedi filteret, er litt av en flaskehals! Etter bare 2-3 mnd drift måtte jeg åpne det og fjerne en stor kladd med plantefibrer som hadde tettet til i en klump nettopp der. Da den ble fjernet, ble det bedre igjen. Men jeg ser at den løsningen de har der, blir en liten flaskehals som kan skape bry i f.eks. sterkt forurensede akvarier eller etter en "make over".
mona o
Så i tilfellet med den Eheim'en jeg linket til, så har du altså allerede "Creme de la Creme" når det gjelder filtermateriale, hehe :)


Okay men da er vell saken grei, da får jeg gå for et sånt filter(altså 2224). Blir litt budsjettsprengning, men det er som regel vanlig det når deg gjelder akvarier:p
Mona, det problemet har ikke jeg hatt. Den nederste kurven i mitt 2073 pro 3 er jo fylt opp med disse svarte greie, ikke noe ulyd der i gården.
Jeg sa ikke at det var ulyd i det. Jeg sa at de flyter, de nye svarte plastgreiene. Jeg liker det ikke. Løfter man på øverste kurv, så sier det "plopp" og alt i nederste kurven flyter rett til værs!
Gjett hva du må gjøre da, for å få alt på plass igjen og få satt tilbake øverste kurven?

BubbleBubble
Okay:) men da er vell saken grei, da får jeg gå for et sånt filter(altså 2224). Blir litt budsjettsprengning, men det er som regel vanlig det når deg gjelder akvarier:p


Trøst og oppmuntring i budsjettsprengende tider;
akvarister har hatt sine Eheim filtere i bortimot flere ti-år Så god kvalitet er det på dem
Så etter all sannsynlighet vil du kunne ha dette filteret i mange år, og skal du selge det, så er Eheim aldri vanskelig å få solgt. Rett og slett fordi folk vet det er bra saker.
Oki da mistforstod jeg det Mona:P

Eneste jeg har fjernet fra mitt 2073 er den hvite filtermatta, siden dette filteret går i et mallekar og var rimelig tetta etter 3 uker:P. Men bortsett fra det har jeg ikke noe utsette på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap