- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ancistrus som ikke vil leke. er jeg bare utålmodig eller passer de ikke sammen?
Ancistrus som ikke vil leke. er jeg bare utålmodig eller passer de ikke sammen?
Fikk meg 4 ancistrus før jul. 2 hanner og 2 hunner. De har nok av kokkosnøddhuler, i tillegg til en stor rot som de gjemmer seg under. Jeg venter og venter, men det ser ikke ut til at det skjer noe. ser ut som de jager hverandre litt av og til, men stort sett ligger de bare på hver sin plass og gnager på noe, roter i sanden eller ligger på ryggen og slapper av..... tar det tid før de danner par? (to av de ble kjøpt som lekspar) eller kan det være at de ikke trives, og derfor ikke vil leke, eller er det bare jeg som er utålmodig? de har jo bare vært her i underkant av en mnd, så det er vel kanskje litt mye å forvente at de skal sette i gang med det samme... hehe
Postet 07.01.10 kl 18:06
Postet 07.01.10 kl 18:12
ligger på ryggen var vel kanskje litt feil sagt, men henger under ei rot og sånt.. kokkoshulene har bare en inngang. noen med 4,5cm omkrets på hullet og noen med 3,5cm åpning. den ene hannen ligger nesten i den ene hula hele tiden og kikker ut, så virker jo i grunn som han trives der.... 3 av de er vel mellom 10-12 cm og den 4. er litt mindre.
Postet 07.01.10 kl 18:16
Alle er i vertfall kjønnsmodne.
då er det egentlig berre å vente, så lenge du har eit velfungerande akvariet utan problem så er det nok berre det at dei må forstå at kokosnøtthulane skal brukast til egglegging.
og sidan den eine hannen har tatt buskap i den eine hola så veit ivertfall damene at det er der han høyre til. og om dei vil ha han som pappa så legg dei nok egg der.
då er det egentlig berre å vente, så lenge du har eit velfungerande akvariet utan problem så er det nok berre det at dei må forstå at kokosnøtthulane skal brukast til egglegging.
og sidan den eine hannen har tatt buskap i den eine hola så veit ivertfall damene at det er der han høyre til. og om dei vil ha han som pappa så legg dei nok egg der.
Postet 07.01.10 kl 18:28
Postet 10.01.10 kl 13:11
Ancistrus lek
Endre litt på omgivelsene. Kjør på med luft så du får skikkelig drag i vannet der hulen ligger. Da mener jeg skikkelig Virker hver gang hos meg
Postet 10.01.10 kl 20:33
jeg har endra litt på omgivelsene i dag. ommøblert og stussa plantene litt, i tillegg til at jeg fjerna en kokkosnøtthule. Leste et sted at det ikke skulle være fler hulen enn hanner. Etter dagens omredning har det vært mye mer liv i de. om det er tegn på stress eller trivsel vet ikke jeg men....? har bestilt sånne keramikkhuler til de, så håper på å få de snart. kanskje det gjør susen. Har en luftestein som står og suser for livet, men den er er 20cm fra hulen. burde jeg flytte den nærmere? Har ikke lyst til å rote alt for mye oppi der nå igjen. tenkte jeg skulle gi de ro nå....
Postet 10.01.10 kl 21:22
Bare det er livlige bobbler Virker gjerne litt småstresset før de setter i gang. Rydder litt i hulen kan det virke som:0). Jager gjerne hunnen vekk før han slipper henne inn.
Har selv nyklekket yngel. Eggene kom dagen etter jeg (spylte) dem med luft.
Dette er kull nr 5 eller 6. Har hatt dem i ca 2 år.. Har måttet separere dem noen ganger så han får kommet seg mellom slagene!!!
Lykke til!
Har selv nyklekket yngel. Eggene kom dagen etter jeg (spylte) dem med luft.
Dette er kull nr 5 eller 6. Har hatt dem i ca 2 år.. Har måttet separere dem noen ganger så han får kommet seg mellom slagene!!!
Lykke til!
Postet 10.01.10 kl 21:43
Postet 10.01.10 kl 21:57
Postet 10.01.10 kl 22:39
vel, så var jeg nok bare litt utålmodig.... Etter at jeg la inn keramikkhule var det egg etter noen dager. Ene hannen har lagt sin elsk på den. Nå har eggene klekt, og jeg kan se det spreller inni der. Men hva med den andre hannen som går i samme kar? Ser han ligger utenfor hula av og til og det virker som om han prøver å komme inn. kan han drepe yngelen, eller er det bare det at han vil passe på de? Har nå en keramikkhule og en skiferhule (fikk den i går) så håper han andre finner seg til rette i skiferen snart.
Postet 22.01.10 kl 07:54