Dårlig farge på sakura-reker

Inaktiv bruker
hei, hadde ca 20sakurareker for ca 2mnd. siden, disse har nå blitt MANGE.
Men de er egentlig svake i fargen, lurer på om det kommer av at det allerede er for mye innavl i gruppa mi? Eller er det andre ting som kan forårsake det? av de sikkert 60 stykkene som er oppi der nå, så er bare 3-4 virkelig røde, resten kan minne om vanlige kirsebærreker.
Eller er det bare jeg som trur at sakurarekene skal være KNALLRØDE? Men etter bildene på skalldyrbasen her inne skal de virkelig være røde.

kan det hjelpe om noe form for kalkstein, mineralstein eller noe sånnt noe?
vet ikke vannverdiene, men det kommer i morra når jeg får testet vannet.
Har fått beskjed om fra butikk om at jeg kan tilsette BITTELITT jod, det skal gjøre at de skifter skall, men syns ikke de ble så mye rødere etter det heller.
Og burde ikek være på grunnva plassmangel i hvertfall de går i en 54liter, sammen emd 2-3 ancistrusyngel, og 5 neontetra og 2molly.
Sakura (kirsebær) reker
Sakura reken er en avlsform av Kirsebærreken, som har en mer intensiv dekkende rødfarge . hunnrekene er langt mer intensivrød en hos den vanlige Kirsebærreken.
Hannrekene har også en vakker rødfarge hos denne arten, men hannene er alltid langt mindre intensiv utfarget.
- Sakura reken er ofte noe mindre en den vanlige Kirsebærreken .
Men holdes ellers under samme forhold.

Den er fortsatt nok så sjelden i vanlig handel, men er meget lett å drette og noen få blir ofte raskt en større gruppe.

-Hunnen bærer frem opp mot 40 egg hver 5 – 6 uke.

Denne arten blir opp mot 3 cm stor og trives i temperaturer fra
15 – 30 C.,
pH 6,5 – 8, GH 5 – 20 og kH 4 – 16.

Den spiser alt fra rekefòr, fiskefòr, tablettfòr, spinat, mikroorganismer og catappa blader.

altså det er ikke uvanlig med variasjoner i farge og intesitet på sakura reker, dessuten farger de ikke ut før de er voksne slik vanlig kirsebærreke gjør
Ikkje alle sakurareker er knallrøde. Det er oftest hunnene som er det mens hannene er blasse i fargen. Det gjelder å sortere de fine og avle videre på disse.

Sakurareken blir også mindre enn den vanlige kirsebærreken. Noe eg synes er rart siden disse er opprinnelig kirsebærreker..
Inaktiv bruker
det merverdige er at det bare er maks 5 som er ordentlig røde, men det må være flere hunner enn det oppi der, hadde jo 20stykker til å begynne emd, utrolig at bare 5 av disse skulle være hunner, og at de får bare gutter, og så mange som det har kommet, her må det være flere hoer, som også da er merkverdig bleke i fargen. men var i butikken i går, og fikk testet vannet, viser seg at det er litt bløtt, så jeg har nå begynt å tilsette 1/2 måleskje med gh/th+, for å få opp hardheten i vannet, noe jeg håper vill hjelpe rekene med å bygge bedre skall.

Også lurer jeg på om noen har erfaring med å tilsette jod i vannet? etter hve ejg fikk høre skulle dette gjøre at rekene skiftet skall, noen med erfaringer?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap