Dette er ikke lett! Fisker som passer i lite akvarium på grus...

Jeg skulle så ønske at jeg hadde oppdaget at de fleste fisker vil ha sand, og ikke grus! Og hvorfor sa ikke de i butikken det, da jeg spurte om det kun var utseendemessig eller om det var andre hensyn vi måtte ta, da vi kjøpte? Hjertesukk - jeg vet at butikker sier mye rart. Og vi kjøpte enda 12 liter av grusen, tre av dem ligger i kjelleren fordi det ikke var plass... for å fylle på med etterhvert. Dyrt var det også!

Men så til spørsmålet mitt; jeg synes det er vanskelig å finne en sammensetning av fisker som passer til å gå på grus, som er passe enkle for en nybegynner og som ikke nødvendigvis må gå i stim. I et 63 l kar... Jeg regner med at vi velger oss en stim på 8-10 individer av et eller annet slag, og 3-4 algeetere (men hvilken?). Og så hadde vært koselig å ha en eller to (gjerne par) som ikke "bare" hadde vært en gruppe, sånn som stimen blir. Noen som har forslag?

Vannverdiene er målt i dag, og det er mulig jeg må inn og justere litt; ph 7,5, GH 3, KH 2 (og nitritt 0,8 ).

Fiskebasen er jo utrolig informativ, men det er ikke så lett å søke på ting som bunnlag, kan man si.
Trodde regelen var slik at alt av fisk passer med sand, men ikke alle passer med grus jeg..? Stemmer ikke dette?
Ja, det er jo nettopp det jeg sier. Og det er derfor det er så kjipt at vi har kjøpt grus før vi bestemt hvilken fisk vi skulle ha.
Grusen kan du bare skifte ut med sand og grusen kan du prøve å få solgt
Vist ikke du har tenkt å ha corydoras eller enkelte typer gravende ciklider trenger du ikke bytte grusen.
Denne [URL=Pitbullpleco] er en kjekk liten malle som kan være i en 60 liter.
For å finne stimfisk kan du ta noen turer til dyrebutikker og se hva de har og hvilke du synes er fine. Skriv ned navnet på fisken, så kan du reise heim og lese litt som de og se om de passer med vannverdiene du har
Ja, det er klart jeg kan bytte. Men det er tross alt bare 10 dager siden jeg puttet oppi grusen...

Og pitbullpleco'en vil ha sand, den også :-/
SGS
Ja, det er klart jeg kan bytte. Men det er tross alt bare 10 dager siden jeg puttet oppi grusen... Og pitbullpleco'en vil ha sand, den også :-/


Nei?
Nei til hva da? Pitbullpleco skal ha sand slik vedkommede sier. Les profilen så ser du det
-Knut
[QUOTE=SGS]Ja, det er klart jeg kan bytte. Men det er tross alt bare 10 dager siden jeg puttet oppi grusen... Og pitbullpleco'en vil ha sand, den også :-/


Nei?
Hva spør du om?
Nei, jeg kommer ikke til å bytte til sand. Vi har betalt hundrevis av kroner for grusen, og denne grusen blir liggende inntil videre. Så da må vi finne fisk som kan gå på grusen
oja så bare på bildene :P Men på nesten alle bildene er det jo grus...?
Sand kan du forøvrig kjøpe billig hvis du har en Biltemabutikk i nærheten. Koster mye mindre enn hva det gjør i dyrebutikk, og mange akvarister bruker denne sanden inkl oss selv. Du kunne evt spurt butikken om de kunne byttet grusen i en pose med sand i steden?
Jeg vil anbefale dverggurami. Morsom liten fisk med en god neve personlighet også. Beveger seg rundt i hele akvariet. Jeg hadde 4 av disse i mitt første akvarium, og hadde masse underholdning av dem.

Hvis du tenker på en liten gruppe med stimfisk, så er ihvertfall jeg litt fascinert av moskito-rasbora. Kjøpte noen reker av en privatperson, som også hadde disse fisken. Utrolig flotte og livlige. Men jeg har ikke hatt de i egne kar ennå.

Da har du ihvertfall et par fisk du kan sjekke.
Mvh Frode
Tråden min handler ikke om å bytte ut grusen med sand. Jeg kommer ikke til å bytte. Det har ikke med hva sand koster, men med hva jeg allerede har betalt for grusen, som forøvrig er en pen svart og hvit grus som ikke er så grov.

Det jeg ba om, er erfaringer/kunnskap om hvilke fisker som faktisk kan leve med denne grusbunnen

Her kan dere se grusen: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1057&thread_id=50208&sr=1
Har du noen fisker fra før?
Nei, karet er nytt og fiskeløst
dvergguramien finnes også i flere farger, om det har noe å si :P
Moskito-rasboraen var utrolig fin At den trives i sortvannsfiltrering, er det viktig? Kan den trives i et vanlig filtrert akvarium?

Dvergguramien er også veldig fin. I fiskebasen står det at den trenger dekkglass mellom vann og lys pga temperaturforskjellen. Er det veldig viktig? Juwelkaret har ikke dekkglass. Det står også at den er ekstra utsatt for sykdom. Er det din erfaring? Bør guramien være i par?
Jeg er nok ikke en veldig erfaren akvarist, men min erfaring er bare positiv med dvergguramien. Jeg har riktignok dekkglass på mitt akvarie, men det som er viktig er vel at du har en hel topp ihvertfall, slik at det blir litt temperert luft den puster i seg. Ute i den virkelige verden vil nok temperaturen vann/luft også kunne være litt ulik.

Angående moskitoen, så ser jeg at vannverdiene er litt forskjellige optimalt sett, men det skal fint la seg gjøre å få begge til å trives.
Karet har jo hel topp, og jeg vil jo tro at lufttemperaturen og vanntemperaturen i øverste lag er noe utjevnet fordi det er lukket. Så på dverggurami på butikken i dag, og de var veldig fine.

Etter min erfaring kan pygmegurami som alle andre guramier være følsomme for vannverdier. Ellers er det en veldig fin fisk å ha. Anbefaler deg å ha f.eks 3-4 stykker. Jo flere, jo bedre
Filip Sund
Trodde regelen var slik at alt av fisk passer med sand, men ikke alle passer med grus jeg..? Stemmer ikke dette?

Litt sent nå kanskje, men jeg må bare beklage. Det gikk litt fort i svingene, så jeg trodde du hadde sand i akvariet...

Otto (Otocinclus) er en god algeeter, og trenger ikke så stort kar, så den passer nok fint i ditt. Jeg ser ikke at det står noe om sand på infosiden, så jeg skulle ikke tro den trenger det.

F.eks klovnekilli er en flott og fargerik stimfisk som ikke blir spesielt stor, kanskje den blir fin i ditt akvarie?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap