Corydoras forvirring =?

Inaktiv bruker
Hei!

Når jeg første gang så denne arten syntes jeg denne var utrolig fin og morsom =D Men så forteller plutselig folk meg at jeg har altfor grov sand/grus..(åneei, tenker jeg da)

Såå, i dag ser jeg bilder av andre som har denne arten og med samme type sand som meg =/ (Hva??)

Kan noen fortelle meg om denne sanden passer til corydoras artene??
Det er alt for grovt for corydoras så den må byttes ut til fin sand hvis du skal ha corydoras i karet ditt. Hvis du fortsetter å ha corydorasene på grus over lengre tid vil de miste bartene sine, og kunne få bakterielle sykdommer som kan ta livet av dem. Corydoras må ha muligheten til å rote i sanden da dette er naturlig for dem i letingen etter mat.
Inaktiv bruker
Joanna & Pål
Det er alt for grovt for corydoras så den må byttes ut til fin sand hvis du skal ha corydoras i karet ditt. Hvis du fortsetter å ha corydorasene på grus over lengre tid vil de miste bartene sine, og kunne få bakterielle sykdommer som kan ta livet av dem. Corydoras må ha muligheten til å rote i sanden da dette er naturlig for dem i letingen etter mat.

Hvorfor ser jeg da flere bilder der folk har corydoras i slik sand??
Fordi noen folk ikke vet bedre eller ikke bryr seg. Hvis du leser i profilen til en corydoras står det tydelig at de skal ha fin sand. Dette gjelder mange andre fisker også, og fiskers behov skal man respektere. Har de grus vil de som sagt miste bartene sine, og du kan risikere at de dør pga bakterielle infeksjoner så hvorfor ta sjansen? Nå skal det være sagt at mange har bra kamera og bildene er tatt med makro noe som gjør av sanden kan se ut som grus.
Det der er ikke sand - det er grus.

Og du ser - dessverre! - mange folk som har corydoras på slik grus fordi de enten ikke vet bedre, eller ikke bryr seg.

At noen gjør noe, betyr ikke at det er bra

Heldigvis er det en kurant operasjon å bytte grusen med sand som er corydoras-vennlig, om du virkelig ønsker deg corydoras. Dessuten er det mange andre fisk som vil ha sand også. Grus begrenser valgene dine veldig - de fleste fisk som lever på bunnen vil ha rundkornet sand, helst under 1 mm i diameter.
Inaktiv bruker
ElinH
Det der er ikke sand - det er grus. Og du ser - dessverre! - mange folk som har corydoras på slik grus fordi de enten ikke vet bedre, eller ikke bryr seg. At noen gjør noe, betyr ikke at det er bra :) Heldigvis er det en kurant operasjon å bytte grusen med sand som er corydoras-vennlig, om du virkelig ønsker deg corydoras. Dessuten er det mange andre fisk som vil ha sand også. Grus begrenser valgene dine veldig - de fleste fisk som lever på bunnen vil ha rundkornet sand, helst under 1 mm i diameter.

Må Ancistrus også ha dette?? (og selvfølgelig skal jeg ikke kjøpe corydoras hvis den ikke vil trives)
Jeg vet ikke om ancistrus MÅ ha sandbunn. Men det er ingen tvil om at de vil trives bedre med sandbunn. Hos meg gravde de så sandspruten sto. Det får de ikke gjort med grov grus. Det finnes vel heller ikke grov grus i elver hvor mallene kommer fra (nå er jo ancistrus sp. oppdrettsvariant nettopp det - en oppdrettsvariant, men dog), ettersom vannet i elvene vil male opp stein til sand og finslipe denne så den er rund. Ellers er bunnlaget bladavfall og leire. Og større steiner, men det blir liksom ikke det samme som bunnlag uansett
Inaktiv bruker
NEI!! VÆR SÅ SNILL!! har nettopp nyinnredet mitt første akvarium, og det ser jo ut som jeg har gjort absolutt alt feil..
Vi gjør alle feil, men kan lære av de feilene vi gjør. Nybegynnerfeilene finnes det mange av, og du er definitivt ikke den første! Derfor er det så fint at man har et forum som akvaforum hvor man kan få hjelp. Ved senere tilfeller anbefaler jeg deg å sjekke ut angående fiskene du har lyst på før du kjøper dem. Skriv ned navnet på en lapp og søk i basen på forumet når du kommer hjem. Du vil da fort finne ut om fisken er egnet for ditt akvarium eller ikke.

Ingen grunn til å bli sur på Elin. Hun som alle andre prøver bare å hjelpe
Inaktiv bruker
Neida er ikke sur!! er bare litt irritert over at jeg glemte dette med at corydorasene skulle ha sand ( hadde lest det før, men var så spent den dagen)
Jaja... flere har sagt til meg at det er så enkelt å bytte fra grus til sand... hvordan??
Erik Silgjerd
NEI!! VÆR SÅ SNILL!! har nettopp nyinnredet mitt første akvarium, og det ser jo ut som jeg har gjort absolutt alt feil.. :(

Ja, det har du.... fordelen med basen her inne er at en kan lese seg til hvordan fiskene har det i fra naturens side. Om du leser under corydoras typene ser du at de alle skal ha sand. Jeg har selv en del kar med corydoras og alle er med sand naturligvis, også i mallekar. Har der blant annet L-144 og VF Ancistrus. Har en sand i sine kar er det nær ingen begrensninger for type fisk en kan ha, men om en har grus som deg, ja da begrenser det seg VELDIG.... desverre
Inaktiv bruker
loffa
[QUOTE=Erik Silgjerd]NEI!! VÆR SÅ SNILL!! har nettopp nyinnredet mitt første akvarium, og det ser jo ut som jeg har gjort absolutt alt feil.. :(

Ja, det har du.... fordelen med basen her inne er at en kan lese seg til hvordan fiskene har det i fra naturens side. Om du leser under corydoras typene ser du at de alle skal ha sand. Jeg har selv en del kar med corydoras og alle er med sand naturligvis, også i mallekar. Har der blant annet L-144 og VF Ancistrus. Har en sand i sine kar er det nær ingen begrensninger for type fisk en kan ha, men om en har grus som deg, ja da begrenser det seg VELDIG.... desverre

Hva sa du nå?? skjønte ikke helt.. mente du nå at også Ancistrus må ha sand??

Og hvordan bytter man fra grus til sand??
Det beste er at Ancistrus har sand ja. Som sagt begrenser du deg en del når du har grus i karet. Hvordan du bytter grus med sand? Det er bare å bytte det. Fjern all grus og tilsett sand Du kan evt ta ut fiskene og ha dem i en bøtte el. ligende mens du bytter så blir de ikke så stresset.
Erik Silgjerd
Jaja... flere har sagt til meg at det er så enkelt å bytte fra grus til sand... hvordan??

Ta en håv (håven blir ødelagt) og ta ut halvparten av grusen. Så legger du grusen i et tynt lag over bunnen i akvariet. Så legger du oppå grusen 1-2 (min) cm med sand.

Ved neste vannskifte og filterskifte, bruker du sil og siler ut grusen.

Du kan også ta ut alt av akvariet, tømme det for grus, og ha oppi sand. Denne måten er lettere enn den første, siden med den første måten får du ett helvete når du skal skille grus og sand
Eller så får du gjøre som meg; akseptere at du har gjort en feil ved å legge grus i bunnen og kjøpe fisk som passer til det jfr en tråd jeg har her
Inaktiv bruker
SGS
Eller så får du gjøre som meg; akseptere at du har gjort en feil ved å legge grus i bunnen og kjøpe fisk som passer til det ;-) jfr en tråd jeg har her :-)

linken til denne tråden?? =D
Erik Silgjerd
[QUOTE=SGS]Eller så får du gjøre som meg; akseptere at du har gjort en feil ved å legge grus i bunnen og kjøpe fisk som passer til det ;-) jfr en tråd jeg har her :-)

Den heter Dette er ikke lett! Fisker som passer i lite akvarium på grus... Og ligger ganske høyt på Nye innlegg

Har enda ikke funnet ut hvordan jeg lager aktive linker her på forumet...
Erik Silgjerd
Må denne (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3833) ha sand??

Den gjør visst ikke det - jeg vurderer den
Inaktiv bruker
SGS
[QUOTE=Erik Silgjerd][QUOTE=SGS]Eller så får du gjøre som meg; akseptere at du har gjort en feil ved å legge grus i bunnen og kjøpe fisk som passer til det ;-) jfr en tråd jeg har her :-)

Den heter Dette er ikke lett! Fisker som passer i lite akvarium på grus... Og ligger ganske høyt på Nye innlegg

Har enda ikke funnet ut hvordan jeg lager aktive linker her på forumet...

Okey.. skal ta en titt der.. =D
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap