Nybegyners prøving og feiling i jakten på et velfungerende akvarium

Det hele startet i Oktober. Guttungen på 4 år fikk et akvarium på knapt 20 liter av sin gudmor. Dette ble fylt med grus, et sjørøverskip og to planter, en anubias på ei lita rot og en rotala. Samtidig finner jeg veien hit til Akvaforum og rådspør meg litt om ditt og datt og ender vel opp med å ta til meg en liten brøkdel av det jeg burde før eventyret startet

Etter vel 2 uker ble selvfølgelig utålmodigheten alt for stor, og det ble handlet fisk. 2 Guppy frøkener og 1 herre. Og to dager etter 4 Kardinaltetra. Den ene begikk selvmord like ette innseting. Tok rennafart og kilte seg fast mellom filtret og glasset. Guttungen fant den der morgenen etter.

Dette skulle alstå bli den store dagen da vi skulle finne ut hvordan guttungen taklet dødsfall i "familien". Han sa; "pappa, kan du ta den opp?" Og ja da, jeg fisket det opp og la den i hånda mi. Han kikket på den en liten stund, og etter kanskje et halvt minutt sa han; "Nå må vi legge den i lille-søpla." Lille-søpla er den grønne mat-avfallsdunken. Og jeg som holdt på planlegge noen hvite løgner og begravelse i do og gud vet hva...

Da jeg hentet han i barnehagen sa han at vi måtte jo kjøpe ny fisk. Vi skulel jo ha 4 slike fisker! Basta bom, vistnok. Så turen hjem gikk innom butikken for innkjøp av en enslig kardinal til å erstatte kamikaze-piloten.
Vi legger oss på å bytte 30-50% vann hver eller annenhver dag, og håper det ikke skal gå helt rett vest.

Ca 2 uker etter ble det guppy-barn, omtrent samtidig med at det begynte dukke opp snegler.
En uke senere, og en 8-10 snegle-plukk senere er det fortsatt 5 levende guppybarn i karet, men guppyen som fødte er ikke blandt oss lenger.

Så er vi kommet til like før jul. Livet i karet ser ut til å gå greit. Helt til tante kommer på besøk. Ho har jo selvfølgelig kjøpt fisk uten å spørre eller høre med oss først. Heldigvis ikke noe helt sinsykt, men vi fikk oss ikke til å prøve å få den byttet da guttungen øyeblikkelig ved første øyekast på posen døpte Corydorasen "Turbo". Skal si denne krabaten livet opp i karet

Og to dager etterpå har forsyne meg siste guppy frøkenen også satt barn til verden. En morgen talte jeg opp 10 små nye krabater!, men av de 5 som kom for noen uker siden var bare 2 igjen.

Nå er det altså fullt i bollen!

I slutten av romjula har også denne guppyen som fødte gått bort. Merkelige greier, men det er vel ikke alt man skal forstå her i verden....
Turen går hvertfall til dyrebutikken med de siste kronene som fantes på konto i 2009. Resun SM-800A 115L akvariums startpakke. 1290 Kr, men bytta grusen som fulgte med i fineste sanden de hadde inne mot et mellomlegg på en hundrelapp.

Lille nyttårsaften var karet og utstyret vasket ut av med varmt vann, satt på plassen sin og fyllt med sand og vann. AM-top1000 pumpa m/lufteslange for O2 tilførsel og varmekolben som fulgte med var i drift.

Jeg spurte meg frem her på forumet om prosedyre, og gjorde diverse søk. Alt pekte i retning av at jeg skulle kunne flytte rubbel og bit over til det nye karet med filter og blomster og fisk og alt og kjøre begge filtra simultant i en overgangsperiode.

Første nyttårsdag ble prosedyren satt i verk. Temperaturen i det nye karet var lik den i det gamle karet og vannverdiene var under komtroll (hadde jo ikke skjedd mye på to dager uten planter eller fisk i vannet).
Fiskene ble hovet ut av sitt gamle hjem og satt i ei bøtte med godt gammelt akvarievann sammen med filtret fra det lille akvariet.

Pynten og plantene ble så flyttet over til det nye karet. Fiskene fikk litt tilvenning til ny-vannet ved at vi over et par timer fyllte over noe vann fra nykaret i bøtta de reiste i. Så ble Pumpa/filtret og fiskene flyttet over i nykaret og vannet i bøtta tømt etter.
Grusen i gamlekaret (og alle dam-sneglene som var igjen der) ble spadd ut av gamlekaret og skyllt godt i varmt vann før jeg strødde grusen utover sanden i nykaret. Det så faktisk ganske dekorativt ut, men jeg tror jeg overdrev litt. Det ble litt mye grus oppå sanden ser jeg nå i ettertid.
Ved kvelden så alt flott og fint ut, men litt "tynnt" beplantet.

Morgenen etter var... vel... bare Corydorasen i live.

Siden har jeg ikke gjort anna enn å renske ut likene fra filtret (mange yngel i filtret/pumpa) og bytte vann. På ei uke har jeg tydeligvis klart å overfore karet ganske alvorlig. Det er omtalt i denne tråden:

For 3 dager siden var jeg i dyrebutikken og kikket på utvalget. Dum dag egentlig, for jeg viste jo at de fikk inn nye varer (planter, fisker etc) senere den dagen. Men jeg kom ut derfra med en ny Corydoras til å holde den ensomme med selskap, og for å se om det gikk bra i heletatt. Jeg fikk også en Jegersnegle "på kjøpet". Spurte hva han skulle ha for den da jeg fant den krypende i et akvarium der. "Ta den opp og putt den i posen" sa han
Så da var jeg innehaver av hele 2 corydoras aeneus og en jegersnegle.

I går var jeg på dyrebutikk igjen. Planen var å handle planter, og lysrør til å erstatte det sinsyke LSD-trip lyset fra de medfølgende lysrørene i Resun karet. Endte med et standard dagslys lysrør fra cals ohlson i front og et "blomstervennelig" rødlig lysrør bak i armaturen. Ser at det jeg har i front nå er ganske grønlig i fargen, ikke særlig "dagslys"-aktig. Så jeg blir vel å finne noe annet/hvitere å sette der etterhvert, men den rødlige fargen bak var veldig dekorativ, og forhåpentligvis gjør det godt for plantene (Osram flora tror jeg det het)

3 planter ble fangsten. Utvalget lokalt av hurtigvoksende planter er vist ikke-eksisterende. Men skal en tur til Tromsø på Onsdag, så da skal jeg se om jeg finner noe der.
Jeg kjøpte 2 cardamine lyrata og en nymphaea lotus. Disse blir plantet i dag.

Og jeg klarte jo ikke motstå fristelsen da jeg så Sebrafisk til 21 kr/stk på Buddy i Fauske da jeg hadde en lyn-stop der i går formiddag ifm jobb. Så jeg endte med å ta med hjem 4 av de.
De sto på lista mi over tre alternativer til "stim" fisk jeg kunne tenkt meg ha i karet, så jeg var ganske fornøyd med å finne de såpass rimelig.
Skal samme vei igjen om to uker, så jeg blir muligens å kjøpe 4-6 til da om de 4 jeg har har det bra og de har de inne

Så nå i skrivende stund, like før vi begyner plante de nye plantene er altså innholdet av dyr i akvariet:
- 2 corydoras aeneus
- 4 sebrafisk
- 1 jegersnegle

Nå skal jeg og guttungen mote oss opp til å tappe av masse vann så vi får gode arbeidsforhold til planting og innredning. Og et etterlengtet vannbytte. Karet er jo strengt tatt ikke innkjørt enda, så jeg har prøvd å bytte ca 20 liter annenhver dag for å gjøre det levelig for "Turbo". Det er nå over tre døgn siden siste bytte og med overforingen jeg har utsatt karet for er nok hyppige vannbytter på sin plass.

Har også planer om å ta ut den lille stingrayen som står der etter overflyttingen fra 20literen, og bare skvise filtrene i nærheten av innsuget til am-top filtret. Så har jeg litt mindre ledninger hengende ut av karet.

Mer kommer etterhvert.
Ja, det er mye opplevelser med et akvarium - det er sikkert! Bra dere ikke gir opp, selv om det har gått litt trått til tider. Når akvariumet er i gang og kunnskapen stiger så vil dere oppleve mye moro med denne hobbyen.

Både corydoras og sebrafisk er stimfisk og vil trives med mange kamerater.
Da var planting og vannbytte unnagjort. Ble sånn greit nok. Hadde to nye små røtter å legge inn også, men må nok justere plaseringa på de litt etterhvert. De skulle fungere som skjul for corydorasene, men sliter litt med å få lagt de godt til rette.

Nå skal vi til Tromsø på Onsdag, skal se der om vi finner et par planter til å sette inn, så tror jeg karet er greit plantet.
Om fristelsen blir for stor så kanskje det blir et par corydoraser også. Har lest her at det er anbefalt å vente ei ukes tid mellom innsettingene, og siden jeg satte inn 4 nye fisk i går bør jeg vel la være ;p

Også trenger vi finne noe fornuftig til bakgrunn. Regner med vi går for en utvendig festet bakgrunn. Se om vi finner noe fint, eller så blir det et mørkteblått/svart fleece pledd eller lignende. Helt enkelt

Skal få tatt noen bilder når vi har fått opp bakgrunnen, så ikke hvite veggen lyser rett igjennom

Og nå i de sene nattetimer har jeg i min visdom bestemt meg for å kjøpe hele Tetra test settet til 650Kr fra aquamanias. Istedet for å plukke de testene jeg strengt tatt trenger og betale nesten like mye.

Så da vinker vi endelig farvel til test stripsen
Hei! Ville bare si at hvis du er interessert i L. sessiliflora , vasspest og ancistrus sp (voksne og ungfisk) for å ta med hjem etter Tromsøturen så har jeg til salgs. Bare å ta kontakt hvis du vil kjøpe noe av dette!
Anna U.
Hei! Ville bare si at hvis du er interessert i [URLBLOCK1] , [URLBLOCK2] og ancistrus sp (voksne og ungfisk) for å ta med hjem etter Tromsøturen så har jeg til salgs. Bare å ta kontakt hvis du vil kjøpe noe av dette!

Dette frister. Mail sendt
Da var Tromsø-turen unnagjort. Tusen takk for fin handel Anna

Var også innom butikken i Søren Zakariasensgate. Men der var det rimelig utplukket. Men de hadde hvertfall det jeg primært var ute etter. Så nå har "Turboene" fått selskap av 2 turboer til.

Akvariet har nå en besetning bestående av 4 Sebrafisk og 4 Corydoras aeneus. Det begyner se greit beplantet ut, og slik skal det få stå en liten uke, eller kanskje nesten to, før jeg fyller på med noen fler sebrafisk.

Eneste jeg tar sikte på å endre før det, er et nytt lysrør. Trenger hvitere lys og mindre lumen, så jeg får innom dertil egnet butikk ved anledning og se hva jeg finner.
Siste uka har det grodd godt i karet. Første planten (Rotala sp "green") vi kjøpte skyter skudd i hytt og gevær.
Andre ting stortrives tydeligvis også. Anubiasen og sjørøverskute-pynten er i ferd med å bli riktig brune og loddne. Kraftig oppblomstring av brunalger tydeligvis!
Håper plantinga av Vasspest i går er litt effektivt som mottiltak på ikke alt for lang sikt, da jeg mener å ha lest at fler planter, og gjerne hurtigvoksende etterhvert vil ta knekken på brunalger.

Men både Rotala og Cardamine lyrata ser ut som de strekker røtter rett fra stengelen ut i vannet. Mindre dekorativt egentlig. Men satser på det går seg til etterhvert.

En annen lodden gjest er det hvite dunet som har dekket enkelte av plantene og deler av glasset, det er fortsatt til stede. På overflata derimot er det bevegelse nok til at protein-hinna ikke fins mere. Er ganske overbevist om at disse to er av samme stoff, og at overskudd av næring er skyld i begge deler. Håper den ekstra beplantningen siste uka vil hjelpe på her også.

Ellers så ser det ut som de to siste Corydoras aeneus har blitt godt mottatt og dilter rundt sammen med de to vi hadde fra før. Det er vel kanskje på tide å roe ned litt på befolknings-veksten noen uker, og la karet gå seg ordentlig til.

Og en liten gledes-historie til på tampen; am-top pumpa er blitt betydelig stillere i gangen siste uka. Kanskje det har vært noe slags rotorer eller lager eller noe inne i pumpa som har måttet gå seg til. Den er fortsatt langt fra stille, men det høres hvertfall ikke så godt at man blir sliten av å prøve høre tv'n over bråket. Jeg kan leve med dette en stund, til jeg syns jeg har nok midler lagt til side til å forvare overfor meg selv at en eheim er "nødvendig"

Men for all del, ikke bli overrasket om det kommer nye drastiske endringer. Jeg prøver holde meg i skinnet, men et par små prosjekter ligger og lurer i bakhodet. Men fiskene må jo ha litt ro de også...

Om noen har komentarer til noe av det jeg har fortalt her, kom gjerne med de. Jeg har mye å lære, og det er ikke sikkert første 1-2-3 treffene etter et google søk har gitt meg den infoen jeg strengt tatt kunne trengt
Selv takk Såg plantene fine ut? De vokser veldig fort og rett opp. Bare å knipe av toppen når de er blitt for lange og sette ned i bunnen igjen. veldig enkel plante.
håper du ikke kommer til å slite for mye med alger fremover! men brunalger er vel ikke det verste.
Anna U.
Selv takk:-) Såg plantene fine ut? De vokser veldig fort og rett opp. Bare å knipe av toppen når de er blitt for lange og sette ned i bunnen igjen. veldig enkel plante. håper du ikke kommer til å slite for mye med alger fremover! men brunalger er vel ikke det verste.

Jo, takk for avleggerne Anna. Plantene ser ut til å ha funnet seg til rette. Mulig jeg er utsatt for illusjoner og synsbedrag, men virker som de har strukket seg borti 2cm siden jeg satte de i sanden på onsdag kveld. Vurderer å flytte på Rotalaen for å lage plass til enda litt mer Vasspest

Statusen på algene nå er at Coryene spiser brunalger, om de går uten godbiter (tablett fòr) i et døgn eller to. Har ikke observert at sebraene har nappet i algene enda, men sulten driver vel dem til algespising på sikt også, om man går inn for det. Jeg aner dog en oppblomstring av grønne alger de siste dagene. Ikke påtagelig enda, men ser antydning til grønnlig algevekst på enkelte blader på Nymphaea lotus planten.

Skal ta daglige vannnskifter og fore restriktivt i helga og se etter tegn på at situasjonen forbedrer seg utover neste uke.
Hadde også håpet at dråpetestene fra aquamanias skulle komme i posten i dag, men jeg får vel belage meg på at de kommer først i neste uke. (Har liten tiltro til postens evne til lørdags-leveringer her omkring)

Oppdatering følger...
Komadyret
Statusen på algene nå er at Coryene spiser brunalger, om de går uten godbiter (tablett fòr) i et døgn eller to.

De spiser nok ikke selve algene skulle jeg tro, de er vel helst ute etter microorganismer som alltid finnes og lever i algelag i akvariet (ihvertfall i godt innkjørte akvarier som har vært i drift en stund). Derfor ser man ofte Coryene som "mopper" bortover planteblad eller roter i algeveksten. De er ute etter de ørsmå spiselige partiklene de ofte finner i slikt.
Akkurat. Takk for lærdommen mona

Deler av anubias-bladene var blitt alge frie, og de eneste jeg hadde lagt merke til som faktisk var bortpå de bladene var Coryene. Men det er nok andre underliggende årsaker til at brun-gugga forsvinner. Og godt er det. Grønne anubias blader er mye penere enn brune

Har flyttet anubiasen til et mer "trekkfylt" sted i akvariet nå i forbindelse med et 35L vann bytte (blir vel litt over 30%), så nå er det bare å vente og se om siste ukes grep fører til bedring over hele fjøla.
Tar sikte på i overkant av 20L vannbytte i morgen og søndag også, før jeg lar karet stå til tirsdag eller onsdag for å se utviklinga an.
Da har jeg tatt et nytt vannbytte, ca 20L. Og byttet ut et lysrør. Power-Glo. Og plutselig fikk sebrafiskene tilbake fargene sine Farvel til Osram Daylight 840.

Brun algene ser ut til å være på retur, og viker plassen for grønne alger. Vi får se hvordan det utvikler seg etterhvert. Vannet er for bløtt til at det egentlig er noe alternativ å sette inne snegler (epliser eller lignende). Har den ene Jeger sneglen jeg fikk, og det ser ikke ut til at jeg har fått pest-snegler med noen av de siste plante-kjøpene. Om grøn-algene blir påtrengende må vi vel vurdere en eller annen alge spiser.

Også fikk jeg plutselig litt betenkeligheter ang. filtret mitt. Har laget en egen tråd ang. mitt spørsmål om dette:

Lurer bare på hva slags fiks ide jeg får til endring neste uke ;p
Har jo litt lite bunnsubstrat, så det forundrer meg ikke om det blir en tur på biltema i ikke alt for fjern framtid...
Søndags vannbytte gikk litt i dass. Bissi søndag her gitt.

Men når man legger seg samtidig med guttungen kl 8 og skal på jobb kl 3.30 klarer man skvise inn et 20L vannbytte midt i frokosten

Så langt er planen fulgt. Mat derimot... veeel
Men de har fått noe mindre enn vanlig hvertfall, selv om det ikke ble så lite som intensjonen var. Søndagsforingen ble droppet helt ettersom de fikk rikelig lørdags-godter; en bit røde mygglarver.
Jeg aner ikke hvor my larver som er passe til hvor mange fisk, men en sånn liten firkant virker som den kan være grei for til og med litt fler fisk enn de 8 vi har nå.

Legger opp til nytt vannbytte på tirsdag (20-30L), og da har jeg forhåpentligvis fått dråpetestene mine fra aquamanias også, så jeg slipper gjette med strips (OG kan sjekke amoniakk, for det er jeg litt nysgjerrig på)

Men da er det bare å springe ut døra og komme seg bort på jobb
I all verden jobber du hen da, som begynner jobben kl halv fire? Er jo midt på natta jo.. flirer..

Hei forresten, er innom og sniker her litt.
Høres ut som dere er godt i gang med akvariehobbyen, det er jo så artig. Er dere like intr hele familien?

Håper du får tatt noen bilder snart, selv om du ikke har fått opp bakgrunn enda, vi er jo så nysgjerrige her på AF.. bare mååå se!

Stikker innom tråden din i ny og ne, artig å følge med.
Ha en flott dag!
Hehe, er nok jeg som har fått ansvaret for karet. Sånne tekniske ting som hva som passer sammen og vannverdier ligger ikke helt for fruen. Guttungen er ganske på hugget dog, og lærer fort om mating og hvordan fiskene liker å ha det.

Og jeg jobber i en bil. Størrelsen varierer litt fra dag til dag, og det gjør bestemmelsesstedet også. Jobber i et bud/transportfirma. Halv 4 er gjerne avgang narvik for å ha greit med tid til å komme med første ferga fra Skarberget kl 5
Jepp, regnet med du jobber for Os eller noe sånt.

Guttungen din kommer sikkert sterkere på banen etterhvert som han vokser. Tror det er viktig at barn får være med på diverse ting, de lærer utrolig fort og en sunn interesse er det jo også.
Ellers er det vel omtrent som her.. min andre halvdel er 'så-som-så', hjelper til og sånt, men jeg håper han blir mer interessert etterhvert, hadde absolutt vært litt artig å kunne diskutere også.

Lykke til videre med akvariehobbyen!
Jepp, rase rundt i en Os bil ja

Guttungen er lærevillig. Så det kan bli en fin akvarist av den gutten med litt oppfølging.

Ellers så er algene forferdelig raske å gro fast nå. Ene planten har lodne blader nå. Grønne tråder som dekker de. Hadde håpet å klare meg uten algespiser, men ser ut som jeg kanskje må krype til korset. Snegler hadde vel muligens vært et alternativ, men kjører helt bløtt vann til corydorasene, så sneglene mister jo huset sitt etterhvert

Men Rom ble ikke bygd på en dag, eller hvordan det ordspråket nå går.
Jeg liker ikke så påtrengende alger, så noe må jeg finne på.

Nå er det tid for et lite vannbytte. Tenker det blir 25-30 liter i dag. Og se om jeg finner et fint sted til de skifer-steinene jeg fant i dag. Håper det blir bra, så fiskene har enda litt mer hvileplass i skul.
Os-expressene ja, er Narvik-jente så jeg kjenner til dem.

En del plaget med alger vi også, noe dritt det der. Ser så lite pent ut.
Flere hurtigvoksende planter og mindre mat hjalp på. Men sliter fortsatt en del. Holder på nu med å ha matfrie dager innimellom, og har også satt inn noen SAE'r. Håper det hjelper på, det vil tiden vise. Lodne blader på plantene er ikke artig! ..hmmrff
Vannbytte gjort, og skifer lagt ned.

Prøvde ta et bilde også, men det ble nå så som så

Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap