Gulgrønt og grumsete vann

Jeg har nå hatt akvarie på 100 liter siden begynelsen av oktober. Det er en Jebo R-362. Det har vært helt supert og alt har fungert utmerket inntil nå. Men nå har vannet blitt grumsete, minner nesten om isvann, og det skjer kun to-tre dager etter vannbytte på 1/3.
Har målt vannverdier og de er slik: pH 6,0 (dette har endret seg fra 7,0), nitritt er lik 0, Kh er på 3 og DH er på 3. Fiskene ser ut til å trives å ha det bra likevel. Jeg har 3 hannguppy, 3 molly, 5 sebrafisk, 5 neontetra og 3 rosentetra og 1 algespiser. Jeg har også blitt bestemor til 5 mollyunger som vokser og trives.

Men tilbake til problemstillingen med vannet. Hva kan det være? Og hvorfor skjer det nå? Hva kan jeg gjøre for at det skal bli klart og fint igjen?

Optimistisk hilsen fra Gunn
Kan ingen hjelpe?
Jeg behøver litt sjelefred og gode vink her. Please, kan noen der ute hjelpe en fersking?. Fortsatt har fiskene det fint, men vannet blir bare mer og mer uklart.

Optimistisk hilsen Gunn
Svevealger, kutt ned foringen noen dager og mørklegg karet helt.
Gulgrønnt grumsete vann
Gulgrønnt og grumsete vann som plutselig dukker opp 2-3 dager etter vannbytte?Blir vannet klart igjen etterpå?Og hvor mange dager tar det?Finstøv i fra bunnsubstrat?Dårlig vannkvalitet fra vannkilde?
Jeg spør igjen!
Hei og takker for svar. Skal jeg ha lyset av i et par-tre dager totalt sett? Jeg har redusert foringen til bittelitt. Men det har ikke sett ut til å hjelpe på "isvannet". Vi lysslukkingen få vannet klart igjen, eller vil det oppstå på samme måte når lyset tennes igjen?

Spørrende hilsen Gunn
Jeg spør igjen!-Ble dobbeltregistrert
Fjernet da innlegget ble publisert to ganger.
Uuups... glemte å si at...
Problemet oppstod etter en større rengjøring av karet rett før jul. Da vasket vi alt (unntatt planter og fisk, og heller ikke filtermattene og keramikkbitene). Sanda ble vaska, hele karet ble tømt og rengjort. Deretter begynte "grumsingen og grønnfagen kom, og det minner om grønlnig isvann.

Vi har bytta vann i ettertid for å bedre situasjonen men det ser ikke ut til å hjelpe.

Og forresten, vannet blir ikke klart igjen, det er fortsatt uklert og farget.

Så da kanskje, noen som forstår seg bedre på hva det er og hvordan ordne opp. For det gikk jo supert de første månendene som akvarist.

Lærevillig nybegynnerhilsen fra Gunn
Gulgrønnt og grumsete vann
ka med algesspisende individer i akvariet.?
Vi vet jo ikke om det er fisketommt.
Det første som slår meg er infusorier. Ta en titt på denne linken. Ser det ut som på disse bildene? Vil i så fall, som Ulvster sier, prøve total mørkelegging. Å skru av lyset på akvariet er ikke nok, du burde dekke til alle veggene med f.eks. sort søppelsekk eller et mørkt tøystykke, håndkle e.l. Viktig at det kommer minimalt med lys inn (både dagslys og belysning i resten av rommet). Bruk søkefunksjonen her på Akvaforum, og søk opp "infusorier". Da finner du haugevis med tråder om hvordan man blir kvitt det.

Stine Sofie
Er det Jebo sitt originale (og elendige) filter du har som filtrering i dette karet?
Da er det i så fall ikke det minste rart om ting går galt og du har problemer med vannet. Jebo er kjent for å være noe dritt... (pardon my french).

Du bør investere i et skikkelig filter til dette akvariet, fra en produsent som er kjent for kvalitet.
Dere forumdeltakere er virkelig "gode hjelpere"
Takker for gode tips, råd og vink. Ja, jeg mener det må være "infusorier" jeg har fått i akvariet. Hvorfor oppstår det? Greit for ettertid å vite for å hindre at det oppstår igjen.

Ja, jeg har "originalfilteret" til akvariet, men har bestilt (fra webzoo) et nytt system med blåmatter, som er anbefalt her på forumet.
Fortsatt ser det ut til at fisken trives utmerket. Men hvor lenge skal man da stoppe foring?

Optimistisk hilsen Gunn
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap