Mitt første akvarium. grumsete vann?

Hei

Etter å ha kjøpt akvarium (200 liter) så ser det ut til at vannet mitt ikke er helt skikkelig rent ennå? Det har stått snart 1 døgn med vann i. Og vannet er liksom ikke like klart som i de akvariumene av de jeg kjøpte det av. Akvariumen er 80 cm bred og når jeg ser gjennom så er det veldig mørkt i den andre enden selv om det er lys på. når jeg står over kikker ned så ser det klarere ut? Kanskje veggane som er skitne? hva må jeg vaske de med? Det er jo vann i der nå.

Også er det masse små luftbobler på glassveggene, hvordan får jeg de bort a? Må skure over der kanskje?

Noen nybegynnertips å få ? he he
Dette du opplever er helt normalt. Boblene vil forsvinne etter noen dager.

Grumset kan komme av at du ikke har vasket bunnsubstratet godt nok. Skylte du grusen/sanden skikkelig før du hadde i vann?


-Tim
Nei jeg vasket ikkke bunnsubstraktet. Det stod at det var 95% rent. Å vaske 20 kilo med smågrus var et altfor stort tiltak for meg, hehe... hva må jeg gjøre nå da? Tappe vannet og helle på nytt? Alt vannet? Det blir mange bøtter
Jokkkis
Hva må jeg gjøre nå da? Tappe vannet og helle på nytt? Alt vannet? Det blir mange bøtter :)


Ja, du bør tappe ut alt og ta i nytt vann. Det er ikke så bra at det er så tjukt av sandstøv og skitt i vannet, det kan gi uønsket effekt og slitasjeskader på vitale deler i filteret ditt (sandkorn i maskineriet er ikke ønsket, som kjent).
Jokkkis
Nei jeg vasket ikkke bunnsubstraktet. Det stod at det var 95% rent. Å vaske 20 kilo med smågrus var et altfor stort tiltak for meg, hehe... hva må jeg gjøre nå da? Tappe vannet og helle på nytt? Alt vannet? Det blir mange bøtter :)



Ikke mye annet å gjøre nei. 95% rent ja :P Lett regning gir da at det er 1kg skit. Det er mye det.

Jeg ville tappet helt ned og vasket grusen skikkelig. Eller jeg ville byttet den ut med sand. Da har du mye mer valgmuligheter når det kommer til fisk. Dessuten samler det seg ikke så mye dritt i bunnen med sand. Den blir liggende oppå.


-Tim


Edit: Mona var kjappere enn meg.....Må øve mer touchmetode :P
Jeg forstår ikke helt hvorfor gruset skal vaskes? Hvis man har sand så vil det jo støve mye mer i vannet, enda mer finkornet ... Men det må vel før eller seinere dette ned på bunn ?

De på butikken sa også at det kunne være mye oksygen i vannet ettersom jeg akkurat har fylt og at det derfor ikke er krystallklart.

Men nå har jeg da tappa vannet, skylt grusen og så lagt alt oppi igjen. Hvis det ikke blir bra nå vet ikke jeg ass. Kommet halveis nå, forsatt mye støv/ukrystallklart vann, he he...
Blir litt "redd" når jeg ser du skriver "hva må jeg vaske de med?" og "Må skure over der kanskje?". Husk at du aldri skal ha såpe, eller noe som har hatt såpe på, i akvariet. For å si det sånn, èn dråpe er nok - til fiskedød.
Jokkkis
Jeg forstår ikke helt hvorfor gruset skal vaskes? Hvis man har sand så vil det jo støve mye mer i vannet, enda mer finkornet ... Men det må vel før eller seinere dette ned på bunn ? De på butikken sa også at det kunne være mye oksygen i vannet ettersom jeg akkurat har fylt og at det derfor ikke er krystallklart. Men nå har jeg da tappa vannet, skylt grusen og så lagt alt oppi igjen. Hvis det ikke blir bra nå vet ikke jeg ass. Kommet halveis nå, forsatt mye støv/ukrystallklart vann, he he... :)



Dette blir litt feil. Sanden er finkornet ja, men det er ikke selve sanden som lager støvete vann. Det er ørsmå støvpartikler (som riktignok er sand det også) som er så lette at de virvles opp og bruke lang tid på å falle til ro. Dette støvet kan sette seg i filteret og medføre at filtervatten går tett mye fortere enn nødvendig.


-Tim
Er litt forvirrende, men har du grus eller sand som bunnsubstrat?
Har nok grus.

Grus må vaskes fordi det følger med masse drit. Bobler i akvariet skal du også drite i. Det er forskjell på sand og dritt.
Ok. Det som kanskje har vært greia her da. Jeg har ikke tatt oppi Aquatan , vannforbedrer som gjør springvann til akvariumann. Det står at det gjør om vannet til krystall klart også... Men har nå uansett tappa det gamle vannet, vaska grusen og helt opp i nytt springvann. Så får vi nå se hva som skjer , om det blir krystallklart eller ei ;D
Hehe, Aquatan er bare noe tull Men du kan jo håpe!
Stine Sofie Finholt
Hehe, Aquatan er bare noe tull :) Men du kan jo håpe!


Ok så du mener at det ikke er noe vits å ha det oppi?
Aquatan fjerner klor og tungmetaller. Her i Norge er det stort sett unødvendig. Det som derimot ER positivt med de fleste slike midler er at de inneholder vitaminer som fiskene nyter godt av. Selv bruker jeg Aqua Medic Aqualife+ i vannet, samt at jeg har eSHA Optima i karet en gang i uken.

Vet ikke om det betyr noe, men negativt er det iallefall ikke. Ikke koster det mye heller, så lenge man ikke har veldig stort akvarie. Catappablader er en annen fin ting å putte oppi.


-Tim
Jeg vil ikke si at vanne grumsete. Det er mer grått på en måte.

Når jeg tok en reagensrør oppi og kikka på det så det krystallklart ut..Snodig

For mye oksygen?
Slapp av
Det første karet vårt var også skikkelig "tåkete" til å begynne med, og med masse luftbobler på vegger og planter. Vi hadde vasket grusen, men sikkert ikke godt nok.

Det rettet seg av seg selv etter noen dager for oss. Jeg anbefaler å ta tida til hjelp. Hvis det ikke ser noe bedre ut etter en uke, så kan du bli bekymret.

Mvh nybegynner
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap