Am-top1000, kapasitet?

Er det noen andre som har erfaringer med am-top 1000 filter/pumpe? Hvor stor fiskebestand klarer denne ut med i et 110L akvarium?

Spør av ren nysgjerrighet.
Har 4 Corydoras aeneus og 4 sebrafisker nå, og har ønske/planer om å ha 6 corydoras aeneus og 8-10 sebrafisker + 2 andre litt større fisker (ikke bestemt enda, men har et godt øye til Boliviansk sommerfugl ciklide, selv om jeg kunne tenkt meg en litt større art).

Hvor stor bestand har andre hatt suksess med å ha i kar med denne pumpa/filteret?
Inaktiv bruker
Har hatt dette i en 110 liter
med 6 kuhlier, 2 kakaduer, 15 kardinaltetra, noen platyer og guppyer. Min ærlige mening er at filteret ikke er godt nok for denne størrelsen på bestand og kar. Måtte stadig gjøre pumpen ren og den tettet seg veldig fort.

Har nå færre fisk, men har flyttet pumpen over til et 60 liters kar i stedet, og kjøpt en Fluval 4+ til 110 literen, som jeg har modifisert etter oppskrift her på AF. Det ser ut til å gjøre jobben mye bedre. I tillegg er amtop-filteret mer enn godt nok til de få fiskene som går i 60literen. Det fungerer mye bedre der.

Vet at en av de lokale dyrebutikkene her sverger til amtop filtrene, og filteret mitt har hele tiden gått stille og stabilt. Men Fluval er enda roligere og siden jeg kunne modifisere og dermed øke filterkapasiteten veldig.
Jo, etter første uka, hvor filtret bråkte noe infernalsk er det nå gått seg til. Riktig levelig støymengde.
Jeg har ikke vært plaget med at det tetter seg heller. Har litt betenkeligheter ang. trykket dog, det er vanskelig å få enkelte planter til å stå rett mange steder i karet i strømmen fra denne pumpa. Men den får holde ei stund framover. Økonomien er ikke på topp etter jula, trenger noen måneder å bygge opp bufferen på :p

En rask opptelling sier meg at du hadde borti 10 fisk mer enn jeg har planlagt når du hadde litt problemer. Ikke dermed sagt at jeg ikke blir å ha litt problemer med de fiskene jeg setter inn. Som andre har sagt, så er forskjellige fisker ganske forskjellig når det gjelder krav til filter.


Andre som har innspill her?
Har ikke hatt denne spesifikke am-top pumpen. men opplevde at den vi hadde bråket ganske mye iforhold til eheim og fluval pumpene.
Har ikke erfaring selv med amtop men kjenner ei som hadde et innvendig filter av det merket og hun byttet det ut fordi det bråkte veldig. Har fåtstått det sånn at det ikke er noe særlig kvalitet i dette merket.

tror vi har prikk likt kar som dere, kjøpt på tropehagen. Jeg har fluval 4 plus i mitt.
Tropehagen ja

Og det filtret bråkte mye. Men etter jeg tok vekk den lufteslangen som fulgte med, og dermed fikk redusert luftmengden i karet (bobler i vannet) er pumpen blitt grei støy-messig. PC'n min bråker mer (Ja, jeg er egentlig PC-mann, ikke akvarie mann. Akvariet er guttungen sin skyld ).


Men tilbake til tema; hvor mange, og hvilke, fisk vil dette filtret trives med uten at vedlikeholdet blir alt for hyppig?
Flere erfaringer med dette blant AF medlemer?
Hvor mange fisker du kan ha på det filteret kommer helt ann på hvor store de er, hvor mye de griser o.l

Dette er etter min erfaring noe man må føle seg litt forsiktig frem på.. :
) Så lenge alle fiskene har god plass til de revirene de lager, så burde det gå bra.
Jaja, får se hvordan det går framover

Er det noen spesielle tegn jeg bør se opp for? Vil jeg ende opp med amoniakk, nitritt, eller andre målbare/synlige uhumskheter som indikerer at filtret er for lite?
Eller er det mengden avfall/skjit som stopper tett filtret/pumpa som er den eneste indikasjonen?
Den beste og første indikasjonen er vel ofte alger. De blomstrer opp når det blir for mye næring i vannet. og er ofte en indikasjon på for lite filter/for mye mating, noe som jo henger ihop.. og for mye mating er jo relativt, dersom du har for mye fisk. det kan være akkurat nok til fisken, men for mye til at pumpa takler det.

Det ble ihvertfall resultatet i ett av våre karr for en tid siden.. noe som resulterte i ett hvitt soppaktig belegg på ALT og en stank av mugg når man åpnet lokket. *usj* men med ny pumpe så endret dette seg totalt! "soppen" forsvant og karret luktet normal, selv med lik mating.

Du vil ha ett forhøyet nitratnivå i sammenheng med eventuelle alger. muligens også ammoniakk.. er ikke helt stødig på nitrogenkretsløpet enda..

Du vil også merke det på at pumpa tilstoppes lett. men dette vil du antagelig ikke merke før etter du har fått alger.
Takk for info. Her er det bare å følge med skjønner jeg.
Alger får man jo uansett, er heldigvis ikke påtrengende her hos meg enda. Men det er vel heller ikke å forvente etter knappe tre uker
Jeg har selv samme akvarium med samme filter. Mitt støyer ikke da, pga jeg ikke har sugerøret på.. Men jeg lurer også på om det er for lite. Har noenlunde lik fiskebestand.... Jeg har vurdert å gå over til TetraTec EX-filter eller Eheim Pro 2224. Kanksje litt dyre, så vil ikke skifte om jeg må..
Enig. Jeg blir å holde an bytte. Etter sugerøret forsvant ut i boden er pumpa ganske grei støy-messig.

Blir nok å sette inn noen fler fisk til helga. Ikke helt bestemt meg enda for om det blir 2 corydoras eller 4 sebrafisk. Er vel tilgjengeligheten som bestemmer tenker jeg. Eller KANSKJE jeg klarer la fornuften styre og vente enda et par uker med mer fisk til karet garantert er innkjørt. Men jeg tror da filter-kapasiteten bør klare såpass. Det er jo bra mye svamp inne i den boksen.

Blir hvertfall å holde et øye med denne tråden og oppdatere den etter som ting skrider fremad her. Og del gjerne dine erfaringer fremover her du også John Christoffer
Bare for opplysningensskyld, så endte jeg opp med å bestille Eheim 2224 Spesial Edition. Ble rundt 1500 med levering. Dyrt, men ser på dette som en investering for mange år fremover.

Tar ikke sjangsen på AM-topp 1000f. Tror den blir i det minste laget, i og med jeg har en del maller som griser ekstra....

Håper det ordner seg, Komadyr!
Tenker det går bra, ei stund :p

Blir nok noen måneder, men jeg blir nok å følge deg på den invisteringa. Nytt utvendig filter står rimelig høyt på ønskelista
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap