Trenger hule til ancistrus.

jeg har hatt en hunn lenge og har nå skaffet meg en hann. jeg har en del steinplater som er ca 4mm tykke. en slik stein står inntil glasset med noen mm åpen.

nå ser det ut som en av dem har prøvd å grave en hule mellom glasset og steine og tette åpningen i andre enden.

etter å ha sett det regner jeg med at de trenger en hule, og at de ikke har klart å finne en i akvariet. så hva kan jeg lage hule av?
Plussmedlem
Skifer og kokosnøtter er populære materialer. Videre har jeg også sett pvc-rør brukt til samme formål. Men egentlig kan du vel lage den i hva som helst så lenge det ikke avgir skadelige stoffer til vannet.
vil de komme seg inn i en ølflaske? er det for lite gjennomstrømming av vann der?

hvor får man tak i PVC rør? kan man ha aluminium som er sveiset i akvariet?
Stian S
vil de komme seg inn i en ølflaske? er det for lite gjennomstrømming av vann der? hvor får man tak i PVC rør? kan man ha aluminium som er sveiset i akvariet?

Inni en ølflaske blir oksygenet i vannet brukt opp utenat det kommer ny inn, det kan føre til at fisken kveles vis den av en eller annen grunn ikke kom seg ut.

Du kan ikke bruke aluminium i akvariet.
i en hel ølflaske blir det ikke for lite gjenomstrømming.. det blir ingen gjenomstrømming... med mindre du knuser bunnen på den og da har du skarpe kanter igjen som heller ikke er bra... jeg hadde gått for kokosnøtter... har noen som jeg laget selv ved å borre tett-i-tett med hull og slå ut ett hull etterpå, grave ut alt inni med en skje eller lignende og koke den mange ganger til den slutter å avgi farge..... så borret jeg tre 10mm hull i andre enden og dyttet den ned i sanda så inngangen blei jevnt med bunnen.. da ruver den ikke så voldsomt hvis du vil ha den litt skjult samtidig som kokosnøtter ser ganske "nature" ut..
Hva med en slik?
Hva med å lage en selv? ---> foreksempel slik
Plussmedlem
Se her på AF under Rubrikkannonsene. Der finner du flere som selger ferdiglagde skiferhuler etter mål. Disse er ypperlige både for maller og reker.

PVC-rør og rør i andre typer plast får du på byggvareforretninger. Personlig syns jeg ikke det er spesielt dekorativt med et avsagd rør i akvariet, men hver sin smak. Og ancistrusen bryr seg sannsynligvis ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap