Akutthjelp trengs!

Hei alle sammen. La meg først få takke dere drevne akvarister for at dere deler deres erfaring og kunnskap med oss nybegynnere. Det er utrolig betryggende å ha et sted man kan lese om utfordringer og problemer dere har hatt og hvordan dere har løst disse.

Mitt problem er som følger. Jeg og frøknen har gått til anskaffelse av et lite Fluval Edge kar på ca. 25 liter. Vel vitende om at det er mer komplisert å holde jevn vannstandard i små tanker har vi handlet inn nesten alt som kunne krype og gå av hjelpemider (co2 tabletter, flytende gjødsel til planter, mineraltilsetninger, gh+, ph- osv.) og testere.

Etter en uke med startbakterier og god vannkvalitet handlet vi inn noen svarte mollys, et par viftereker og noen eplesnegler.

Dette er nå fem dager siden og vi har god kontroll på det meste bortsett fra gH verdiene.

Vi har forstått det slik at spesielt sneglene og rekene er helt avhengige av akseptable gH-verdier og butikken anbefalte 8 eller mellom 6-10.

Vi hadde en ganske lav gH-verdi i utgangspunktet (3) så vi satte umiddelbart i gang med det første butikken anbefalte, nemlig "Absolute trace Elements". Etter to omganger over to dager var kH-verdiene det eneste som hadde økt (som allerede var akkurat passe).

Tilbake til butikken og forklarte problemet. Vi ble hjemsendt med gH+pulver og fortalt at den sakte men sikkert ville øke nivået i tanken.

Etter to økter har nå gH-nivået til alt overmål sunket ned til 2 og vi sitter her som levende spørsmålstegn og en tank dekket av et tynt lag med hvitt pulver samt et par anemiske snegler som blir blekere og blekere.

Er det noen som vet hva vi kan gjøre? Jeg har dobbelt, trippeltsjekket doseringen (1 gram pulver per 30l, så jeg har holdt meg litt under) og vi gjorde dette to ganger for et døgn siden. Vi er helt desperate nå og kommer ty til oppmalt eggeskall senere ikveld.

Setter pris på alle tips dere måtte ha
Plussmedlem
Det kan funke å kjøpe en mineralstein (hvis ikke butikken har det, har mange nettsteder det) beregnet for reker og snegler. Dermed kan dyrene selv regulere opptaket av kalsium og mineralene de trenger for å bygge/vedlikholde/skifte skallet og dere slipper å holde annet enn et halvt øye med hardheten.
Steinene er ofte laget av kalsiumkarbonater og da bør man holde et øye med ph, men ph synes i hvert fall jeg er lettere å holde på et stabilt nivå enn gh.

Nå skal det nevnes at jeg fosøker å holde stabile nivåer i et kar som er nesten 8 ganger større enn deres, og det er en mye enklere jobb. Håper det løser seg for dere, og for sneglene ders.
Hei.

Du har truffet noen gode selgere i butikken
Absolute Trace Elements er noe ukjente saker, men så vidt jeg kan lese så skal ikke denne øke GH.
pH minus er neppe nødvendig med det kranvannet dere har og artene dere har valgt.

Det blir mye styr med mye tilsetninger i et lite kar.
GH+, er det denne?

Anbefaler dere å følge godt med på ammoniakk- og nitrittverdier framover.
Viktor
Det kan funke å kjøpe en mineralstein (hvis ikke butikken har det, har mange nettsteder det) beregnet for reker og snegler. Dermed kan dyrene selv regulere opptaket av kalsium og mineralene de trenger for å bygge/vedlikholde/skifte skallet og dere slipper å holde annet enn et halvt øye med hardheten.

Dette er et godt tips. Betyr det at reker og snegler vil overleve med veldig lave gH-verdier hvis de har denne steinen?

Loomis
Du har truffet noen gode selgere i butikken ;)

Heheh. Var igrunn vi som insisterte på alt utstyret. Vi er nybegynnere og vi ville ikke bli tatt på senga eller drite oss ut (noe som likevel er i ferd med å skje).

Loomis
[I]Absolute Trace Elements[/I] er noe ukjente saker, men så vidt jeg kan lese så skal ikke denne øke GH.

Nei, det gjorde den ikke heller. Vi stolte på ekspertisen i butikken.

Loomis
pH minus er neppe nødvendig med det kranvannet dere har og artene dere har valgt.

Næ, det var et føre-var kjøp. Trace Elements flaska økte som sagt kH-verdiene og dermed pH'en. Jeg var redd for at vi måtte fortsette å bruke det tøyset for å få opp gH.

Loomis
Det blir mye styr med mye tilsetninger i et lite kar. GH+, er det [URLBLOCK1]?

Vi har forsøkt å ta ting i små doser og la ting stabilisere seg. Men det virker nesten som vi rett og slett har fått dårlige råd. GH+'en vi kjøpte var fra merket Ocean Free og hvis du søker "Ocean Free GH+" i google så får du et ufattelig lite flatterende førsteresultat. Kjenner jeg blir litt forbanna nå.

Loomis
Anbefaler dere å følge godt med på ammoniakk- og nitrittverdier framover.

Absolutt. Vi måler stort sett alt daglig nå og skifter vann ofte og er gniene med maten for å holde det i sjakk.

Takk for svar Viktor & Loomis
Øke gh,
Hadde samme problem i mitt Fluval Edge og var på Buddy Strømmen og der fikk jeg kjøpt "GH-Salt" fra NORAQ, Fikk bedkjed om at jeg skulle tilsette en måleskje til 100l vann for å øke GHverdien 1 grad. med litt hoderegning kom jeg fram til at 1 måleskje i mitt Edge på 25 liter ville øke verdien fra 3 til 7. Sjekket GH'en dagen etter og da hadde jeg 7.

Funka kjempefint for meg i allefall, sliter dog med at jeg var vel ivrig da jeg kjøpte 10 reker etter 2 dagers drift og har idag etter ca 1 uke 4 levende reker igjen.

Kuult at det er flere med Fluval Edge i forumet.
Ønsker gjerne bilder hvis det er mulig.
Plussmedlem
Dante
[QUOTE=Viktor]Det kan funke å kjøpe en mineralstein (hvis ikke butikken har det, har mange nettsteder det) beregnet for reker og snegler. Dermed kan dyrene selv regulere opptaket av kalsium og mineralene de trenger for å bygge/vedlikholde/skifte skallet og dere slipper å holde annet enn et halvt øye med hardheten.

Dette er et godt tips. Betyr det at reker og snegler vil overleve med veldig lave gH-verdier hvis de har denne steinen?

Jeg har to kloreker og usannsynlig mange sandsnegler. De eneste som bærer preg av perioden før mineralsteinen, er de fire opprinnelige sandsneglene. Både rekene og alle snegleavkom har nå levd i bortimot et halvt år uten naturlig frafall det jeg har opplevd. I tillegg har jeg nå fått pestsnegler igjen, og disse har også fine, velformede skall.
Jeg har lett surt vann (mellom 6,5-6,8), lav gh (rundt 2) og tilsetter ingen verdens ting til vannet.
Min personlige erfaring er at det er lettere å supplere kalk og mineraler i dyrenes kosthold enn det er å skulle justere vannverdiene. Foreløpig har jeg ikke hatt annet enn positive opplevelser rundt dette.
Supert Orchard!

At du har samme type akvarie garanterer nesten at det samme vil fungere hos oss.

Jeg skal endevende byen etter det imorgen! Vi kjenner oss helt hjelpesløse etter at ingenting vi har prøvd har fungert. Jeg har til og med begynt å beskylde Tetratesten for misvisende propaganda og akvarieterrorisme.

Bilder kan vi sikkert ordne etterhvert når jeg ikke føler meg så fordømt mislykka. Hele tanken er dekket av et tynt lag "gH+"-pulver så det ser jo ikke ut :\

Takk igjen for tipset!
Viktor
Jeg har to kloreker og usannsynlig mange sandsnegler. De eneste som bærer preg av perioden før mineralsteinen, er de fire opprinnelige sandsneglene. Både rekene og alle snegleavkom har nå levd i bortimot et halvt år uten naturlig frafall det jeg har opplevd. [...] Foreløpig har jeg ikke hatt annet enn positive opplevelser rundt dette.

Kjøper nok salter bare for å få gH'en opp til akseptabelt nivå litt brennkvikt for rekenes skyld (de bytter skall om dagen), men mineralstein er nok veien å gå i det lange løp.
Ph/kh/gh
herre jemini for et styr..

kjøp deg mineralstein for reker, så ordener de kalk og mineraler selv.
dessuten kan du suplemere kosten med alger(for saltvannsreker inneholder masse sunne sporelement)og spirulina..

det kan være lurt å ha i bakhand en gh/th+ fra noraq.

-salt er ikke sundt for reker eller snigler så det bør ungås.

prøvde dh salt etter anbefaling fra dyrebutikk, og alt bare daua. dessuten endra gh ikke seg noe nevne verdig.

bruker også ph/kh + ,siden ph, er 7.5 og Kh og Gh hos meg er 0.

du finner mineraltein for reker hos akvariereker.no.

ikke kjøp de kalkblokkene som enkelte dyrebutikker bruker til dyr, er formet som et skjell.. de re rene giften siden de inneholder mye havsalt, fikk også de anbefalt fra dyrebutikk.men ikke særlig godt resultat..

filathor
herre jemini for et styr..

Heh. Mulig jeg er en smule hypokondrisk her. Når man ikke har særlig med erfaring er de fleste kildene for denne typen informasjon utrolig sprikende og vanskelige å vekte. Man har rådene fra dyrebutikken (som man ikke kan stole helt på), noen ganske korte og lite spesifike forklaringer fra et par bøker, også har man internett der det finnes like mange meninger som det finnes fisk i havet :P

filathor
kjøp deg mineralstein for reker, så ordener de kalk og mineraler selv. dessuten kan du suplemere kosten med alger(for saltvannsreker inneholder masse sunne sporelement)og spirulina.. det kan være lurt å ha i bakhand en gh/th+ fra noraq. -salt er ikke sundt for reker eller snigler så det bør ungås. prøvde dh salt etter anbefaling fra dyrebutikk, og alt bare daua. dessuten endra gh ikke seg noe nevne verdig.

OK, ingen skam å snu. Jeg får kjøpe en mineralstein imorgen. Akkurat nå stoler jeg mer på rekenes instinkter enn mine egne kjemikunnskaper.

filathor
ikke kjøp de kalkblokkene som enkelte dyrebutikker bruker til dyr, er formet som et skjell.. de re rene giften siden de inneholder mye havsalt, fikk også de anbefalt fra dyrebutikk.men ikke særlig godt resultat..

Begynner å få økende mistro til butikken sånn generelt merker jeg.
Dyrebutikker
vel de prøver så godt de kan.. men reker er ikke deres sterkeste side. det har jeg erfart gang på gang i det siste..
mye rart som anbefales,i hvertfall når de ikke har kunskapene inne, da tyr man til det man tror hjelper for ikke å tape ansikt der å da.. men ikke altid det ender så godt kan man si..

men hjelpen er god her inne på forum. All ære til alle sammen..!!

men som sagt, spør å grav her inne så får du riktig god hjelp.

foressten bare så du vet det, filtrer kan være skumle greier for reker. så rekesikre filteret så får du masse bebiser etter hvert..
det er gøy. og ikke fall for fristelsen å putte viftereker inn sammen med dvergreker!!
det endte dårlig her de spiste jo opp alt av reke yngel.. så vær obs på det..

husk ellers på at plantenæring bør man være litt forsiktig med,da enkelte reker er litt ømtålige på det.
bruker selv bare rent vann, og mineraltilsetning, og godt lys.

skal du ha rekene til i trives skikklig, skaff de litt java mose. utrolig festelig å se de gre mosen for partikler.
husk også på at noen rekearter liker temperaturer mellom 20-25 grader. så still evt varmekolbe bå rundt 22, så får du fart på ynglingen.
jevne vannbytter er veldig bra å huske på.
skifter 40-50 % en gang i uka. bruker da hevert med svamp på slik at jeg ikke mister yngel, noe som ikke akkurat har vert et problem siden den hersenviftereka kom i hus,men som heldigvis for de andre rekene tok kvelden i går tålte vist ikke vannbyttet..

uansett vær ikke redd for å spørre å grave.. finnes ikke dumme spmål,vett du... )
Det som plager meg mest er at vi får beskjed om at vi bør holde et gH-nivå på rundt 8 av hensyn til dyrene, men ingenting av det vi blir solgt fungerer. Vi har jo ikke helt oversikt over konsekvensene heller så det er klart vi blir litt skremte.

Som nye akvarister er vi heller ikke helt herda når det kommer til at dyrene dør, så det var oppriktig deprimerende når vi måtte plukke ut døde snegler av karet igår. Si hva man vil om kunnskapene til dyrebutikken, de maktet i det minste å holde dyrene i live.

Men jeg har ikke tenkt til å gi opp. Rekene og fiskene virker være i god form. Rekeskydd sitter på filteret og javamose kjøpte vi sammen med rekene. Vi holder en relativt jevn temperatur på rund 25°C.

filathor
bruker da hevert med svamp på slik at jeg ikke mister yngel, noe som ikke akkurat har vert et problem siden den hersenviftereka kom i hus,men som heldigvis for de andre rekene tok kvelden i går tålte vist ikke vannbyttet..

Heheh. Leste om det ja. Det er viftereker vi har i utgangspunktet, men vi er mest opptatt av at de skal overleve. Nye dyr eller yngel er vi ikke i nærheten av å tenke på.

Akkurat nå er jeg mest bekymra for at det gH+pulveret vi ble solgt ikke virker å være vannløselig engang (!!!). Det tynne, hvite belegget i tanken løser seg ikke opp og det ser helt jævlig ut. Så nå må vi vel ta dyrene ut av tanken og rydde skikkelig opp
filathor
det kan være lurt å ha i bakhand en gh/th+ fra noraq.

Kjøpte dette igår og det gjorde underverker! Det var veldig kraftig så man slapp å putte så mye pulver i karet. To timer etter kunne vi konstantere at gH-verdiene endelig hadde steget med planlagte 2 dH.

Hvilken forskjell et merkebytte kan gjøre! Det er så jeg skulle ønske at akvaforum hadde en egen seksjon for akvarieutstyr der medlemmene kunne gi karakter og dele erfaringer om produktene.

I så fall hadde jeg advart folk på det sterkeste mot å kjøpe GH+ pulver fra Ocean Free. Det var som å putte vanntett potetmel i akvariet og det hadde null effekt. Etter flere vannbytter, slamsuging og vasking ligger det fremdeles et tynt lag med dette helvetespulveret diverse steder i karet.

For moro skyld fylte jeg en 3-liters bolle med springvann og tok opp i nok (Ocean Free) pulver som ifølge instruksene var nok til å øke gH-verdiene i et 25 liters avkarium med 1 dH. Springvannet vårt er målt til 4 dH, så denne mengden pulver burde gjøre utslag på minst 10 dH i bolla. Resultatet? 4 dH. Det gjør rett og slett ikke en dritt, løser seg ikke opp i vann og bare samler seg i et ekkelt lag på bunnen. >

Makan til svindel. Det verste er at vi er blitt prakka på flere produkter av dette merket, og nå stoler jeg selvsagt ikke på at noe av det funker som det skal. Mange hundre kroner bortkastet...

Tusen takk til dere som svarte og kom med tips, spesielt deg filathor! Dette med vannkjemi har en ganske brutal læringskurve og det kjennes bra å ha kontroll (endelig). Det mest verdifulle jeg har lært av dette er at jeg alltid skal vite hva jeg putter i karet, ned til den minste ingrediens. Aldri mer skal jeg betale penger for noe med thailandsk innholdsfortegnelse. At det er anbefalt av et av landets største akvariebutikker spiller overhodet ingen rolle.
Godt du endelig fikk tak i noe som virka.
Godt du fikk tak i noe som virka.

Sliter litt med det samme selv, føler at dyrebutikkene ikke kan noe(i alle fall ikke nok) og de tipper mere enn de vet.

Når du prater med den ene sier han det ene, og så snart du prater med en annen sier han noe helt annet. Dette ødelegger litt av opplevelsen med å starte akvarie.

Føler jeg får mye mere hjelp her på forumet og føler her at folk tør si at de ikke vet hvis de ikke er sikker, dette er viktig for oss "færskinga".

Takk for mye kjekk info her på forumet.
Akutt hjelp
har du skiftet vann og slikt nå??

eneste gh/th + middelet som funker er noraq sitt, Norsk er bra ! samme med ph/kh +, supre produkt ..

men man bør blande det ut først i en beholder før man sper det i i vannet, så slipper man skyen med kalk.. selv om den forsvinner ganske fort..

Orchard
Godt du fikk tak i noe som virka. [B]Sliter litt med det samme selv[/B], føler at dyrebutikkene ikke kan noe(i alle fall ikke nok) [B]og de tipper mere enn de vet.[/B] Når du prater med den ene sier han det ene, og så snart du prater med en annen sier han noe helt annet. Dette ødelegger litt av opplevelsen med å starte akvarie. [B]Føler jeg får mye mere hjelp her på forumet og føler her at folk tør si at de ikke vet hvis de ikke er sikker, dette er viktig for oss "færskinga".[/B] Takk for mye kjekk info her på forumet.

Absolutt. Fra nå av så skal all info som kommer fra akvariumssjappa dobbeltsjekkes her og på nettet forøvrig. Jeg har på følelsen av at mye av kunnskapen i denne hobbyen er dyrkjøpt. Både bokstavelig og metaforisk.

filathor
har du skiftet vann og slikt nå?? eneste gh/th + middelet som funker er noraq sitt, Norsk er bra ! samme med ph/kh +, supre produkt .. men man bør blande det ut først i en beholder før man sper det i i vannet, så slipper man skyen med kalk.. selv om den forsvinner ganske fort..

Vi har daglige vannskift for å holde nitritten nede. Jeg skal begynne å blande ut pulveret i vannskiftet nå som vi har truffet sweet-spot'en på 8 dH (hurra!). Nå er det bare å fortsette å skifte vann og vente på at bakteriekulturen stabiliserer seg. Etter det har jeg sluppet opp for ting å klage på
Slutte å klage?
heheh javist! bare for å sid et sånn, det dukker altid opp noe annet å klage å syte over i denne hobbyen her!

mye rart som skjer som man ikke helt fatter hav er eller hvorfor det skjer?

men av skade blir man klok, var det noen som sa en gang,. men dyrt blir det ofte..
filathor
heheh javist! bare for å sid et sånn, det dukker altid opp noe annet å klage å syte over i denne hobbyen her! ;)

Er vel ikke lenge før jeg begynner å sutre over størrelsen på karet nei.
Noe helt annet.
For å hoppe over på noe helt annet, du har jel ikke kommet over noen plass hvor de selger den hoven de har laget til Fluval Edge karet, En trekantet hov pga åpningen i midten.

Ser de har den på Hagen.com men har ikke sett den i Norge ennå.
Jeg har spurt etter noe av dette ekstrautstyret de reklamerer for på pakken, men det virker ikke som om ekstrautstyret har kommet til norge ennå.
Er mest nyskjerrig på hvordan slamsugeren ser ut. Vet ikke om du har prøvd en vanlig slamsuger i Edge'n, men den lille åpningen i toppen gjør det rimelig kronglete.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap