Kinesisk algespiser?

Heisan!

Jeg er en ekte nybegynner når det gjelder akvarium og kommer nok med en del spørsmål etter hvert

Skaffet meg mitt første akvarium i fjor sommer og har blitt bitt av basillen. Ble bare et 15 liters akvarium grunnet økonomi og liten leilighet. Dessuten var jeg ikke helt sikker på om det var noe for meg. Angrer litt nå men får skaffe et større etterhvert. Har begynnt å vurdere å skaffe et på 120-180 liter.

Har lagt ved et bilde av algespiserne som jeg har. Har to stk. Er dette en kinesisk algespiser?

Leste om de her på Akvaforum nå og der står det at de bør være i et akvarium på minimum 375 liter. Det er en smule større enn mitt 15 liters
Har disse fiskene det dårlig når de lever i et så lite akvarium? Jeg ble anbefalt disse på dyrebutikken når jeg forklarte hva slags akvarium jeg hadde.

De lever sammen med noen guppyer. Disse har ynglet nå og det farter seks småtasser rundt i akvariet De har klart seg i noen måneder nå og blir ikke lenger jaget av de voksne guppyene.
Noen som kan svare meg på om dette faktisk er en kinesisk algespiser?

Er litt bekymra for at stakkaren ikke har det bra i et så lite akvarium. Det ser jo ut som den trives der, er veldig aktiv og ser sunn og frisk ut. Men blir litt skeptisk når det står at den bør ha et akvarium på minst 375 liter.
Jeg synes dette ser ut som en kinesisk algespiser ja.

Tingen med små akvarium er at fisken ikke vil få plass til å vokse. Den kan trives en liten stund, men så vil det ikke være mer plass til å vokse, så veksten stanser. Derav kommer myten om at fisken vokser etter akvariet. Selv om fisken stopper å vokse, vil organene fortsette å vokse. Dette kalles stunting, og utgangen kan være dødelig.

Noen fisker har et stort aktivitetsbehov, derfor kan også små fisker trenge store akvarier, selv om ikke veksten deres blir påvirket.

Nå har jeg ingen erfaring med kinesiske algespisere, så jeg vet ikke om det er på grunn av størrelsen eller aktivitetsbehovet at den trenger et såppass stort kar, men hvis du går inn på profilen dens og klikker på "se akvarier med denne fisken" så kan du jo spørre både de som holder den i stort akvarium og de som holder den i mindre om hva deres erfaringer er.
Tusen takk for svar.

Da skal jeg søke litt og se hva jeg finner ut
Kinesiske algespisere blir store - men det største problemet er at de fleste klikker før eller siden, da blir de noen beist som spiser mindre alger, men vil til gjengjeld jage, stresse og drepe de andre fiskene.

Den blir en skikkelig ufyselig drittfisk.

PS! En 15l er knapt egnet til noen fisk.
Ulvster
PS! En 15l er knapt egnet til noen fisk.



Vet det nå. Skulle ønske jeg visste om denne siden før jeg skaffet meg noe som helst. Men der jeg stod i butikken uten å ha eid et akvarium før og så og si null kunnskap og de selger disse så tenkte jeg at det må være en grei og billig måte å finne ut om akvarie er noe for meg.

Må ta noe av skylden selv siden jeg ikke skaffet meg nok kunnskap først men gjort er gjort. Det blir større akvarium på meg men må bare skrape sammen pengene og se om det er mulig å rydde plass for et. Begrenset med plass i leiligheta
Nok et eksempel på at dyrebutikkene selger fisk som ikke passer til de karene folk har, dessverre.

Hvis du liker akvariehobbyen, kan du jo skaffe et større kar og bruke 15 literen som oppforingskar til yngel, eller selge det.

Finnes ofte endel brukte kar på finn.no som ikke er så dyre.
Selge 15 litern?
Det er da ikke alle som kan ha et stort akvarie i kåken, da er det vel bedre å ha et på 15 liter enn å ikke ha noe i det hele tatt.

Har et på 25 liter selv og har hatt litt av de samme problemet med å finne en algeeter som ikke blir for stor til akvariet mitt.
Får nok heller prøve å gi denne bort her på forumet når den blir for stor.

Jeg er veldig fornøyd med akvariet mitt på 25 liter i alle fall!
Hei og hå
Ja, det ER en kinesisk algeeter du har
Jeg har hatt akvarie(r) i nå litt over et år.
Mine kinesiske algeetere lever enda Jeg har et kar på 64l., der lever 2 kinesiske algeetere, 2 ottoer, 2 siamesiske algeetere, samt en "hel haug" med yngler. I dette karet går det bare bra, og alle ser ut til å trives
Investerte i et 115l.kar og der bor det 6(!!) kinesiske algeetere, og joda, den største( Pompel), jager "hissig" de andre noen ganger, men har ikke tatt livet av noen enda
Den minste( Pilt), jager forresten like mye de andre, så jeg tror nok ikke det er størrelsen det kommer an på.
Tror ikke det er nødvendig med et kjempeakvarie,nei, men om et 15l.,kanskje kan bli i minste laget, kan godt hende.
Har selv prøvd med noen i et 20l.kar, men ingen trivdes hos meg, iallefall-
For renhold av ditt 15l.kar, kan det kanskje være en mulighet med snegler?
Har aldri prøvd det selv, men det er sikkert noen som vet litt om det.
Så lenge det ser ut til at din algeeter trives, får du bare kose deg med det
Takk FiskeTove

Nå har ikke jeg mye erfaring ennå men det ser ut som algeeteren trives. Er sjeldent den jager andre.

Har bestemt meg for å skaffe større akvarium men hvor fort det skjer vet jeg ikke ennå. Første steg blir å overtale min bedre halvdel om at jeg må ha et som er større

Du nevner snegler som et alternativ. Jeg hadde en sebrasnegle men den døde etter bare et par uker. Vet ikke hvorfor. Er nøye med vannbytte og måler verdier. Nitritt er null og ph og gh er veldig stabilt.
Syns å huske jeg leste noe i en annen post her på forumet om at visst de hele tiden er over vannflaten så kan det tyde på lite oksygen i vannet. Den jeg hadde var sjelden nede i vannet så kanskje jeg har lite oksygen?
Vet ikke hvor mye guppyene reagerer på det men de er både i topp og bunn av akvariet og ser ikke at de er oppe og gisper etter luft.
Hei.
Vanskelig å si om du har lite oksygen eller ikke
Jeg regner med du har noen planter?( er vel plass til noen i et 15l.også
Planter ordner mye av oksygenet, men du har vel en filterpumpe også?,
Det bør du ha,selv i et lite kar,da det holder bakteriekulturen i orden,renser for skitt, og lager strømninger i vannet( det bør være litt "bølger" i vannet/vannoverflata, tror jeg
Ellers tror jeg det kan være lurt å innvestere i et litt større et.
Av erfaring, ser jeg at det er få levende vesener som trives i lengden i et så lite kar, dessverre Jeg har pakket bort mitt 20l.akvarie, da ingen av mine algeetere trivdes der.
Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap