Hva er dette for et kryp som satt på frontglasset ?

Jeg oppdaget en liten "ekling" på innsiden av frontglasset i en av 85 literne mine her om dagen. Det var i helga. Den så først ut som den var noe rester etter en mygglarve, men så oppdaget jeg at denne "tingen" rørte på seg og sakte beveget seg nedover glasset. Tok noen bilder av den. Legg merke til pestsneglen på glasset (en sånn toppluesnegle) og hvordan "krypet" beveger seg vekk fra sneglen. Sneglen satt i ro altså, det var "krypet" som rørte seg (men veldig, veldig sakte).

Det mest pussige er at den hadde sånne "vifter", noe â la viftereker antar jeg, som den sikkert bruker å fange småpartikler med som den lever av. Den var ikke stor, en drøy 1 cm kanskje.

Jeg pleier ikke bli hysterisk når jeg oppdager diverse kryp i akvariene mine, for det er helt normalt, men denne greia lurte jeg litt på hva er for noe. Jeg slamsugde den ut og tømte den i do. Men nysgjerrigheten sitter i, og jeg lurte derfor om noen hadde sett noe slikt før?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Merkelig greie. Det ser jo ut som en plante-stilk...
Artemia
Merkelig greie. Det ser jo ut som en plante-stilk...

Ikke når man så den "live", for den drev aktivt og "viftet" med de viftene sine.
Det ser absolutt ut som en hydra art (Hydrozoa). Disse kan ta små yngel og kan utvikle seg til å bli en plage om ingen voksne fisk beiter på dem.
Plussmedlem
Jeg finner ingen marker som passer utseende til denne saken, men tror det er rimelig trygt å anta at det er en harmløs art, i og med dens gjelleliknende vedheng. Fungerer sannsynligvis både til gassutveksling og som "munn".
Plussmedlem
StigS
Det ser absolutt ut som en hydra art (Hydrozoa). Disse kan ta små yngel og kan utvikle seg til å bli en plage om ingen voksne fisk beiter på dem.

Tviler på at det er det. De aller fleste Hydra'er er tilhørende i saltvann og denne har mange, små tentakler. Hydraene har ofte få og lange. Viftingen er heller ikke indikativ for hydra. Den adferden minner mer om fjærerur.

Jeg tenkte også på hydrozoer først, men som sagt finner jeg ingen som passer dennes beskrivelse.
Og jeg blir mere og mere sikker på at dette er tre fjærmygglarver..
snaddermat for fisk
Håper noen kan avkrefte eller bekrefte.
Ole Olsen
Og jeg blir mere og mere sikker på at dette er tre fjærmygglarver.. snaddermat for fisk ;-) Håper noen kan avkrefte eller bekrefte.

Ligner ikke noe sørlig, begge er en "stilk", men en fjærmygglarve har ikke noe vifter. se her.
Plussmedlem
Viktor
De aller fleste Hydra'er er tilhørende i saltvann...

[URL=http://en.wikipedia.org/wiki/Hydra_(genus)]Hydra[/URL] lever i ferskvann.
Men de fleste hydrozoa lever i saltvann.
Plussmedlem
Wikipedialuringen...

JAvel, men det forandrer ikke poenget med at denne marktingen ikke likner hverken hydrozoer eller ferskvannshydraer.
Plussmedlem

Hva med noe i familie med bryozoa...?
Skal visstnok være noe i ferskvann også.

Moss animals live in large groups and resemble a mass of very small marine feather dusters. The have small hair like tentacles that retract when they are disturbed. The tentacles bring foods to the animals. They eat algae and protozoa. These animals also sometimes appear in the home aquarium.

Tror du er inne på noe loomis, jeg syntes jeg hadde sett noe lignende på mine vandringer blant mange utenlandske akvarie-sider. Men jeg klarer ikke finne den aktuelle siden lenger. Var sikkert på en av de jeg avskrev som "dobbelt-informasjon" sammenlignet med noen av de jeg har bokmerket.
Ole Olsen
Fant ett brukbart bilde av en fjærmygglarve : http://microlife.parvarium.com/DP0809/Arthropod0825.jpg

Det var ikke en sånn.

Men jeg lurer på om Loomis var inne på noe der. Jeg må bare google det litt og finne bilder (om mulig) for det var kun del-tegninger på siden han linket til.

ETTER-REDIGERT;
Den jeg fant, kunne minne om hydra, noe jeg ofte ser i kar der jeg fôrer med levende artemia mer enn èn gang om dagen. Fôrer jeg to ganger eller mer, får jeg nesten alltid et tilfelle av hydra. Men jeg har ikke fôret med artemia her, kun frosne mygglarver.

Iflg denne nettsiden om moss animals :
"These animals also sometimes appear in the home aquarium. "
Plussmedlem

Denne har mange deilige skapninger som man ikke kjøper i butikken. Og jeg tror Loomis er på rett spor. Good work, mr. Holmes!

Edit: Jo, en par av de er å få kjøpt, når jeg tenker meg om.
Bryozoa
en ferskvanns polypp, som er i slekt med de saltlevende polyppene(koralldyr) også kalt mosedyr. kan danne store korallignende strukturer i ferskvann slik korraller ofte har. men blir ofte langt mindre, der er totalt harmløse ,og er svært intressante å støte på.

Size: individual creatures are only a few millimetres long, the colony can be tens of centimetres long

Bryozoans are interesting colonial creatures. They look a bit like corals with the hard skeleton structure of the colony. The individual creatures, zooids, are inside their own small part of the colony and they eat small particles (phytoplankton, zooplankton) floating in the water by guiding them (and water) towards their mouth opening with the fan like tentacles. If disturbed, the zooids will retract their tentacles inside the colony walls. They are harmless and really interesting.

[External Image]
Enda et bilde
dette tatt under vann, slik at man ser hvordan de kan bli seende ut under vann om de får være i fred en stund..

[External Image]
Ja, det er nok det. Et køllemosdyr, som det heter ( Paludicella articulata ).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap