Lys rør

lurer på hvor det er enklest å få tak i blått lysrør til et 500 liters akvarie ca 1.60 m langt
Er det en "moonlight"-effekt du er ute etter? Eller "nattlys" o.l. som det også kalles. Tviler på at det finnes fargede lysrør, jeg har i alle fall aldri hørt om det. Det enkleste er nok å gå for blå LED-strips. Noe lignende disse fra produsenten Robus kanskje? Kan kjøpes hos bl.a. nettbutikken til Elektroimportøren. Ellers har Aquamanias også noe lignende.
Det ene lysrøret mitt i hjørnekaret mitt er faktisk blått.
Vet desverre ikke hvor jeg har fått tak i det da det følgte med akvarie når jeg kjøpte det men det finnes hvertfall.
Er det helt blått, altså, gir blått lys? Vet det finnes lysrør med forskjellige fargenyanser, rødt/gult/blått, men har aldri hørt om vanlige lysrør som gir et klart, farget lys...
vel nå er ikke jeg noen rakettforsker :P men når jeg koblet ut det vanlige lysrøret og kun hadde på den ene blåe så så hvertfall vannet veldig blått ut.
Men det kan godt stemme det som du sier her stine sofie.

For mine øyne så det hvertfall veldig blått ut
Jeg Googlet "Blått lysrør", og måtte le da de første treffene var tråder på Akvaforum. Her og her (legg merke til innlegg nr. 4 i siste link) er et par tråder om blå lysrør. Som nevnt i trådene er blått lysrør kun brukbart i saltvannsakvarier, evt. malawi-kar for et mer blått lys. I andre ferskvannsakvarier er det i hovedsak moonlight/nattlys det er brukbart som.

Det nevnes også at blå lysrør var populært for en del år siden, men er mer sjeldne å se i ferskvannsakvarier nå for tiden.
dette hørtes jo veldig riktig ut da jeg vet han som hadde akvariet før meg hadde en god del malawi i akvariet som jeg fikk med
Blått lysrør
det finnes et ekte blått lysrør nemlig blacklight lysrør, bruker det selv for nattlys i akvariet. ellers finnes det marin actinic lys som gir et solarium blått lys.
blacklight i kombinasjon med andre lysrør gir en fin effekt.
Man kan få lysrør i blå, grønn, rød og gul ihvertfall.
Phillips sine betegnelser på fargene er:
Fås i standardstørelsene 18, 36 og 58.

blå =18 feks 36W/18
grønn =17
rød =15
gul =16

Osram har også men med andre fargekoder, 30W blå kan spesialbetilles.

Hvis trådstarter har T8 rør er vel 58W mest aktuelt,.
Hvis du kjenner en elektriker er det mye å spare på lysrør til akvariet ved å kjøpe gjennom grossist.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap