Lav takhøyde på akvaforum.no

Hei,

Jeg er helt fersk her. Det er kanskje ikke 100 % riktig av meg, men jeg føler at jeg nesten må advare dere her inne om noe. Dere skulle nemlig ha hørt hva som blir sagt om Akvaforum.no av andre rundt forbi. Fra flere hold i de forskjellige akvariumsmiljø jeg ferdes i, har jeg nemlig hørt at det er veldig lav takhøyde på forumet.

Visstnok skal det herske en kultur hvor meninger er oppleste og vedtatte, og synspunkter blir presentert som selve sannheten. Personer som på saklig vis setter spørsmålstegn ved autoritetene og truer den tilstrebede likevekten, fjernes lydløst. Jeg har selv vært i kontakt med flere tidligere debattanter som hevder dette. Forumet har rykte på seg for å være nådeløst når først ofre er valgt ut. Når moderator har trukket sin konklusjon, skal metoden være en effektiv og brutal ekskludering hvor "forsoning" og "dialog" er fremmedord.

En gruppe personer jeg har vært i kontakt med, er i gang med å starte opp et eget forum. Dette skal visstnok være varmt velkomment i flere miljøer. En person som jeg traff på en fest, hevdet at dette er like rundt hjørnet. Atter en annen person jeg snakket med, som fortsatt er medlem og aktiv bruker, medga motvillig at slike forhold eksisterte. Han kalte det for en "ukultur hvor moderatorene opptrer som en mafia". Denne personen ville imidlertid ikke si mer med tanke på sin egen sikkerhet. Som sagt er jeg helt fersk her. Stemmer det at det er lav takhøyde her på Forumet?
EAP
Personer som på saklig vis setter spørsmålstegn ved autoritetene og truer den tilstrebede likevekten, fjernes lydløst. ... Denne personen ville imidlertid ikke si mer med tanke på sin egen sikkerhet.


"det siste sporet vi har av personen er et innlegg på akvaforum. Siden har ingen sett vedkommende.."



Selvom jeg kan forstå hva du mener med "en kultur hvor meninger er oppleste og vedtatte" så har jeg ikke noe inntrykk av at saklige argumenter, eller folk som stiller spørsmål ved nevnte blir skviset ut. Jeg forsøker selv, så ofte jeg kan, å stille slike spørsmål.

Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen til trådstarter Fornøyd bruker.
Slik er det på alle forum. Enkelte tåler bare ikke at sannheten ikke endrer seg, samme hvor mye de mener noe annet......



-Tim
No har ikkje eg vert medlem så lenge her, men eg er enig med trådstarter, synets mangen her inne er direkte stygge i kommentarane sine, ska ikkje nevna navn. Det er enten di som har rett eller ingenting.
Tim
Slik er det på alle forum. Enkelte tåler bare ikke at sannheten ikke endrer seg, samme hvor mye de mener noe annet...... -Tim


Ein ting eg har lært meg i mine 10 år som akvarist, ingen har har fasit når det gjelder akvarie, naturen går sinn gang. Men det er sykt mye gode råd og få her.
Jeg har også hørt litt negativt om Akvaforum. Mest dette at nybegynere blr skremt bort fra hobbyen . Spesielt de som har valgt Gullfisk i bolle og lignende. Har også fått høre at ting blir ofte henvist til en fiskebase som er noe voldsomt overdrevet i litervolum når det gjelder hvise fiske arter.
Selv er jeg en veldig fornøyd bruker
Håvard Støre Andresen
Ikke mat trollet folkens;)


En grei måte å gjøre det på er å fjerne maten.

Det er mange hensyn å ta for moderatorene på et såpass stort forum som AF. Jeg har vært med siden alt for lenge siden og må si at det ikke er mange medlemmer vi har sett oss nødt til å stenge ute. De fleste sakene har ordnet seg etter litt mailveksling på yttersiden av forumet.

Ja, vi krever at medlemmene skal forholde seg til retninglinjene. De som ikke har klart å forholde seg til disse har fått skarpe advarsler og hvis det er dette som menes med lav takhøyde så mener jeg man har misforstått begrepet. De fleste er vel enige om at noen regler må man ha for å holde tingene innenfor akseptable normer.

Når det snakkes om at "meninger er oppleste og vedtatte" så har man lett for å glemme at man skal argumentere/dokumentere godt for å påvirke det som oppfattes/er faktaopplysninger. Debatten rundt oppstart av akvarie er et slikt eksempel. Skal man argumentere mot nitrogensyklusen så skal man ha stått opp tidlig og samlet sammen mere fakta enn vitenskapen samlet har kommet frem til nå.

Noen mener at vi modererer for lite mens andre mener for mye. Samlet tror jeg vi holder en brukbar linje med tanke på takhøyde kontra retningslinjer. Vi har vært regide på noen områder noe som moderatorstaben har stått samlet bak. Eksempel på dette er ensidig kritkk av butikker.

Det at andre ønsker å starte forum siden takhøyden på AF er så lav ønsker vi velkommen. Det er fint at de som står bak denne kritikken selv får erfare hva det vil si å holde et forum leservennlig for alle aldersklasser.

KRB
[QUOTE=Håvard Støre Andresen]Ikke mat trollet folkens;)


En grei måte å gjøre det på er å fjerne maten.

Helst Trollet

Akvaforum er i mine øyne et godt forum med en god kunnskapsbase. I tillegg er det standard forumregler som gjelder. Men jeg har selv vært vitne til andre dyremiljøer der folk rett og slett synes standard forumregler er "teite" og "strenge", og lager sine egne forum.

De nye forumene pleier å ha en unaturlig hyggelig tone, og for å sammenligne, ende opp med tråder som "Jeg har en gullfisk i en gullfiskbolle, går det bra? Svar: Jada, det går kjempefint. Men du burde følge med litt, noen få gullfisker kan bli litt for store." Dette er kun et eksempel. Det er såklart opp til hver enkelt om man vil ha de harde, sanne fakta, eller "pusepus" og "jada, det ordner seg".

Akvaforum er, som flere påpeker, et stort forum. Det er mange aktive brukere her, og hvis denne siden virkelig hadde vært så "nazi", tviler jeg på at det hadde vært en såpass god kunnskapsbase og brukere som det faktisk er. Men det er såklart opp til hver enkelt om man vil tro på den som skriver det første svaret i tråden din, eller den som skriver noe motsatt i innlegg nr to. Det er også opp til hver enkelt hvor man stiller spørsmålene, om det er på AF, et annet forum, eller i dyrebutikken.

Jeg for min del er en Akvaforumoman - jeg klarer meg ikke uten.
Inaktiv bruker
her må det da være veldig høy takhøyde? jeg gik jo så langt som å si at jeg tildels kan forstå de som mater store rovfisker med mindre akvarie fisk, uten engang å få advarsel om mine synspunkter av moderator(skal sies at denne posten ligger under off-topic da).
Ellers blir jeg vell fort hakket på om jeg menr noe som generalt MANGE er i mot, men noe annet forventer jeg heller ikke, men aldri fått advarsel, noe som forundrer meg innimellom.
Gratulerer, EAP
Du kunne skrevet historien mer troverdig,
but, still:
[External Image]
Har sett så mange svar av trådstarter i div tråder at dette gidder jeg ikke ta mer seriøst enn svara han har kommet med. Mao nada tull tøys og svada.
jeg har klaga mye på moderatorer men denne tar jaggu kaka

Mvh Per
EAP
. Han kalte det for en "ukultur hvor moderatorene opptrer som en mafia". Denne personen ville imidlertid ikke si mer med tanke på sin egen sikkerhet.


Egen sikkerhet faktisk....en smule paranoid kanskje? Tror neppe noen av moderatorene her inne truer folk på livet, for at han har andre meninger enn dem.

Men tilbake til det med takhøyde. Jeg vil si at Af har stor nok takhøyde, men noen regler må et forum ha. Disse reglene har man også godtatt når man lager seg profil her, og da må man akseptere disse. Ellers må man pent nødt bruke andre forum, evt lage seg et eget. Men som de fleste som har driftet et forum vet, så er det umulig å tilfredstille alle, men slik er jo bare verden.

Bryter man disse forumreglene gang etter gang og i tillegg får advarsler, så ber man jo om å bli f.eks utestengt. Det bli akkurat som når man for 4 gang har blitt tatt i radar kontroll og fått full pott med prikker, ja da ryker desverre lappen.

Jeg har hatt mine diskusjoner med ulike forumbrukere her inne, men debatert da i rolige former. Ikke alltid at man blir enig, men sånn er det.

At erfarne og mindre erfarne brukere av Af kan være snillere mot nybegynner her inne, er faktisk noe jeg kan være enig i. Til tider så har nok en del folk her inne vært litt krasse i sine kommentarer. Kan godt hende jeg selv også har vært enn av disse, selv om jeg prøver etter beste evne å gi god informasjon til en nybegynner.

Så her kan folk gå litt i seg selv, og husk at vi alle har vært nybegynner i denne flotte hobbyen. Enten det var for 30 år siden eller man starta i dag.



Ikke la dere bli så lett lurt! :P
Trådstarter er veldig tydelig et "forumtroll"..

Forumtroll er brukere som registrerer en ny konto på et sosialt nettverk (fks forum, akvaforum), bare for å få oppmerksomhet, og se andres reaksjoner på hva h*n sier.
Trollingen går ut på å si noe som h*n vet at andre kommer til å reagere sterkt på. Poenget er å starte en heftig diskusjon. Helst krangling, og mange provoserte brukere som til slutt blir forbannet..

Eksempel på en troll-tråd kan være "Nyhet! Cola senker ph-verdien. Fiskene overlever! Ikke kjøp de dyre produktene lengre!", og uansett hva som blir sagt - vil trollet bare smile og spekulere ut motargumenter. Sannsynligvis usaklige, da det er de som gjør folk raskest provosert.

Håvard sa tidligere at dere ikke skulle mate trollet. Man mater trollet ved å gi h*n enda mer å kunne provosere. Trollet kjeder seg hvis den ikke får respons.. gir man det respons, blir det godt matet - og kommer garantert tilbake.
Selv om trollet blir bannet, vil nye kontoer bli laget av samme troll - under ny epost og brukernavn... hvis det fikk mye respons forrige gang.

Så, til neste gang dere ser slik tydelig trolling - ignorer posten. Til slutt vil trollet kjede seg da den ikke klarer å gjøre oss sinte lengre..

Dette var et kjedelig troll, imo. Vi har hatt et mye artigere troll her inne.. Han med stripstestene sine
Ronny-André
Ikke la dere bli så lett lurt! :P Trådstarter er veldig tydelig et "forumtroll"..


Jada, poenget er mottatt. Allikevel syntes jeg problemstillingen kan være interessant å diskutere. Finnes det vedtatte "sannheter" som preger dette forumet spesielt og hvordan er det med takhøyden?

Jeg har ikke noe problem med å se at enkelte kan oppfatte det slik. Selv opplever jeg takhøyden som god på forumet, men jeg ser mange poster/svar, som er ganske bastante i sin form. Du kommer ikke langt her på forumet med å argumentere for oppstartsfisk, gullfisk i bolle; eller gullfisk generelt for den saks skyld...

Selv mener jeg også at det er en tendens til at det er litt for mye "fasit" på forumet. Ref. størrelse på fisk/kar. Hvor mange poster av typen "fisken passer ikke der fordi det står i fiskebasen" har vi ikke sett? Eksempelvis.

Artig lesning
Vil vel bare anbefale og gå på profilen til EAP, så lese EAP sine innlegg på forum.

Mye oppgulp av meldinger, men artig lesning. En god latter forlenger livet har jeg alltid hørt.
alfen50
Vil vel bare anbefale og gå på profilen til EAP, så lese EAP sine innlegg på forum. Mye oppgulp av meldinger, men artig lesning. En god latter forlenger livet har jeg alltid hørt.


Du tok ordene ut av munnen min. Tok en titt i natt, og ja, en god latter forlenger kanskje livet, men den forlenget i alle fall forrige natt. Nå synes jeg plutselig alt med denne tråden ble veldig unødvendig.. Rart det der.
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap