Raskt bestemt vannbytte - kaldt eller temperert?

Jeg målte ørlite granne nitritt i kveld, en ørliten anelse aprikosfarge på JBL-testen. Antakelig da mellom 0,025 og 0,05. Kunne ikke se noe på fiskene. Amoniakk ble målt til 0 og nitrat til 12,5.

Skiftet ut 18-19 liter vann av 63-literen, som vel rommer omtrent 53 liter vann (ca 10 liter grus oppi der). Så til spørsmålet; i mangel av temperert vann, satte jeg inn en bøtte temperert vann fra krana og en bøtte kaldt vann. Temperaturen sank fra 25,5 til 22,5 grader. Fiskene ble veldig aktive, men tar de skade av det? Det er fem rosentetra som går i karet.

Jeg har satt 20 liter vann til lufting og temperering på varmekablene nå, så i morgen blir ikke dette noe problem. Men til en annen gang kan det jo være greit å vite...
Det skal nok gå bra det, men hvorfor ikke ta temperert vann rett fra springen? - funker som ei kule det... Mindre stressende for fisken enn å få et plutselig 3 graders temperaturdropp...
Ja, en bøtte av hver var vel for å høre litt på begge leirer Trodde ikke temperaturen skulle droppe så mye, men lærer av det og bruker temperert vann neste gang jeg ikke har hatt vann på mellomlagring.

Satser på at alle har fått tilbake fargen og har det bra i morra tidlig når vi står opp. De virker helt rolige igjen nå, om bleike. Men det har jeg skjønt at er vanlig når de blir stresset/ved vannskifte?

Og ingen foring er vel også riktig. Litt usikker på om det var forhastet å skifte vannet nå, men jeg er helt sikker på at testen var litt aprikos nå, mot helt gul i går.
Iom at du har nitrat i karet så er filteret innkjørt. Du har ikke veldig mye nitrit i karet, kan skyldes litt mye foring? Regner med at filteret ordner opp ila noen timer, men du kan jo vurdere formengden litt fremover? Fisker trenger mye mindre mat enn man tror...
Hvis de jafset i seg røde mygglarver i forgårs, så er det ikke så rart om det blir litt mye tiss og bæsj. Viktig å fore lite i starten.

En mulighet for å skaffe temperert vann i en fart til et så lite kar, er å sette bøtta med kaldt vann i varmt vann. Da stiger temperaturen raskt.



Du har nok rett, Joakim. I dag måler jeg 0 på nitritt, så jeg skifter ikke vann nå før jeg går på jobb. Vi forer ikke nå, men venter til etter at vi har målt igjen i ettermiddag. Er det 0 da også, får de få litt for igjen.

Overforing er garantert grunnen her. Jeg fikk ikke opp alle uoppspiste mygglarver forrige dagen, og de hadde mye avfall de skulle ha ut etter måltidet, ja. Men er pestsnegler altetende? Det virket nemlig som de hadde seg et herremåltid på mygglarver! I tillegg til mygglarvene, vil ikke fiskene ha JBL Gala. De to gangene vi har prøvd det, har det bare blitt liggende. Det ser ikke ut som de vil ha alt i Tetramin heller. Da blir det selvfølgelig for til overs.

Det å fore så få fisker uten å gi for mye, er ikke så lett, men snart blir de jo flere og da går det seg vel til.
Pestsnegler bæsjer også

Jeg satte snegler i et yngelkar med bar bunn (altså ikke grus) for at de skulle rydde opp i matrester. Men fant fort ut at de bæsjet like mye som de spiste.

De spiser nok Gala og Tetramin hvis de ikke får annet. Om du ikke forer på et par dager, gjør ingenting. Og når du forer, gi bare bittelittegrann. Et millimeterstort knust flak pr fisk.
Såpass lite ja, gurimalle! Da skal de få bittelitt i kveld før lyset går av. Nitritten er fortsatt 0, så det i går var nok bare en reaksjon på larvene dagen før. Filteret hadde antakelig ordnet opp dersom jeg ikke tilfeldigvis hadde målt? (vel, tilfeldigvis er vel feil å si - her følges det med!)
I de fleste hjem i Norge finnes det i dag noe som heter komfyr, der kan man faktisk varme kaldt vann :p

Mvh Per
PS husk å bruke kjele
jeg slår et slag for vannkokeren, finnes i de fleste hjem, og hvis ikke er den billig i innkjøp :p
Men hva gjør koking av vann med oksygen og ph?
der er jeg ikke sikker, men jeg varmer det og blander med kaldt og har ikke hatt trøbbel, de gangene jeg har måtte gjøre det. Har som regel ei bøtte med vann stående

Mvh Per

Hvis man koker noe av vannet, kan man ikke like gjerne ta lunket vann fra springen istedet?
John Christoffer Mæland
Hvis man koker noe av vannet, kan man ikke like gjerne ta lunket vann fra springen istedet?


I bunnen av en varmtvannstank er det mye slam, bakterier og uønsket "ugh".
Jo eldre vv-berederen er, jo verre. Slam, bakterier, avleiringer, metall i rør og vv-bereder avsetter metaller... totalt sett er ikke bruk av vann fra varmtvannskranen særlig bra for livet i akvariet!
Når det ikke er anbefalt å bruke vann fra varmtvannskranen til menneske-drikke, da er det heller ikke godt for fiskene.

Vann- og avløpetaten i Oslo fraråder å drikke vann fra varmtvannsberedere:

"Husk å bruke kaldtvann til drikke! Vann fra varmtvannskranen bør ikke drikkes, da det kan være mindre mengder tungmetaller i vannet som følge av utløsning fra selve varmtvannssystemet (varmtvannsbereder og ledninger)."


Vet ikke jeg, har ALLTID brukt temperert vann fra springen, det gjelder både ved delvis vannbytte eller nytt oppsatt kar, står bare å roter med handa i bøtta mens den fylles, og kjenner at temperaturen er sånn CA 20-25 grader, går rett i karet det, og ikke hatt problemer pga det, bank i bordet, men..
Dette gjelder alle stedene jeg har bodd, hatt kar..
Har da alltid brukt en "dæsj" aqua safe oppi bøtta men..
Aldri hatt ei bøtte med vann stående i et minutt engang..

Disse karene har heller aldri stått i ukesvis uten fisk når de har vært satt opp ..

På et års tid nå har jeg vel et par døde kardinaltetra og noen guppy..
Ja, og bestefaren min røyka til han daua og han ble 102 år....

Ikke sant? At det går greit å bruke vann fra varmtvannsbereder hos noen, betyr ikke at det er sunt, gjør det vel?

Her er en tidligere tråd på AF om samme tema.

Og slik gikk det for noen år siden med noen av fiskene mine ut da jeg for første (og eneste) gang brukte litt vann fra varmtvannskrana for et vannbytte:

[External Image]
Jeg vil vel tro at det er bedre å koke opp ei kanne med vann, opprinnelig kaldt, og blande ut med kaldt vann til riktig temperatur, enn å hente temperert vann fra varmtvannstanken. Det er nok det jeg gjør hvis jeg skal hurtigbytte igjen.

I kveld setter jeg vann til temperering for det ukentlige byttet i morgen. Gjør det noe å bytte nå igjen, selv om det ble byttet på tirsdag? Vil ikke ha tirsdag som byttedag, og det er litt lenge til neste fredag. Dessuten skal vi sette inn fiske igjen på lørdag, og jeg vil ha vannet byttet før det.
Kan vel aldri bytte vann for ofte
(men det er mulig det kan trengs litt ekstra gjødsel til plantene om det blir byttet ekstremt mye og ofte)

Fiskene tar hvertfall ikke skade av å få nytt vann.
Kald vann fungerer utmerket hvis vannbyttet ikke er for stort. hos en del fisk trigger dette til lek. Simulerer regntid. Temperert vann fra springen kan innholde kobber å annen skit.
Det jeg så her var iallfall at de ble veldig aktive - og likbleke... Men det gjør de kanskje uansett når jeg begynner å rote oppi der med vannbytte?

Men det er vel noen fisker som er veldig ømtålige for dropp i vanntemperatur? (spør og graver, ellers lærer jeg ikke )
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap