Ansistrus oppdrettvariant dør, ikke annen fisk

Hei
Jeg har et lite akvarie (80 liter) som sliter med alger, jeg har kjøpt maller nå for 4 gang men de lever bare en 3-5 dager så dør de. Ingen annen fisk jeg har kjøpt eller flytter dit dør, kun mallene! Vannprøver er ok, men det er høy PH (har malawi der). Men det er som sagt mye alger, kan det være for mye? Algene er grønn i starten, belegg, blir svarte flak, sitter ytterst på planter og på glassvegg og substrat. Vanskelig å fjerne. Har prøvd algedreper flaske også uten hell. Tror jeg snart gir opp og tømmer hele og vaske ned hele (med hva kan man vaske med?) for så å starte opp igjen forsiktig. Har et stort akvarie også som fiskene kan bo i så lenge.
Kan hende overgangen til høyere PH blir for brå for mallene. De trenger lengre tid for gradvis overgang, men det beste er kanskje å få tak i ancistrus som er vant til malawi-vann.
Du kan eventuelt annonsere etter det?
Og du tar jevnlige delvannskifter?
Har selv malawi-kar med rødalger / penselalger, og er helt avhengig av ancistrusene for å holde algene i sjakk. De får kull stadig vekk hvis de får sjansen.
Jeg har tømt og desinfisert karene med klorin, og skiftet all inventar, uten at det hjalp. Eneste som ble flyttet over var innholdet i filterpumpene (ble skyllet) og fiskene. Orker ikke det en gang til.
Har du penselalger bare på plantene kan du prøve klorinvask av planter.
1 del klorin til 16 deler vann, og la planten ligge i et par minutter. Gni litt på algene. Skyll veldig godt etterpå.
Hurtigvoksende planter er også et triks, men ikke så lett sammen med malawi.
hvis jeg ikke tar feil ødelegger algedrepene bakteriekulturen i filteret? eller er jeg på bærtur/algetur?
Det kommer an på hvilket middel man bruker.
Jeg har prøvd ESHA Protalon-707, som ikke skal ta filterbakterier.
Algedrepere er jo gift, er det ikkje? Mulig at mallene er mer sensible for algemiddel.

Brukte du dette middelet før mallene begynte å dø?
Hvor mange ganger har du brukt middelet, og hvor ofte (og hvor mye) bytter du vann?
Takk for mange svar
Algedreperen brukte jeg etter at jeg hadde prøvd med maller tre ganger, så det kan ikke ha vært det. Der jeg kjøpte det garanterte de for at det ikke ødela bakterikulturen, men det står på at det ikke virker på blågrønne alger, så kanskje det er det jeg har.

Takk for innspill om klor. Da vet jeg at det ikke er noe vits i å prøve det!

Skal prøve en gang til med maller - god ide å søke etter neon som kommer fra malawivann . Og så får jeg bruke en dag kanskje på å venne dem til vannet?? Litt etter litt etter litt etter litt etter litt

Det er jo fint det finnes noen av oss også som jevnt og trutt trenger å kjøpe ansistrus fra alle dere som til og emd får dem til å yngle!!
Bare ta kontakt du - har ancistrus som går i malawivann du kan få kjøpe av meg Ser du bor rett i nærheten.
Supert!
Jeg kjøper gjerne av deg! Passer det i helgen en gang? Mitt nr er 90992025.
Kan det være andre årsaker til ancistrus død? Har tre forskjellige akvarier med forskjellig vannkvalitet og vannskifterutiner, men ancistrusene mine dør uansett. Tror jeg har hatt 20 stk tilsammen, men de lever ei lita stund før de ligger døde på bunnen. Tror de som har holdt lengst levde i et halvt år.... Forstår virkelig ikke hva jeg gjør galt. De andre fiskene overlever jo.
Er spent på svarene på denne tråden, da jeg sliter med det samme.
Har guppyer og Leopard-danioer i karet mitt, som stortrives. Men alle mallene har så langt ikke trivdes. De nekter å spise.De en del oppe og supt luft, noe som jeg anntar viser at vannet ikke er bra. Men alle tester viser at alt er ok. Har 25 grader, ph rundt 7, ingen nitritt osv.

Jeg hadde en stund gullfarvet grus i karet. Da døde alle fiskene jeg prøvde med. Etter at jeg fjernet den, har alt overlevd bortsett fra Ancistrus Har en igjen nå som har levd i 3-4 uker. Men han spiser ikke, og har nå ikke vært ute av hula på 2 dager

Har byttet 2-3 bøtter vann, 2 ganger i uka...Men siste uka, har jeg byttet daglig uten synlig effekt på ancistrusen.
Bruker dere salt i akvariene? Mange maller er veldig følsomme for salt..
Mange butikker selger veldig avmagrede maller, siden de vil spare penger på for, og ikke trenge å skifte på akvariet så ofte...
En annen ting en må tenke på er å ha røtter de kan gnage på for å få fiber, og ikke fore de med proteinrik for, men med malletabletter for algeetere. Hadde engang gitt de for mye proteinrikt for og da fikk de forstoppelse og døde.
Jeg bruker ikke salt. Har rot i akvariet og gir malletabletter + agurk og erter. Men mallen jeg har igjen er avmagret og spiser ikke Har før hatt forgiftning i karet, og lurer på om det igjen kan ha ført til at algene i karet har tatt til seg giftstoffer og at mallene har fått det i seg den veien...?!?
Artemia: Du skriver at "alle tester" er fine. Ka har du testet for, og Ka slags tester er brukt?

Inger-anne: Kanskje du også kan skrive litt om hvilke tester du har brukt, om du bruker salt i karet, om du evt. har mye klor i vannet.
Andre ting som kan affektere sugemaller meir enn andre fisker er evt. maling på interiøret og slikt, siden de gnager på dette.

Ka fórer dere med? Alger aleine er ofte ikkje nok. Dei treng innslag av grøntfòr og trefiber. Trefiber kan dei få i seg dersom det er røtter i karet, hvis ikkje må dei få dette via spesialfòr.
Aggi
Inger-anne: Kanskje du også kan skrive litt om hvilke tester du har brukt, om du bruker salt i karet, om du evt. har mye klor i vannet. Andre ting som kan affektere sugemaller meir enn andre fisker er evt. maling på interiøret og slikt, siden de gnager på dette.

Har tatt pH, KH,GH, NO2 og CO2. Disse har vært greie og alle andre fisker overlever jo. Verdiene er forskjellige fra akvarium til akvarimu Klor har vi ikke i vannet i det hele tatt. Har ingenting i akvariet som ikke "hører til der". Ingen malte flater eller pynt, bare stein og røtter og div. planter( og for tiden en god del alger i og med at alle ancistrusene mine dør).
Men salt derimot....kan kanskje GH-saltet jeg har brukt i to av akvariene som er årsaken?
Selv tester jeg kun ph. Ellers er jeg på dyrebutikken der de tester for ammoniakk og nitritt.

De har god tilgang på trerot. De får algetabletter, mygglarver, erter , squash , agurk, spinat etc...:-S
Inger-anne
Men salt derimot....kan kanskje GH-saltet jeg har brukt i to av akvariene som er årsaken?

Ja, les på innholdet... Noe gh-salt inneholder klorforbindelser.
Bare til Info: Hvis det er "blågrønn alge" (Slimete litt mørkegrønn dritt som legger seg som ett teppe over alt. Dvs. Glass, Planter, Sand/Grus) så er ikke dette en alge, men en bakterie og jeg tror ikke Ancistrus vil kunne spise dette. Jeg har selv hatt problemer med denne type "Alge" og det eneste som hjalp var å mørklegge karet i ca. en uke. Da dør bakterien og forsvinner.

Mvh: PK
Hei

Jeg hadde for en tid tilbake akkurat samme problemet. Kjøpte ancistrus for at de skulle holde algene i sjakk i tre nye akvarier, men de døde fort. De begynte aldri å spise, og de gikk bare dager før de døde. Vannverdiene var fine, og de andre fiskene hadde det bra.

Hadde ancsistrus i andre kar som det gikk bra med, men som var kjøpt for en god tid tilbake.

Endte med at jeg kjøpte fra to forskjellige butikker. Et par store fra samme butikk som solgte meg de som døde, og noen små fra en annen butikk. Hos meg viste det seg at de som kom fra ene butikken døde, mens de andre overlevde.

Om det er tilfeldigheter vet jeg ikke, men jeg unngikk i allefall å kjøpe ancistrus fra den butikken mer. Og nå har De små blitt voksne og har fått yngel som vokser og trives.

Har lurt på hva som gjorde at de som kom fra den ene butikken ble syke og døde kort etter at de har kommet til meg. Vet at de bruker salt i alle karene der, og har kommet til at det kan være en årsak. Eller kanskje var fisken så svekket eller syk at når den ble flyttet fra et saltholdig vann til et ikke saltholdig så tålte den ikke overgangen. Har hørt at litt salt kan være litt "avlastende" for syk/svekket fisk....

Nå har jeg rikelig med ancistrus fra eget oppdrett, og slipper heldigvis å kjøpe flere. Jeg opplever ancistrusen om hardfør, i allefall er det nesten ikke frafall av yngel og alle ser ut til å stortrives.

Voksne ancistruser er meget hardføre, etter min erfaring. Men småtasser er derimot ganske skjøre - og de er særlig sårbare overfor store endringer i miljøet. Så spørsmålet til dere som sliter blir: hvor store er ancistrusene som dør hos dere.
Har hatt forskjellige størrelser i karet. Den siste som døde var ca 10 cm. Den som jeg har nå, som er bare skjellettet igjen av , omtrent, er ca 5-6 cm. Alle er kjøpt på samme butikk, ikke at jeg vet om det har noe å si. Vurderer avliving , men er jo redd jeg avliver en fisk som fortsatt har sjangs til å komme seg.....
Har byttet et par bøtter vann daglig de siste 14 dagene.....
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap