Human avliving av pestsnegler?

Jeg fikk pestsnegler før fisker i akvariet, og lot dem være ei stund. Nå har jeg ombestemt meg, og skal begynne å ta dem ut. Håper det lar seg gjøre...

Hvordan dreper jeg dem? Som hagesnegler; i en kopp med salt?
Klem di mot glasset og kast dem. Eller eventuellt skaff deg en fisk som spiser dem. Det sisste kommer jo litt ann på hvor stort akvarium du har.
Det er mange sneglespisere som blir noe store. Men fks. Kongo dvergmunnruger( Pseudocrenilabrus nicholsi) er en helt genial sneglespiser. Det er den jeg anbefaler siden jeg har sånne. Trenger 100 liters akvarium og er meget enkle å holde. men di passer ikke sammen med allt av fisk som alle andre fisker. Så det kommer jo litt ann på hva du skal ha i karret ditt det er jo en afrikansk cilklide.
Jeg må nok basere meg på å plukke. Synes det høres forferdelig ut å skulle klemme dem mot glasset...

Jeg har et 63-liters kar med grusbunn, så en ciklide kan vi ikke ha, uansett størrelse og krav.
Skvis de minste mot glasset. Ferdig-knust snegle er noe mange fisk plukker på. God mat

Ellers, så har jeg plukket ut og knust de større i utslagsvasken og spylt restene ned.

Alternativet er sneglespisende fisk eller jegersnegle... litt mer komplisert og skulle sette inn nye dyr for å bekjempe et annet syns jeg.
Vil anbefale deg 4-5 jegersnegler, så blir du nok kvitt dem
Jeg finner ikke jegersnegler i sneglebasen - heter de egentlig noe annet?


Du får treff i snegle/skalldyr basen
Takk - merkelig at jeg ikke fikk treff?!

Men hvilke krav har denne til vannet? Det står ingenting, og jeg har veldig bløtt vann, så om den krever hardt vann slik de andre sneglene får den vel ikke noe langt og godt liv hos meg.

Og vil den komme i konflikt med otto'ene jeg har planlagt? Eller lever den sitt eget liv og forstyrrer ingen?

Og siste spørsmål; hvor får jeg tak i sånne?
Det sies at de ikke tar fisk. Dessuten kan du jo selge dem når de har spist opp alle sneglene. Og de tar i hvertfall ikke ottoer som er noen kjappe små :o)

Se på rubrikkene. Kanskje noen her inne har noen til salgs :o)
Har inntrykk av at den tusler rundt og plager ingen (unntatt snegler)
Den vil nok gjerne ha tilsvarende vannverdier som andre snegler, i og med at den er en... vel... snegle. I alle fall tilgang på kalk eller hva de nå bruker for å bygge sneglehuset sitt.

Jeg har en av disse selv, som jeg fikk med fra dyrebutikken. En liten en. Den har tuslet rundt i tre uker nå i karet, med en GH/KH nært null. Den virker å ha blitt litt blassere i fargene, så den kunne nok trengt litt andre vekst-forhold.
Jeg har hatt det samme problemet som deg, jeg dro på TAM på alnabru og handla meg 4 jegersnegler. kom hjem å bare etter fyllte vannet fra karet inn i posen og lot de ligge i karet i 45 min med jevnlig vann påfylling og etter 45 min bare helte jeg ut fra posen. De har det helt greit og pestsneglene er borte.

HUMAN avliving av pestsnegler synes jeg var et morsomt konsept! .... men ja - jegersnegle funker fint! Jeg har en eller to i 60literen min, så de ikke utrydder sneglene helt men holder bestanden nede så jeg skjelden ser de men de likevel får litt snacks innimellom. Og litt gøy å se på og. Flotte dyr.
Da tror jeg at jeg skal ta meg en tur på TAM Alna en dag jeg har tid, og håpe at de klarer seg godt i akvariet vårt.

Men et spørsmål; blir det etterhvert en kjempehaug av dem i stedet?
Her er sneglen i basen: http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1177
Det fulle navnet er Asiatisk Jegersnegle

Den plager ingen, og går fint i bløtt vann.
Jeg holder disse på GH 2, PH 6.7
Ikke overformeres den heller, og om du får for mange er den lett å plukke ut da den er "stor"
Hvis du får barn tror jeg du kan selge de her på siden til 15 kr stk eller noe! Så det er bare fint. Det er ikke sånn at de får mange barn uten videre heller selv om det ikke er umulig.
Takk skal dere ha, da blir det snegler i akvariet Så kan de spise de sneglene jeg ikke vil ha, så slipper jeg og skvise dem :-/
Jeg plukker dem og har på skikkelig varmt vann fra springen. Da dør de momentant.
Koselig å "se" deg igjen, gurimalle

Jeg sjekket på Buddy i går, og de har dem der.

Men der lå de delvis nedgravd i finere grus/sand enn jeg har - er de avhengig av å kunne grave seg ned?
Ikke avhengige av å grave så vidt jeg vet. Men de forsvinner nok ned om du har grus også.
De jakter faktisk snegler over alt, til og med nede i grusen/sanda. Selv om jeg har bare en, vil jeg påstå at det er en veldig lite kresen krabat. Vokser gjør den også, selv om jeg ikke har andre snegler i karet for øyeblikket som den kan meske seg med og så godt som null i hardhet.
(Jeg har en mix av 1-2mm sand/grus og 4-6mm grus i karet, og den tusler rundt over alt)
Tre jegersnegler er til aklimatisering i posen - snart skal de få komme til matfatet
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap