Dårlig nytt?

Noen som gidder og legge ut direkte link-hadde jeg vist hvordan det gjøres så hadde jeg gjordt det selv.
Hva er den dårlige nyheten da? Diskuterer de forbud mot vf fisk i hobbyen vår nå eller?
Ken Myrseth
Noen som gidder og legge ut direkte link-hadde jeg vist hvordan det gjøres så hadde jeg gjordt det selv. Hva er den dårlige nyheten da? Diskuterer de forbud mot vf fisk i hobbyen vår nå eller?

[URL=http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=583781 ][/URL]
Takk.

For en tragisk beslutning, mister vel masse forskjellige dyre"raser"igjen nå.
Kommer snart et forbud mot vf tror jeg.
Det er jo positivt at det satses på vannkraft, det skaper jo tross alt mye mindre utslipp i naturen enn andre måter å skaffe elektrisitet på. Samtidig vil et så stort inngrep i elvesystemet helt klart få konsekvenser for naturen i området. Hadde vært spennende å sett hvilke miljøbetingelser som myndighetene hadde satt opp.

P.s beklager dobbeltposting. Fikk opp feilmelding da jeg postet innlegget.
Det verden sliter med er uten tvil antall mennesker.

"Indianerleder Raoni, Stings gamle kampfelle, varsler kamp på liv og død".

Det værste er jo at i tillegg til å bygge selve dammen, er utbygger blitt pålagt å bygge ut infrastruktur i området rundt dammen. Så i tillegg da til å sette mye skog under vann, forringe elven osv så blir det også betydlig utbygging i området rundt.
*Grøss*

Skaff dere fisk fra Peru mens dere kan, folkens..
Jeg får frysninger når jeg leser sånt. Dette er demningen i Rio Xingu som så mange har fryktet.
Den berømte L046, Hypancistrus Zebra, er fra Rio Xingu...
Det som også er veldig skummelt når man bygger demninger for å utnytte vannkraft til energi er hvordan man kjører vannet gjennom turbinene. Den ene dagen kan det være full trøkk og kraftig vannføring, mens det neste dag kan bli kjørt minimalt med vann gjennom. Slik effektkjøring finner vi også her i Norge, noe som får store konsekvenser for livet nedenfor demningen. Er det f.eks fisk som har lagt egg der det var vann i går, kan disse eggene befinne seg på tørt land dagen etter.
Stine Sofie
*Grøss* Skaff dere fisk fra Peru mens dere kan, folkens..

Mente selvfølgelig Brasil
... for ikke å snakke om insekts livet i strandsonene, som mange arter er direkte avhengig av. Er selvfølgelig sånn at alt henger sammen, så dette vil jo ha konsekvenser for det meste av liv i Xingu elven... Resultatet bli sannsynligvis en kjempe nedgang i fiskestammen, og jeg tipper at noen arter kommer til å forsvinne(?). Spesielt ille er det jo at enkelte av artene er endemiske til Rio Xingu.

Dette er et prakt eksempel på hvor verdifull akvariehobbyen i noen tilfeller kan vise seg å være... I verste fall, la oss håpe det finnes nok individer, dedikerte akvarister, og tilstrekkelig genetisk mangfold til at vi ikke risikerer å miste ytterligere flere arter...
**** jeg blir så sint!!!!
off kan dem ikke la reinskogen være den omdaner jo oksigen så vi trenger det er en ting men tenk på alle dyrne fiken slangen pinedyre kamelijonen/øgler O.S.V
Ken Myrseth
Takk. For en tragisk beslutning, mister vel masse forskjellige dyre"raser"igjen nå. Kommer snart et forbud mot vf tror jeg.

Skal faktisk komme med en kjempe dårlig nyhet angående dette....
Ibama har faktisk satt mange ( les: de fleste) coryer under eksport forbud. Dette har skapt en del problemer allerede hos enkelte eksportører..få maller og få coryer, eksportørene kan snart legge ned sin virksomhet...

Så til dere som har cory og maller i fra Brasil, ta godt vare på de.
Syns ikke det gjør noe om vi ikke kan få inn VF fisk. de skulle heller ha solgt fisk som var drettet i fangenskap.
Vet dette til syvende og sist vil føre til innavl...men kunne jo fanget inn noen få nye VF fisk til avl, slik at variasjonen ble holdt ved like...
Vet dette er et utopi, og ikke så veldig realistisk i virkeligheten pga mange grunner,og spesielt når det er så mange som vil ha VF fordi de er mer sjeldne.

Håper de ikke får laget anlegget. Det ville ødelagt et helt økosystem. Ikke bare fiskene som blir rammet av dette.
OME
Det verden sliter med er uten tvil antall mennesker.

Helt enig, men hysj, det må du ikke si høyt! Tenk på alle katolikkene og de andre religiøse som for det første har fått beskjed fra den magiske himmelmannen om at de må formere seg så mye som mulig, og for det andre er allergisk mot realiteter ... ta litt hensyn da mann! :P
Sånne demninger kan faktisk ikke lages i flatlandet, dette må jo faktisk være snakk om et dalsøkk eller noe sånt, OG i begynnelsen var det faktisk snakk om et ti ganger så stort område, 5000 kvadratkilometer.

500 km2 av over 7.000.000 mill km2 er ikke vanvittige størrelser..
Størrelsen på området som demmes opp er ikke nødvendigvis relevant i forhold til hvilke konsekvenser dette kan få får dyre- og planteliv i området.
Og det at et området på 500km2 blir satt under vann er nok ikke det som gir de største konsekvensene for miljøet heller. Det er på nedsiden av dammen man vil se de alvorligste konsekvensene på lang sikt. Og hovedårsaken til dette er som jeg nevnte tidligere effektkjøring. Vannstanden blir regulert opp og ned som en jojo og kan i løpet av kort tid tørrlegge store deler av elva nedenfor demningen, eller i motsatt fall kjøre på med full vannføring. Slik effektkjøring tar livet av både fisk, innsekter og vegetasjon.
Dette er ikke noe nytt fenomen, og dette pågår også i Norge.
Kine Kristine
spesielt når det er så mange som vil ha VF fordi de er mer sjeldne.

selv handler jeg vf-fisk for å støtte opp om lokalbefolkningen, og bidra til å hindre reduksjon av regnskogen. Kjøper man oppdrettsfisk går ingen penger tilbake til de som bor i området , og de innfødte er nødt å kutte ned skogen og selge landet sitt til kvegoppdrett... Mye bedre at de da kan leve av å høste fisk fra elvene og selge til oss?

Spesielt også når man ser hva som skjer med habitatene rundt omkring; det forsvinner jo haugevis av arter daglig; så om å gjøre å få de inn i akvariene før de dør ut!
Joakim
Spesielt også når man ser hva som skjer med habitatene rundt omkring; det forsvinner jo haugevis av arter daglig; så om å gjøre å få de inn i akvariene før de dør ut!

Blir det samme som å si at polarreven og pandaen dør ut, og at vi derfor må forte oss å sette de i bur. Syns at det er forkastelig å holde dyr inne i bur, bare for å bevare de. Blir slik som de gjør i Kina eller i Russland, hvor de avler opp bjørner bare for å bevare skapningene, men de har ingen steder å gjøre av de etterpå. De blir satt i bittesmå innhegninger som ikke er det minste naturlige. De fleste fisker som allerede er truet, er fisker som ofte er vanskelige å drive oppdrett på fra før av, og da burde heller store organisasjoner ta seg av et avlprogram, enn at privatpersoner skal gjøre dette.
Selvfølgelig vil man støtte befolkningen i regnskogen. Problemet er at de får utrolig lite for de fiskene som de fanger. Skulle heller ville ha hatt 100 oppdrettsanlegg i regnskogen, enn ei stor demning.

(99% av alle skapninger som har levd på jorden har dødd ut)

500km2 er ganske så stort. Altademningen er "bare" demmet opp 2,9 km2, og de fleste vet hvor store konsekvenser det fikk for fisken i elva. De beste gyteplassene er blitt ødelagt, og mange yngel og voksne fisker dør hvert år pga komplikasjonene demningen skaper. Senere har man kunnet si at energiproduksjonen som demningen skaper, ikke var vært all ernærings- og miljøkomplikasjoner den skapte.
Er alltid lett å være etterpåklok.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap