Nybegynnerspørsmål

Hei!
Jeg har noen spørsmål om mye forskjellig.
Først lurer jeg på om det er noen andre enn meg som har opplevd at alle de gravide fiskene de får med fra dyrebutikken dør? Jeg har nemlig kjøpt 4 gravide hunnguppyer, og nå er det bare en igjen. Jeg tror vannverdiene skal være ok, og alle de andre fiskene er i tipp topp form. Kan det ha noe å gjøre med fiskene i akkurat dette akvariumet i dyrebutikken? Jeg har lest litt om innavl på guppy, og et tegn på innavl skal visst være at ryggen er veldig krum. Ryggen til alle hunnguppyene mine har vært det, men jeg tenke at det kanskje var på grunn av at de var gravide? Jeg er ganske fersk med akvarium, så jeg kan ikke så mye om dette enda.

Et annet spørsmål er hvordan man ser om platyer er gravide? Jeg kjøpte to hunnplatyer og en hannplaty fra butikken, og alle platyene gikk sammen, altså var det blandet jenter og gutter i ett akvarium. Er det da sannsynlig at hunnene er gravide? Jeg kan ikke se noen yngel i fiskene, men kan man se dette i det hele tatt?

Jeg har også et spørsmål om den ene kuhliiålen min. Har for øyeblikekt to kuhliiåler, men skal snart få fler. Jeg har lagt merke til at den ene kuhliien er veldig mye blekere i fargen enn den andre. Det er ikke noe forskjell på hvor mye de er i aktivitet, og den virker ganske pigg.
Jeg har faktisk blitt overrasket over hvor aktive ålene har vært, for jeg har hørt at de kan være ganske sky. Men mine kuhliier er veldig aktive om morgenen og om kvelden, men ligger for det meste under nemostatuen sin om dagen De er litt aktive om dagen også da, spesielt om jeg slipper ned litt mat til guppyene og platyene.
Hva spiser egentlig kuhliiene? Jeg spurte i dyrebutikken om de artene jeg hadde kjøpt kunne spise micro pellets, som jeg nå gir de, og det sa de var helt greit. Men jeg har ikke lagt merke til at de spiser noe. De har gått og gresset i bunnen av akvariet, da.

Det ble mange spørsmål og en lang tekst, men håper på tydelige svar, da jeg er ganske nysjerrig, og gjerne vil ha et konkret svar på akkurat mine spørsmål!
Hei! velkommen til akvariehobbyen. Guppy, spesielt huer har en tendens til å få en slags forstoppelse. Om det er det vet jeg ikke. At det har skjedd med så mye fisk hos deg tyder på at du har fått en dårlig gruppe eller har gjort noe feil under transport/avklimatisering. Kan være noe med vannkvaliteten også, men etter min erfaring er Guppy relativ hardfør når det gjelder vannkvalitet.

Jeg kunne aldri se yngelen før de ble født hos Platy, men nå tittet ikke jeg så mye etter når jeg hadde de.

Kan være at den bleke Khuli ormen din er syk, noen Khuliormer er bare bleke i fargen noen er veldig mørke.
Khuliormer er veldig kjekt å ha for en nybegyner da man som fersk har en tendens til å fore for mye. Khuli orm spiser alt den finner. Mest aktiv om kvelden/natta. Så kan gjerne fore med en pellets om kvelden.
Takk for svar!
Takk for svar! Fikk svar på det meste der.

Ja, jeg har tenkt at det kan være det du sier med guppyene. Jeg skal prøve å kjøpe nye fisker i en annen dyrebutikk. Den siste guppyjenta lever fortsatt, men hun svømmer alltid i vannkanten, og jeg har aldri sett henne spise, så jeg er ganske bekymret..

Jeg har lest at man kan se en liten "svart prikk" eller noe lignende bak på platyen om den er gravid, men det er jo mulig dette ikke var helt til å stole på.
Ihvertfall, så har hannplatyen jagd begge to rundt i evigheter nå, så jeg tviler ikke på at de blir gravide snart, om de ikke er det nå!
Jeg er bare litt bekymret for at han skal slite de heeelt ut!
Kuhliiålen har vært blek helt siden jeg fikk den fra dyrebutikken, og jeg så litt rundt på akvaforum, og da så jeg et bilde av en kuhliiål som var veldig blek, blekere enn min. Under bildet sto det "blek kuhlii ål. Alltid vært sånn." så antar at den bare er sånn.

igjen takk for svar, det var til mye hjelp!
Hjelp, mallesurr!
Hei alle akvarister!
I går skjedde det noe trist for veninnen min.
Hun hadde allerede tenkt å legge akvariehobbyen på hylla, men jeg tror ikke hun hadde tenkt at akvariet skulle settes vekk så fort.
Da hun kom hjem i går kveld, oppdaget hun at akvariet var lekk.
Derfor måtte jeg ta imot noen stimfisker, to platyer og en "ancistrus" malle.
Det jeg nå lurer på er om dette virkelig kan være en ancistrus? Jeg er nok bare litt nervøs for hva jeg har puttet nedi akvariet mitt, men jeg er virkelig usikker på denne, altså. Den er utrolig svær, i forhold til den jeg har fra før. Nå skal vi jo ikke se bort ifra at denne nye mallen er en del eldre enn den jeg hadde fra før, men jeg tror ikke den er sååå mye eldre.
Ihvertfall håper jeg nå at noen malle-eksperter kan fortelle meg om dette er en ancistrus oppdrettsvariant eller ikke. Jeg syns nå den lignet litt på gibbicepsen (Link: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3534), men jeg er vel for så vidt ingen ekspert, om vi skal si det mildt
Jeg legger ved noen bilder av den nye mallen alene, og av begge mallene ved siden av hverandre.
En annen ting jeg lurer på er den ene platyen. Begge platyene har veldig rar farge, syntes jeg. Platyene jeg har fra før er knall oransje, mens disse var grå-brune med noe blåskjær. Og den ene er gigantisk! Syns nå jeg, ihvertfall.. Mulig jeg bare overreagerer på at disse fiskene er litt store, men jeg syns nå det er litt rart, ettersom at alle fiskene kom fra et akvarium som er mindre enn mitt.
Jeg legger ved et bilde av denne hunn-platyen ved siden av en av mine hann-platyer, også.
Håper på hjelp!
Jeg er langtfra ekspert, men jeg mener den største mallen din er en gibbiceps.
Tilfeldig bekjentskap
© Shawn C. Apan
Reklame for plussmedlemskap