Luft?

hvorfor er alle fiskene mine unntatt ålene og algespiserne i vannoverflaten? ER det for lav PH eller noe slikt? Det er så rart når det ser ut som de trenger luft mer enn vann som vi mennesker gjør? Men er dette normalt, hva skal jeg gjøre? Også krepsen min har funnet seg et sted og komme til vannoverflata også? Jeg vill helst at det kommer svar så fort som mulig så jeg får gjørt noe, hvis det er noe å gjøre da.
MEN ALLE SAMTIDIG.
luftpumpe med luftesten
dårlig med oksygen i vannet. kan løses med å sette utblåset på pumpa høyere sånn at det blir mer bevegelse i overflata. Eller ved å sette inn luftpumpe-
Bytte vann
det hjalp å bytte 1 3del. Men skal kjøpe en luftpumpe i dag.
Slik oppførsel kan også være et tegn på forgiftning, f.eks at det er nitritt eller ammoniakk i vannet.

De kan også være lite oksygen i vannet. Begge deler gir denne oppførselen.

Så da blir spørsmålet om det kan være nitritt eller ammoniakk. Er filteret skikkelig innkjørt? Kjøpt flere fisk i det siste? Renset filteret?

Og står utblåset på filteret langt under overflaten, eller skaper det skikkelig bevegelse i overflaten? Lite bevegelse i overflaten gjør at vannet tar opp mindre oksygen, så dersom nitritt/ammoniakk er utelukket, kan du justere filteret/utblåset slik at du skaper skikkelig bevegelse i overflaten. Da er det ikke sikkert du trenger å kjøpe luftpumpe
Nye fisk
ja, jeg har kjøp fisk i det siste, men det går bra nå, får se etterhvert.
Jeg mistenker det samme som Elin nevner; nitritt-forgiftning. Det er et typisk tegn at fiskene da henger i overflaten og ser ut som de gisper etter luft.

Du bør sørge for å teste vannet for nitritt med det samme. Har du ikke test, løp og kjøp før butikkene stenger for helgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap