Størrelse

Har tenkt til å skaffe meg et akvarium men har ikke så mye peil på detta.Har sett på et 22 liters trur jeg.Er det for lite?
har lite peiling jeg og.. men begynnte med 25 liter for 3mnd siden. ble utrolig fort for lite. kjøpte fort et større 115l. fikk anbefalt å begynne med 60l+ som nybegynner, angrer på at jeg ikke hørte på det første gang.
Er veldig få fisk man kan ha i et så lite akvarium, så jeg vil absolutt anbefale at du kjøper noe større. Det eneste jeg ville hatt i en 22 liters er snegler og reker, enventuelt en enslig kampfisk.

Synes at du bær skaffe deg minst en 60 liters, men gjerne større. Hvis du går inn på rubrikk, så vil du finne veldig mange rimelige akvarier!
Jeg kjøpte meg et akvarium på 63 liter, og 1 mnd senere byttet jeg dette ut i et på 540-liter....

Kjøp et så stort som du kan med det samme
Hu jeg prata med i dyrebutikken sa at jeg kunne ha kampfisk,stimfisk(?),snegler og reker i et lite sånt akvarie.
Idamor
Hu jeg prata med i dyrebutikken sa at jeg kunne ha kampfisk,stimfisk(?),snegler og reker i et lite sånt akvarie.


Stimfisk? Da mener hun vel neontetra o.l, og disse vil ikke trives i så små akvarier. De liker å kunne svømme litt før de kommer bort til glasset på den andre siden, og det får de ikke sjansen til i et så lite akvarium.

Et større akvarie koster mer enn et lite akvarie, men i lengden vil du bli mye mer fornøyd med et stort enn et lite. Begynte selv med en 60 liters, og det ble veldig raskt for lite det og. Man kan ha så mange flere spennende fiskearter i akvariet ettersom literene stiger. Og som Nils Vollstad sier, så er et større akvarium også lettere å holde i stand enn et lite.

Småfisk som svømmer i flokker eller hva jeg skal si
Idamor
Småfisk som svømmer i flokker eller hva jeg skal si

Ja. jeg forstod det. Neontetra er bare et eksempel på en stimfisk. Du kan lese om behovet den har hvis du søker på arten i fiskebasen. Vil anbefale deg å se på fiskene der før du bestemmer deg for å kjøpe noe som helst.

I fiskebasen kan du og søke etter arter som kan trives i 20 liters akvarier. Hvis du trykker her så kan du se hvilke arter det er snakk om. Jeg synes for eksempel at denne er veldig fin! Men det spørs jo hvor enkel den er å få tak i. De fleste dyrebutikker kan ta inn fisker som de ikke har inne for tiden på bestilling, hvis du er interessert i noen av de jeg linket til.
Vil ha fisk som syns litt
Det er ikke noe problem å ha store fisk som synes.
Du har sikkert historien om Anthony Bourke og John Rendall som fikk et innfall og kjøpte en løve, den nå verdenskjente Christian som vokste opp i en byleilighet i London sentrum? I dag rister vel de fleste på hodet og spør hvordan var det mulig for det første å overse de naturlige behovene en løve har, at den er farlig og ikke minst hva skal de gjøre med den når den ble for stor.


Store fisk / små akvarium er vel som å ønske seg hest på pikerommet, en fin tanke men bør helst ikke gjennomføres. [URL=http://images.google.no/images?hl=no&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nb-NO:official&um=1&q=big+fish+tank&ndsp=21&imgtype=i_similar&sa=X&ei=ltBtS7mGHpDf-QaP1JD-Aw&ct=img-sim-l&oi=image_sil&resnum=7&tbnid=ozZkRGzyU0D5wM:]Her finner du en del akvarier med fisk som synes[/URL].
Har ikke hørt den historien men ingen god idè nei;O
Har lyst på akvarium med fargerike fisker,snegler og reker,men hva slags akvarie må jeg ha da?
Kjøp deg ett stort kar du, det kommer du ikke til å angre på. Kjøpte mitt første kar her for noen mnd siden å jeg dro på med ett på 250L med engang å angerer ikke på det.
Nigeria kili har jo flotte farger den da? Hvis du i tilegg hadde noen eplesnegler o.l med noen morsomme farger, så blir det jo mye liv og farger i det lille akvariet ditt.

Hvis du vil ha større/mer fargerike fisker så må du nok skaffe deg et større akvarium, hvis du vil det beste for fiskene dine. Hvis plass/lommeboka ikke tillater at du skaffer et akvarium på 100 liter ++, så er en 60 liter veldig fin. De er som oftest ganske rimelige (spesielt hvis det kjøpes brukt) og de tar ikke så altfor stor plass. Hvis du går opp til 60 liter kunne du for eksempel hatt kakadueciklide ellerDverggurami. Eller hva med en flott stimfisk slik som Venusfisk?
Ikke tenkt akkurat nå på hvilke fisk du skal ha.

Først skaffer du deg et så stort akvarium som økonomi og plass tillater
Så innreder du det med korrekt bunnsubstrat og planter, røtter etc
Så lar du karret ditt kjøres inn i 4 uker
Mens karret ditt står til innkjøring, kan du begynne å lete etter fiskearter du ønsker, utfra den størrelsen på karret du ender opp med.

PS: vil anbefale deg å ha sand i karret, og ikke grus. Grunnen til det er at grusen gjør slik at det er mange fisker du dermed ikke kan holde da de krever sandbunn. Med en sandbunn er du "safe" ved at den ikke vil være en faktor som vil holde deg unna arter du ønsker.
Rockers
Kjøp deg ett stort kar du, det kommer du ikke til å angre på. Kjøpte mitt første kar her for noen mnd siden å jeg dro på med ett på 250L med engang å angerer ikke på det.



Må først bare si at jeg la merke til at du bor på Slemmestad,ikke så langt unna meg;O
Blir nok et stort et.
Sist jeg hadde akvarie ble det mye styr når jeg skulle skifte vann osv.Hva er den enkleste måten å gjøre det på når man har et stort kar?
Mye styr? Hvilken måte var det du brukte? Tar bare og bruker en slange og suger ut vannet fra akvariet og ned i en bøtte jeg. Raskt og enkelt.
Nei glem den bøtta osv kjøp deg slik en så slipper du masse pes jeg dreiv med detta bøtte styre så fikk jeg meg en sånn her en og nå så er vannbytte bare en lek.
Tja, for større akvarier er det vel greit å ha en sånn. Og hvis akvariet står i nærheten av en vask. Men hvis man bare har rundt 80 liter eller mindre, ser iallefall ikke jeg ikke helt vitsen. Det er tross alt bare en gang i uken man trenger å skifte vannet! Dessuten er det jo bare sunt å løfte litt vann av og til, hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap