Fuktighet

nå har eg tre (130l, 110l,20l) akvarier på sove rommet mitt som er vell ca 3x2 meter, kansje mer, det eg er redd for er den nye dyre pcen min og den fine 32'' tven min, eg merker det er mye fuktighet på rommet, vindue mitt er vått ganske hele tiden, eg har også en kanin og to undulater som eg er redd for, kan de ta skade av fuktigheten? har jo fått et saltvanns akvariet som fordamper en del, eg kan ikke ha vindue for lenge åppent heller, blir for kalt for dyrene. er fuktighet så farlig så faren min påstår?
Fuktighet
ofte oppstår dette om det er dårlig ventilert, hadde samme problemet før,. men fixa det med ventil,. så nå slår ikke vinduene seg.

- ellers er fukt svært skadelig for trevirke ,og elektriske artikler i lengden spesielt om det får gå så langt at man får sopp å råte skader i karmer og vegger.
Fuktskader er skummelt!
Dekkglass på alle kar, samt luftavfukter er et "must" om det er så rått at det renner på vinduene.
Fukt er veldig farlig for både deg og de andre dyrene dine! Må passe på at dere ikke får lungebetennelse. Små dyr og mennesker med dårlig immunforsvar er særlig utsatt.

Da jeg bodde hjemme, hadde jeg to 60 litere i stua. Bare dem lagde en luftfuktighet på 65-70%. Faren min fikk lungebetennelse og gikk i over 6måneder med dette uten at vi skjønte at det var akvariene. Da vi fant dette ut, måtte vi slutte med hobbyen Han ble frisk med en gang etter.

Skaff deg en måler for luftfuktighet, og sjekk luftfuktigheten.

Nå bor jeg for meg selv, med 3 akvarier, og har ikke samme problem Er veldig obs på å lufte.

Hei
vet at du ikke kan ha det vi her men

skal sideg en liten historije jeg:

en som vi handla hos hadde en kunde en gang mens ahn sto å fanga fisk faste takket isamen på grun av FUKTIGHET.

nei vet du va fuktig het er noke drit så vi bruker en masjin som treker til seg fugtig het og den blir tømt 2 ganger til degen men den bråker nope vanvitgt :P
Skaff deg en luftavfukter. Det er mye avdamping fra tre akvarier i et så lite rom, og det er ikke sunt.

Jeg har 16 akvarier for tiden, og jeg har luftavfukteren gående døgnet rundt på akvarierommet mitt, ellers blir luftfuktigheten enorm. Og det er skadelig for hus og rom.
En luftavfukter-maskin koster noen kroner, men det er verdt det, fremfor å risikere sopp- og muggskader på huset.

Om sommeren trenger jeg ikke bruke luftavfukteren, for da luftes fuktigheten ut istedet - jeg har vinduet åpent døgnet rundt på lufting. Når jeg er hjemme og været er bra står som oftest døren åpen også - den står på vidt gap store deler av sommeren.
Er plaget med kondens på vinduskarmene i stuen etter at vi satte opp vårt 540-liters kar.

Noen som har noen gode luftavfuktere å anbefale (som er ganske så stillengående), for å unngå dette problemet nå på vinteren?
Bygger videre på denne tråden jeg, fremfor å starte en ny.

Jeg er har fått en luftfuktmåler av pappa, fordi han mente det var høy luftfuktighet hjemme hos meg.

Jeg måler 48% på stuen, 46% på soverommet (luftet en del i dag), 55 % på badet.
Med tanke på at jeg har dårlig immunforsvar, og er ekstremt mye syk, så tenker jeg at dette ikke er ideelt.

Det er noe muggskader på soverommet pga et dårlig vindu, som boretsslaget skal skifte. Det er kun overfladisk mugg og i vinduskarmen, og hastet ikke å få ut i følge mannen som var å så på det, så skal pusse opp til sommeren. Har mast på dem ang skiftingen i et år nå! Så nå må jeg vel snart få min far til å kjefte på dem, virker som de prøver å sno seg unna utskiftingen.

Badet er også i dårlig stand, mugg og dårlig utluftingssystemer, og skal pusses opp forhåpentligvis til sommeren. Altså, det er ikke mye mugg, men med tanke på at det ikke skal være noe, så er det ikke bra.

Jeg lurer på om jeg kan anta at akvariene mine bidrar til å øke luftfuktigheten, og om jeg bør kjøpe en luftavfukter, eller om det nok kommer pga baderommet og soverommet? Det er en liten leilighet rundt 45 kvm, og jeg har et akvarium på 240 liter, et på 120 liter og et på 23. De står i stuen alle sammen.
Hvor stor fuktighetsprosent skal det normalt være?
Jeg "gurglet" fram dette, 20-40% inne vinterstid, til nød 50 på badet står det...
Linda & Ove
Jeg "gurglet" fram [URLBLOCK1], 20-40% inne vinterstid, til nød 50 på badet står det...

Jeg har funnet mye forskjellig når jeg har søkt.

Alt fra :
Inneklima.com: 20-40%
Norges Astma og allergiforbund: 20-50%
Wikipedia: 30 - 40%
VVS: 40-60%

Ikke godt å si hva som er korrekt.

Fant forøvrig ut at jeg hadde glemt å åpne luftelukene øverst i vinduet i stuen etter at jeg malte vinduene. Nå har jeg åpnet dem, og på vel to timer har prosenten i stuen sunket til 42%.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap