Helglassakvarium uten underlag, hvor risikabelt er det?

Satt opp bl.a. en 63L på et nytt møbel for snart 4 uker siden. Dette er et helglassakvarium, ble fylt opp med sand, planter og vann så fort det kom i hus. Etterhvert har jeg ramlet over tråder her på forumet, om at helglass kan sprekke pga. et støvkorn. Har i grunn fått litt panikk, er jo ikke bare-bare å få lagt underlag under en 63L med ca. 14kg sand, og vann i tillegg. Er litt redd for å evt. "vippe" på karet (etter å ha tatt ut store mengder vann såklart) for å få lagt et underlag under, da jeg ikke er sikker på hvor stor belastning akvarieglasset tåler når tyngden blir mer sentrert på ett punkt.

Lurer derfor på hvor risky det er å ha akvariet stående rett på møblet? Kan tenke meg at en 200L med grus og sand legger mer press på det eventuelle støvkornet enn en 63L klarer, naturligvis pga. tyngden.

Burde jeg få i gang et prosjekt på å få lagt noe under akvariet så fort som mulig?
Helglass akvarie
man flytter aldri et helglass akvarium med sand og vann i,. da smeller det kjapt.
skal ikke store belastningen til.
driver med glass på jobb,og en liten ripe er nok til å dele glass... bruker en glass skjerer som lager en bitteliten ripe, og knekker glasset med hånden uten makt,.

ja et lite sandkorn er nok til å skape en direkte ekkel episode om uhellet skulle være ute..

mitt første hjørne akvarium smalt i bunnen av en liten topp, som skulle stå der det var satt inn skruer i akvarie bordet,. det var ikke synlig at den stakk opp fra bordplaten,. men det var mere en nokk til at det sa pang og 200 L med vann sprutet ut,.
og enda mindre ting kan gjøre lignende ting,.

så vær forsiktig med dette her,.


Tøm akvariet helt før flytting, så er du på den trygge siden
Jeg har hatt 63 litere stående rett på bordet i ett år, det har gått fint, men jeg har blitt såpass skremt opp jeg og, så jeg har kjøpt isoporplater. Litt jobb er det å legge den på plass, men better safe than sorry:P
Kjøp et billig liggeunderlag på clasohlson, biltema, sportsbutikk eller spesialunderlag i akvariebutikke. Tapp ned karet og legg dette under karet så slipper du å bekymre deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap