Bevegelse i kar+sirkulasjon

Nå har jeg endelig fått i hus mitt nye filter.. ganske så stolt etter mye om å men med monteringen.. hehe.. fikk satt det i gang, og skrudde av det innvendige filtere for å se åssen det nye var,, men da var det ikke særlig bevegelse i vannet som det var før.. trenger jeg da en sånn sirkulasjonspumpe?? invisterte ganske mye på nytt filter i håp om lang levetid å god vannkvalitet uten noe mere ,men usikker ijen nå.

takker for svar

nye filter (eheim pro 2224 termofilter utvendig)
gammle filter (am-t et eller aent billig skvip,innvendig)
Hvor mye sirkulasjon du skal ha, avhenger helt av fiskene dine, altså hvilke arter du har. Noen trives med mye sirkulasjon, kanskje fremst fisk som stammer fra hurtigstrømmende elver. Andre arter vil ha helt rolig vann, og blir veldig stresset om de hele tiden må kjempe mot strømmen. I verste fall kan de stresse seg til døde av det!

Men utstrålingsrøret til Eheim filteret ditt har du muligens ikke plassert helt optimalt? Dette kan man jo vinkle og plassere akkurat der du vil. Vanligvis plasseres det røret på et sideglass, rett under overflaten med utblås-hullene pekende skrått oppover. Da gir det god bevegelse i selve overflaten, og det er bevegelse i vannspeilet som er viktig for oksygenopptaket. Gassutvekslingen mellom vann og luft skjer i overflatevann i bevegelse; CO² luftes ut av vannet, og O² (oksygen) inn i vannet. Karbondioksid er "brukt luft" (det som vi og fiskene puster UT).

Er overflaten stillestående, minsker oksygenopptaket betraktelig og fiskene kan få "åndenød".
Hei ijen mona
du har vært til stor hjelp setter veldi pris på det.
når det gjelder plasseringen så har jeg satt utstrømsrøret rett over vannflaten så strålene går ned i vannet og lager på en måte en vegg av bobler nedover, litt på skrått utover i karet, det er enda stor bevegelse da jeg lar det gamle filteret gå ennå. men skrur det av når jeg prøver meg frem med det nye:p og da er det ikke all verdens strøm,, men littegrann er det jo. Men skal prøve litt til med ditt forslag å se åssen det blir/fungerer.

tror guppyene trives godt vertfall, de har begynnt å yngle og har en ijen som overlevde naturens vrede.. fryder meg over det.3 stk til som er gravide nå kan sitte timesvis å studere atferden deres. Var i byen idag og var selvfølgeli innom tropehuset, da jeg kom der var det akkurat kommet et stort parti med fisk,utrolig spennende å se å studere alt de hadde fått inn.. klarte ikke la vær å kjøpe meg noen molly fisker da de fremdeles var ganske små i forhold til butikkstandard! tok med meg 4 hunner og 2 hanner,gleder meg til å se de vokse opp og kanskje de finner seg komfortable til å gå i lek etter hvert de og? Har lest at de er ganske lettvinte å ha med å gjøre? Hvor ofte mater du fiskene dine? er det for ofte med 2 ganger i døgnet?

takker ijen for alle dine tilbakemeldinger
mvh rune
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap