Hvordan "skru ned" styrken på utblåset på eheim 2217

Hei!

Lurer på hvordan man kan få ned styrken på utblåset på denne pumpa..

Vil det funke å strupe slangen på utblåsingen?

Eller vil det komme et slags press i pumpa som gjør det lettere at den kan lekke? paknings-sprekk eller noe slik.
Filter
hei hvor stort akvarium har du,blir det for mye utstrømming i akvariumet siden du vil skru ned styrken.det kan bli for mye trykk i filteret ved å strupe utløpet,jeg prøvde det på et filter å holdt på å få toppen på filteret blåst av. hvis du kan bruk utstrømmningen slik han er.
Var det jeg trodde at det kunne bli for mye trykk.

Har 240 liter juwel , pumpen gjør vel 1000 l\t..Orginal pumpen funker greit. Men vil tro den det blir litt lite i det lange løp. Har discus , så skulle gjerne "skrudd" det ned litt..Har tenkt på noen fler hull i røret hvor vanner kommer ut , men da vil vel vannet komme ut i alle retninger i ca samme styrke vil jeg tror. Pumpa er ikke satt opp.
Filter
hei igjen du kan lage flere hull i utløpsrøret,du kan bore hull mellom hullene som du har på utløpsrøret,borer du på linje med hullene som er så får du strålinga rett, da får du ikke stråling i alle retninger å trykket på utstråling blir bedre.
Da var det utprøvd med å borre hull i utblåset..Det hjalp ikke..Vil si det ble mer strøm en tidligere.

Ingen andre som sitter inne med et triks?
Fjærn utblåsrøret da får du bare en tykk vann strøm med mindre futt.
uggabugga
Da var det utprøvd med å borre hull i utblåset..Det hjalp ikke..Vil si det ble mer strøm en tidligere. Ingen andre som sitter inne med et triks?


Vri utblåset på det utvendige filteret inn mot sideglasset. Da dempes det effektivt. Dette forutsetter at du har god bevegelse i overflaten på vannet et annet sted, fra Juwel originalfilteret. Men siden du har to filtere, kan du altså vende det ene inn mot veggen for å forhindre at diskusene blåser avgårde

Ulempen med de gamle classic-modellene av utvendige Eheim filtere er at de ikke har mulighet for justeringer av vannstrømmen, altså hvor mange liter i timen de skal pøse ut. Dette har imidlertid alle andre, mere "high tec" modeller som 2026, 2028, 2071,2073, 2224 osv.

De nyeste 2071 og 2073 har en veldig grei måte, en enkel spak på toppen av filteret. Hadde ikke greid meg uten Det er vel eneste grunnen egentlig, til at jeg aldri har kjøpt Classic filterne til Eheim, for jeg er avhengig av å justere ned vannsirkulasjonen. Jeg kan ikke fordra når det er full guffe og planter står og slenger og fisk blåses veggimellom.

Har tenkt på å legge inn noe filter watt eller filter svamp rett før utblåset i selve slangen..

Får bare følge med om pumpa blir for varm kanskje.

Prøvde å vende inn mot glasset også , men da gikk spruten fra utblåset nesten over kanten , og da hadde jeg ute den "bunn proppen også"

Discusene likte det dårlig å hvilte inntil røtter på en måte..

Har et annet eheim filter også med sånn tapper du snakker om..er usikker på om det virker det filteret. Får prøve det som siste utvei.
jeg er enig med deg mona,classic modellen til eheim er ikke det samme finnesene på som 2070 serien,for eksempel 2076-2078 electronic null problem å stille vannstrømningen på disse filtrene.
Ja det er jeg og enig i Prøvden den andre pumpa nå..den var jo mye bedre.

Blir nok å instalere den iløpet av dagen..

Takk for innspill!
De classiske filterne er litt tungvint når man skal rense disse ved at det ikke er et slange adapter på de. Man må ta med seg slanger med utblåsrør og innsugsrør inn på vaskerommet. Men det lar seg løse ved og kjøpe doble kraner og sette på slangene rett over filter innløp og utløp og da har du også muligheten til og strupe utblåse siden ved og ikke sette kranen på full åpning etter filter rens. Dette funker hjemme hos meg med 2213 og 2313. Som er en mindre utgave av 2217.
Her er en som selger de:[URL= http://www.webzoo.no/default.pl?showPage=522] http://www.webzoo.no/default.pl?showPage=522[/URL]
Brukte kranene fra den andre eheim pumpa jeg hadde stående..funket glimrende..Foreløpig :P
Eheim
Hei, jeg kjøpte en brukt eheim 2026, fikk og for mye strøm i vannet og spurte på en akvariebutikk om jeg kunne bremse vanngjennomstrømningen på pumpen med de to håndtakene på siden av innsug og utblås.

Han jeg snakket med anbefalte meg ikke og brems pumpen på denne måten, mente det kunne føre til at pumpen "brente" seg, han sa at jeg heller kunne borre opp hullene i utstrømningsrøret.

Jeg gjorde dette, men var fremdels ikke fornøyd, så måten jeg løste dette på var og sette på et innsugsrør på utblåsningen, satte dette på ca midt på bakveggen, det førte til passe sirkulasjon samt at pumpen kunne gå for fullt.

Kansje dette kan være noe for deg og?

Noen som har erfaring med og bremse gjennomstrømningen på selve pumpen med håndtakene? Jeg synes det høres rart ut man ikke kan benytte disse da det er prudusert slik fra fabrikken

Kansje jeg bare var et offer for salgstriks fra butikken?
Den måten jeg har gjort det på nå funker veldig greit..pumpa blir ikke varm i det hele tatt og tåler det greit..Har bare regulert utblåset på pumpa og ikke innsuget..Men nå er det 2 dager siden jeg satt i gang denne pumpa så får se..Ble veldig mye diy mekk på denne. Men foreløpig funker deg som sagt veldig bra..
Buskiz
det lar seg løse ved og kjøpe doble kraner og sette på slangene rett over filter innløp og utløp og da har du også muligheten til og [B]strupe utblåse siden[/B] ved og ikke sette kranen på full åpning etter filter rens.


Jepp, men det er bedre å strupe både inn- og utblås (like mye) for å unngå for høyt eller lavt trykk i filteret.

For høyt trykk kan føre til lekkasjer, for lavt trykk kan føre til at filteret tar inn luft.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap