Sykdom på en koi og en gullfisk
Jeg bor i Sør-Trøndelag.
Startet min første dam i fjor sommer.
I vinter har jeg fått sykdom på en koi og en gullfisk.
Koien har et lite sår på siden, og det ser ut som det er et rosa belegg på såret, gullfisken har slør, og halvparten av sløret er borte, den har ogå et rosa belegg.
Jeg har behandlet dem med salt, virker som det hjelper, men de blir ikke friske. Hva skal jeg gjøre ?
Startet min første dam i fjor sommer.
I vinter har jeg fått sykdom på en koi og en gullfisk.
Koien har et lite sår på siden, og det ser ut som det er et rosa belegg på såret, gullfisken har slør, og halvparten av sløret er borte, den har ogå et rosa belegg.
Jeg har behandlet dem med salt, virker som det hjelper, men de blir ikke friske. Hva skal jeg gjøre ?
Postet 15.02.10 kl 11:53
Endret: 15.02.10 kl 23:19
Hei Marit
Hvor mye salt har du brukt ?
Jeg ville brukt 3-4 kg havsalt pr 1000 liter.
Temperaturen bør være over 15grader helst rundt 20
Har du dette, og ser til at du har god vannkvalitet mener jeg fiskene burde komme seg.
Dersom det er bakterier i såret kan du kjøpe kalium permanganat på apotek å smøre det i såret . (dette dreper bakteriene)
Det finnes også ferdigblannet midler i zoo, men pass på vannkvaliteten ukene etterpå.
Hvor mye salt har du brukt ?
Jeg ville brukt 3-4 kg havsalt pr 1000 liter.
Temperaturen bør være over 15grader helst rundt 20
Har du dette, og ser til at du har god vannkvalitet mener jeg fiskene burde komme seg.
Dersom det er bakterier i såret kan du kjøpe kalium permanganat på apotek å smøre det i såret . (dette dreper bakteriene)
Det finnes også ferdigblannet midler i zoo, men pass på vannkvaliteten ukene etterpå.
Postet 15.02.10 kl 17:23
Hei
Tusen takk
Salte jeg har brukt er det samme som jeg kjøper på nett i 5 kg spann beregnet for fisk.
Jeg skal gjøre som du sier
Takk igjen for raskt svar
Salte jeg har brukt er det samme som jeg kjøper på nett i 5 kg spann beregnet for fisk.
Jeg skal gjøre som du sier
Takk igjen for raskt svar
Postet 15.02.10 kl 23:05
Endret: 15.02.10 kl 23:07
Postet 15.02.10 kl 23:14
Endret: 15.02.10 kl 23:16
Havsalt(grovsalt)
du kan godt kjøpe sekker med havsalt 5-25 kilo sekker på matvare butikker,eller om du har en fiskeindustri i nærheten..
Nb , ikke bruk bergsalt..
det såret der ser ut som vintersår eller vibriose som oppstår ofte hos kaltvanns fisk om vinteren.
du kan godt spørre verinær om han kan se på fiskene også,.
Nb , ikke bruk bergsalt..
det såret der ser ut som vintersår eller vibriose som oppstår ofte hos kaltvanns fisk om vinteren.
du kan godt spørre verinær om han kan se på fiskene også,.
Postet 16.02.10 kl 02:44
Hei
Tusen takk for svar
Jeg har snakket med vetrinæren, men kom ingen vei der
Jeg prøver vanlig salt.
Takk og pris så er det snart vår så jeg kan få de ut i dammen
Jeg har snakket med vetrinæren, men kom ingen vei der
Jeg prøver vanlig salt.
Takk og pris så er det snart vår så jeg kan få de ut i dammen
Postet 16.02.10 kl 09:04
Hei
Jeg maser og maser , men nå har jeg vært på apoteket og kjøpt Kaliumpermanganat NAF 3%
Skal jeg ha dette på sårene ?
Det står på flasken at det skal ikke brukes ufortynnet.
Skal jeg ha dette på sårene ?
Det står på flasken at det skal ikke brukes ufortynnet.
Postet 16.02.10 kl 11:46
Jeg ville heller prøvd med mer salt hvis du ikke har erfraring med kaliumpermanganat, eller kjenner noen som kan hjelpe deg.
Du kan øke til den totale saltmengden er 1Kg pr 100L uten at hverken koi eller gullfisk lider av den grunn.
Øk med 0,3Kg pr dag.
Har du mulighet til å øke temp sakte til 22-26*C samtidig som du lufter godt bør dette gjøre susen.
Etter en uke bør du sakte og forsiktig tynne ut vannet. kanskje 10-20% av vannet hver annen dag.
Du kan øke til den totale saltmengden er 1Kg pr 100L uten at hverken koi eller gullfisk lider av den grunn.
Øk med 0,3Kg pr dag.
Har du mulighet til å øke temp sakte til 22-26*C samtidig som du lufter godt bør dette gjøre susen.
Etter en uke bør du sakte og forsiktig tynne ut vannet. kanskje 10-20% av vannet hver annen dag.
Postet 16.02.10 kl 14:49
Postet 16.02.10 kl 18:19
Jeg ville dyppet en Q tips i Kaliumpermanganat, stryk den forsiktig i sår .
Jeg har også bare brukt pulverform selv, men poenget må jo være å få "renset" såret, så det kan gro.
10 promille tror jeg er i meste laget Arne ?
En frisk gullfisk kan kanskje tåle dette, men denne gullfisken nesten uten finner tror jeg vil bukke under med så mye salt.
Gullfisk har jo en blodplasma på ca 0,9 promille. betyr ikke dette, alt over dette er farlig da ferskvansfisk ikke klarer skille fra salt ?
Jeg har også bare brukt pulverform selv, men poenget må jo være å få "renset" såret, så det kan gro.
10 promille tror jeg er i meste laget Arne ?
En frisk gullfisk kan kanskje tåle dette, men denne gullfisken nesten uten finner tror jeg vil bukke under med så mye salt.
Gullfisk har jo en blodplasma på ca 0,9 promille. betyr ikke dette, alt over dette er farlig da ferskvansfisk ikke klarer skille fra salt ?
Postet 16.02.10 kl 21:48
Riktig som du skrev at saltinnholdet i fisk er 0,9%, men etter min mening er 1% salt ikke farlig for gullfisk over en ukes tid. Det er mye mindre risikabelt enn nesten alle andre medisiner som tilføres vannet.
Når det gjelder pensling av sår så virker jo dette trygt også. Så en kombinasjon av feks 0,6% salt og smøring av sår med kaliumpermanganat er kanskje det aller beste?
Jeg har prøvd 1% salt selv på små yngel (4cm stor koi) som har hatt problemer med parasitter, og dette har gått helt fint.
Selvfølgelig kan enhver behandlig ende med at fisken dør, men jeg har mye bedre erfaring med salt enn mange andre behandlinger.
Og salt kan ofte brukes i kombinasjon med andre behandlinger og gjøre det mer effektivt og tryggere.
Når det gjelder pensling av sår så virker jo dette trygt også. Så en kombinasjon av feks 0,6% salt og smøring av sår med kaliumpermanganat er kanskje det aller beste?
Jeg har prøvd 1% salt selv på små yngel (4cm stor koi) som har hatt problemer med parasitter, og dette har gått helt fint.
Selvfølgelig kan enhver behandlig ende med at fisken dør, men jeg har mye bedre erfaring med salt enn mange andre behandlinger.
Og salt kan ofte brukes i kombinasjon med andre behandlinger og gjøre det mer effektivt og tryggere.
Postet 17.02.10 kl 13:09
Endret: 17.02.10 kl 13:12