Corydoras panda død:(

Har mistet 3 corydoras panda nå og er redd flere skal stryke med. Første døde for et par uker siden, tenkte kanskje det var tilfeldig, men nå fant jeg desverre to til..uff.. Di andre fiskene mine ser ut til å oppføre seg normalt. Noen som aner hva dette kan være?


- Hvordan fisk er det? Corydoras panda
- hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? I ca 3 mnd
- hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)10 neontetra,2 ancistrus, 3 guppy
- har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.? Nei, disse er nyest
- akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)bytter 30% vann hver uke, juwel filterbox med blåfilter i, renser filter sjelden og kryster det i akvarievann da
- vannverdier? (+ rutiner for vannbytte) 0 nitritt og ph 6,5
- atferd? Også de andre fiskene i karet. Ser ut som di klør seg litt mot planter ( litt usikker), er ofte oppe i karet og ligger på planteblader i midtsjiktet, bartene ser fine ut. Dem som døde var hvite i øyene og såg ut til å ha et blankt "lag" av noe som lignet mugg rundt kroppen..vet desverre ikke om det kan ha vært for at di hadde vært døde en stund for di lå veldig godt gjemt i en plante..
- last gjerne opp et godt bilde. Skarpt har desverre ikke mulighet til det nå

Forøvrig har jeg litt algetrøbbel med noe jeg tror er skjeggalger, små grønnsvarte hår på en del av plantene mine..noen tips her eventuell en sammenheng?


Legger til at akvariet er på 110liter, finkornet sand som bunnsubstrat..mistenker fløyelssyken eller sopp? ..men har lite peiling på sykdommer. Tenkte på temperaturkuren, men mine pandaer skal jo ikke ha over over 25 grader helst, så det går vel ikke? Burde vel få tak i medisin, men hva..?
Jeg har nå lagt merke til en stor hvit dott på ene barten til en av corydoras fiskene..munnsopp..? Enten ligger di og gjemmer seg og virker ganske slappe, så er noen få av dem veldig aktive og virker litt stresset i øvre sjikt på akvariet..
Inaktiv bruker
det må du følge med det kan være hvitprikk
Har en mistanke om det, kan jeg bruke esha 2000 medisin da? så på artikkelen at esha exit var å anbefale..Jeg kan jo ikke ha noe temperatur kur heller. Syns det er skummelt å medisinere når jeg ikke vet hva det kan være, eller hva det skyldest.. men noe må jeg gjøre vertfall!
Inaktiv bruker
skjønner deg godt, men du må bruke esha exit
Håper dette ordner seg er så trist med fiske død, har selv hatt det
Har du hvite prikker ( sopp) så anbefaler jeg Ichtiosan.


Det fungerte etter 2-3 dager til meg.


Fiskene mine klødde seg også mot planter og røtter.
Det er ikke mye di klør seg, har observert et par stykker som ser ut som det av og til. Det jeg finner underlig er at di trekker opp mot vannoverflaten når di egentlig er bunnfisk, eller så ligger di helt i ro og jeg er redd di dør for di ser slappe ut. Merker at di er litt mer sky nå og gjemmer seg mer enn di gjorde før. Men hva bør man egentlig gjøre da når man er så usikker på sykdom og medisinering? syns det ser litt mørkt ut nå, men undrer meg over at det bare er coryene, så det er nok noe dem ikke takler siden di andre fiskene mine ser normale ut..
Plussmedlem
Lis
Det er ikke mye di klør seg, har observert et par stykker som ser ut som det av og til. Det jeg finner underlig er at di trekker opp mot vannoverflaten når di egentlig er bunnfisk, eller så ligger di helt i ro og jeg er redd di dør for di ser slappe ut. Merker at di er litt mer sky nå og gjemmer seg mer enn di gjorde før. Men hva bør man egentlig gjøre da når man er så usikker på sykdom og medisinering? syns det ser litt mørkt ut nå, men undrer meg over at det bare er coryene, så det er nok noe dem ikke takler siden di andre fiskene mine ser normale ut..


Ser du har postet dette flere ganger, men jeg svarer nå her likevel. At de gjenlevende cory'ene er sky nå, kommer sannsynligvis av at gruppen deres mangler tre individer. De er stimfisk og trenger mange artsfrender rundt seg for å føle seg trygge.
Uten konkrete ting å ta tak i, er det dessverre lite å gjøre ennå.
Jo, di er 6 stykker igjen nå. Jeg hadde ti til å begynne med, men har bare funnet 3 døde. Så mistanke om en fjerde død, men finner den ikke eller så er jeg bare ikke flink å telle for di gjemmer seg godt. Di fleste ligger sammen. Jeg posta tråden på sykdom, men fikk så lite respons at jeg jgorde det på nytt her og henviste i den andre å gå her. Beklager, burde egentlig ikke gjøre det men vil ha flest mulig svar fort. Burde jeg skifte vann litt hyppigere nå el? Er redd di blir stresaa for det også..

Det viser jeg har nitritt, testa på nytt i morges med dråpetester og ser at det er en svak rosa farge tilsvarende 0,2mg. Har aldri hatt nitritt før, noen tips til vannbytte nå? Har renset forsiktig filteret i akvarievann og det ble ekstremt skittent. Kan det være det? ....
Hei.
Skjønner godt du er litt fortvilet over denne fiskedøden, men slik er det vel nok dessverre også i fiskeverden- at noen blir syke og dør
Jeg ville nok skiftet vann kanskje enda en gang i uka( i tilfelle vannet kan være giftig), fiskene har vel ikke vondt av rent vann, regner jeg med.
Men tror også det vil være lurt å ha oppi vannforbedringsmiddel,når du skifter vann, i tilfelle vannet i kranen også kan være forandret( klor,osv.)
Jeg ville nok ha prøvd sopp/bakteriemiddel: Ektozon, før jeg hadde turt å begynne med medisinering. Ektozon fungerer kjempefint hos meg, og man trenger heller ikke varmekur. Bruk av den, med jevne mellomrom, har hos mine fisker, fjernet noe som lignet på hvite dotter( både på øyne og ellers på kroppen):
Ang.algene dine, kan det kanskje være penselalger også. De kan du søke på her og lese litt om.
De er vanskelig å bli kvitt helt( vet heller ikke hva de kommer av, da jeg selv har dem), men det kan være lurt å skaffe Siamesiske algeetere, da disse tar penselalger, iallefall( hvis de går sammen med de andre fiskene du har da?)
Ektozon..? Er ikke dette salt? I så fall kan jeg ikke bruke det da jeg har corydoras maller som er ømfintlige for dette.
Lis
Ektozon..? Er ikke dette salt? I så fall kan jeg ikke bruke det da jeg har corydoras maller som er ømfintlige for dette.

Det vet jeg faktisk ikke, men det står på pakken at det er for sopp/bakterieinnfeksjon. Vet flere har kalt det salt, men er usikker på det
Har nå funnet ut at jeg har 0,2 mg nitritt da jeg tok en dråpetest i morges og fikk lys rosa tilsvarende 0,2mg. har aldri hatt dette før, IIIk...
Har bytta 20% av vannet i dag og tenkte gjøre det hver dag til nitritten gir seg. Var det som sto anbefalt i artikkelsamlinga. Nå virker samtlige fisker mye mer kvikke og frempå, men jeg har en som ligger konstant og gjemmer seg, ser litt dårlig men ser ut som en hvit dott av noe slag på ene finnen og den puster fort tror jeg. Denne beveger seg ikke i det hele tatt, nesten så lurer på om det mest humane er å avlive den, eller hva jeg bør gjøre..?


Temperatur ligger på 25 grader, filteret er ikke tett, renska det i går og vrei det lett i ei bøtte akvarievann som ble veldig skitten. Det lukter frisk jord av filterbakteriene. Jeg bytter 30% vann i uka, forer veldig lite hver dag. MEN kan ha gitt for masse bunnfor til corydorasene mine, er litt usikker på hvor mange tabletter jeg burde gi til nå 6 stk cory..? Har delt opp tre fire tabletter hver gang. Dette inkluderer også til mine to ancistrusmaller.
Vil legge til at den fisken som lå helt stille tok seg en liten titt frem nå og svømte noen runder, da la jeg merke til et hvitt gråaktig belegg på alle finnene. Tenker på sopp eller finneråte, men er egentlig like vis.. Den dro kjapt ned igjen på gjemmestedet sitt, der den ligger for det meste.
Nei, foringa er ikke enkel å holde styr på. Synes det hørtes veldig mye ut med 3-4 tabletter daglig,eller?? Ser du at de eter opp foret, for faren er jo nitritt, hvis det blir liggende mye rester på bunnen.
Jeg har nå lært meg å prøve å fore litt mindre. Har nå 7 kinesiske algespisere, samt 3 siamesiske algeetere i et 115l.kar( det på 64l.ble for stusselig for algespiserne,tror jeg),men jeg har i tillegg platyer og mollyer. Forer med kun 1-2 tabletter til alle disse algespiserne( 1 dag uten for også) i tillegg til noe flakfor, men dine corydoras spiser kanskje ikke alger?
Har aldri hatt corydoras, så jeg kjenner dessverre ikke til den fisken.
Ja, da er nok tablettforinga mi altfor mye og sikkert grunnen til nitritt. For det har jeg aldri hatt før, coryene spiser ikke alger så vidt jeg vet. Ser ikke at di har spist opp tablettene, men di roter dem rundt så di forsvinner ganske kjapt. Skal fore minimalt nå og fortsette med vannbytte. usikker på den syke fisken nå, men det er tydelig at vannkvaliteten har bedret seg, for nå er coryene mye mer aktive enn tidligere.


Litt om akvariet først:
110 liter juwel gått i ca ett år. Filteret er det orginale innvendige, men har satt i to ekstra blåfilter svamper i. Temperaturen er 26 grader. Av fisk har /hadde jeg
3 guppy, 2 ancistrus,10 neontetra og 10 corydoras panda. Sistnevnte ble anskaffet i November.

For ca ei uke siden plukket jeg ut to døde corydoras, så en etter en har dødd og tilsammen 6 corydoras har strøket med. Di to første som døde klarte jeg ikke diagnostisere før di hadde antakligvis vært død en stund og fått en "mugglag" over kroppen, desverre fant jeg dem gjemt i noen planter.

Så døde en annen cory, denne hadde små dotter på finnene, en annen som døde hadde en stor dott på munnen. Dette lignet veldig på sopp angrep i følge bilder jeg har sett på nettet. Så bestillte jeg medisinen esha2000 på nett. Di to siste som døde hadde ikke noen synlige symptomer i følge meg, men jeg har ikke et trent øye på sykdommer..Det som bekymrer meg er at om det var sopp, så er det rart di døde...?Den siste som hadde store dotter på finnene virket ikke syk før den døde, svømte rundt og spiste (derav trodde jeg det var sopp). Men dagen etter var den død. Nå har jeg to coryer som konstant svømmer opp og ned langs akvariet, ser ikke normalt ut. Di to andre gjenlevende coryene ligger for det meste i ro, ser ikke spesielt syke ut men vet ikke.

Så klarte jeg finne ut at jeg hadde svak rosa farge på nitritt utslag, dvs 0,2mg på en dråpetest jeg tok mandagen. Har nå bytta ut 20% vann dasglig etter dette og testa nitritt igjen i dag, det var så vidt det var litt farge så bedring er det på nitritten.

I går startet jeg medisinering med esha2000 25 dråper som beskrevet på pk, medisinerte 12 dråper som på pk i dag, og bytta 20% vann før medisineringen.

Men nå ligger ene ancistrusen min helt bom stille og jeg er livredd den stryker med nå. Den henger på ruta og reagerer så vidt om jeg "roter" i plantene rundt den, det er jo helt uvanlig. Guppyen min er også meget i "ro" nå, so noe er nok riv ruskendes galt her. Eneste som virker normale er egentlig neontetraene min, enn så lenge.

Hva bør jeg gjøre? Er det galt å bytte 20% vann hver dag som jeg har gjort nå? Tenkte slutte med det i morgen om nitritten er helt borte.

Begynner å bli redd det var en feiltakelse å medisinere, men det så helt ut som sopp på to av fiskene. Herregud så tragisk.
Etter en god del vanbytte har jeg nå blitt kvitt nitritten min, som en bonus på alt vannbytte har jeg blitt kvitt penselalger også Men en ting bekymrer meg litt som kan være tilfeldig, har som sagt mista en del coryer. Og nå oppdaget jeg to av mine jegersnegler død også. Det som slår meg er "hvorfor bare coryene" og sneglene? kan det være jeg har en parasitt i sanden eller noe? Den siste coryen som døde såg helt frisk ut frem til han plutselig hadde en dott på ene finnen som var helt likt sopp. Dagen etter jeg oppdaget denne dotten døde den. Slik har det skjedd me de siste døde også, plutselig sånn en etter en.. har vurdert esha exit nå om jeg mister flere, men er litt usikker
Du beskriver det mere som et bakterielt problem enn en parasitt-sykdom. Du har jo også medisinert for bakterielle plager, ser jeg, med bruken av Esha 2000.
Skal jeg være helt ærlig, er det mye Esha ikke tar, spesielt hvis det er et relativt alvorlig angrep. Hardere angrepne fisk trenger noe med mere krutt i enn Esha-medisinene kan tilby, de er hovedsaklig for milde tilfeller, er mitt inntrykk og erfaring. Det er iallefall det jeg har sett av innlegg som dukker opp nå og da, at folk klager over at fiskene ikke har blitt friske ved bruk av Esha.

Det er mulighet for at du er inne på noe når du grubler over at det kanskje er noe med bunnlaget som er galt, og at det er der elendigheten ligger. Men det er sannynligvis ikke (eller jeg tror ikke det) parasitter, men bakterier. Det kan forklare hvorfor sneglene og Corydoras, samt Ancistrusen din, er rammet. Disse lever alle på bunnen, og befinner seg på bunnlaget hele tiden. Sneglene kryper over det, Coryene ligger på det og roter i det, og Ancistrusen til en stor del også. Alle befinner seg der....

Det hender av og til at det av uforklarlige grunner plutselig oppstår ekstremt usunne forhold og bakterier i bunnlaget. Dette medfører at fiskeartene (og sneglene som kryper der) som lever på bunnen rammes først.

Hva slags bunnlag har du i dette akvariet? Du skriver at det er finkornet sand, men hva slags? Hvor er den kjøpt og når la du i sanden? Ved oppstart?
Mine to ancistruser virker friske nå, jeg har rådasand den fineste tror jeg. La oppi den ved start ja. Har fyllt på litt ekstra etterhvert men ikke byttet alt. Den ble kjøpt på tropehagen zoo.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap