Nybegynner og fiskedød...

Jeg har ett 250 liters akvarie satt opp i august-09.
der svømmer det,eller rettere sagt, svømte det:
- 3 stk black molly
-2 dverg gurami
-7 guppy
-1 platy
-3 siamesiske algespisere
- 2 algespisere jeg ikke husker navnet på.

på fredag ble det kjøpt nye fisker (guppyer, 2 molly og dverg guramier) søndag tok jeg opp 2 døde guppyer, testet da for nitrit, men ikke noe utslag men hadde ett vannbytte... mandag fant jeg ytterligere 3 guppyer og i dag var det to black molly... det er fortsatt ikke utslag på nitrit...
noen forslag på hva som forårsaker dette...
Plussmedlem
Hvilken nitrittest har du? Noen av de er unøyaktige og dermed kan du ha nitritt uten at testen viser det.

Hvilke andre vannverdier har du? (ph, gh o.l.)
Viktor
Hvilken nitrittest har du? Noen av de er unøyaktige og dermed kan du ha nitritt uten at testen viser det. Hvilke andre vannverdier har du? (ph, gh o.l.)


jeg har tetra sin dråpe test for nitrit...
ph ligger mellom 6 og 7
Er fiskene dine syk
mon tro? mange ekle sykdommer som tar kverken på fisk stygg fort
filathor
mange ekle sykdommer som tar kverken på fisk stygg fort


Mange veit jeg ikke om, men et par i alle fall.

Ser du noe symptomer på fiskene dine? Vanskelig å gjette eller komme med fornuftige forslag uten noe info. Ser du tendenser til finneråte, hvitfarging av fiskene, tung pust?
ser ikke noe sykdomstegn på de gjenværende fiskene... den ene guppyen som nå er død lå på slutten mest i ro på bunnen, tungpusta og bare flytta seg når den ble "forstyrra" av andre fisker... de andre la jeg ikke merke til noe på før de døde... fått lest litt etter jeg oppdaga denne siden... mye å sette seg inn i ja... bare me tanke på foring...
jeg forer med tetra min flakfor og jbl tabletter for algespiserne... bør de ha noe annet i tillegg??
ser nå at temperaturen i karet har kommet ned til 24,5... kan dette ha betydning på fiskedøden??
Gunhild
ser nå at temperaturen i karet har kommet ned til 24,5... kan dette ha betydning på fiskedøden??


Hvis du ser i fiskebasen, så står det annbefalt temperatur på de forskjellige fiskeartene. Guppy tåler 24 grader helt fint Tempen i karet mitt ligger jevnt på mellom 24 og 26 grader.

Har du noe kunstig i akvariet? Spesiell grus eller dekor?
har noe kunstig dekor nedi karet... to kunstige trerøtter, ett skip og en dinosaur... sistnevnte ble satt nedi i januar...
grusen er to forskjellige størrelser rund "stein"... ble anbefalt dette av folka i en zoo butikk... dette vil nok bli bytta til biltema sand, etter jeg har hørt så mye bra om det her inne... ikke vært mer fiskedød nå, så håper resten klarer seg...
mye lesestoff her inne... skummelt mye tid som går med på datan etter jeg fant forumet...
men veeldi inspirerende, og skal ikke se bort fra at akvariet øker i størrelse etterhvert... men først har jeg mye å lese...

kan være forhøg nitrat du har fått, eller Amoniakk.

eg ville prøvd å testet for dette.

nitritten blir om til nitrat, å formye nitrat er heller ikkje bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap