Nytt malawi kar

Jeg er nå igang med ett malawi kar og har begynt og innrede med masse stein og gjemmeplasser, Foreløpig er de eneste beboerene i karet 7 Golden's .
lurer egentlig bare litt på hva andre fisk folk mener går best med disse ?

Takker for alle svar =)
Det spørs på hvor stort kar du har, og hvordan oppsette ditt er.
Golden går best med andre arter fra samme gruppe, Mbuna. Golden er en insectivore art, ikke herbivore som flertallet av mbunaene, så de fleste omnivore artene i mbunagruppen egner seg godt i lag med disse.

Man må bare prøve seg frem når det kommer til mix av arter, for om det er aldri så harmonisk i ett kar kan det være stikk motsatt i det neste selv om de holder samme arter.

Hvilke farger, oppførsel etc. ønsker du i karet ditt?
=)
Karet er 280 L kjører en del kalkstein og litt dekor / gjemmeplasser sånn som det står nå , kjøpte 4 x Melanochromis johannii i dag og så begynner hvertfall og komme seg med liv nedi der har egentlig ingen spesielle planer om hvordan karet skal være , har bare lyst til og gjøre det biotopisk korrekt.
Hehe sendte deg en mail
ja har tenkt en del på hongi eller Demasoniciklide bare litt usikker på hvor mange fisk jeg faktisk kan ha i karet uten at det blir for "crowded". Takker for alle svar
Kjøpte 2 hongi idag
Gikk til innkjøp av 2 hongi idag kjempe fine, ganske små enda da men ser ikke ut som de blir knuffet alt for mye
legg ut bilder ojan. må jo sjå koreis ex goldisene mine har det.
0 kamera tilgjengelig
Kameraet vårt er ødelagt ! bilder kommer snarest
Ojan Andersen
ja har tenkt en del på hongi eller Demasoniciklide bare litt usikker på hvor mange fisk jeg faktisk kan ha i karet uten at det blir for "crowded". Takker for alle svar

Hei igjen! Artig med flere malawibiotop-interesserte her inne
Jo, svarte på E-posten også, men tenkte at det kanskje er flere som lurer på det samme så jeg la inn svar her også.
Angående antall fisk folk bruker å ha i karet så varierer det noe.
Noen har så mange at ciklidene ikke får til å beholde sin naturlige adferd helt. Det blir for kaotisk, og da blir det mindre slåssing om territorier osv.
dette gjelder særlig malawi i mbuna-gruppen, tror jeg.
Kan være greit hvis man vil ha mange, vakre ciklider i et og samme kar.

Andre (som meg) er mer interessert i å studere fiskenes naturlige adferd (så godt det lar seg gjøre) og innreder på fiskenes premisser.
Da kommer personligheten bedre frem, på godt og vondt.
I tilfelle så er ca 18 - 20 voksne mbunas-ciklider en grei begynnelse til karet ditt, men hvilke arter du har har en del å si.

Sånn omtrent

Var det jeg hadde tenkt og
Ja var noe rundt 15-20 stk jeg tenkte selv og. Takker for alle svar
Overkill på pumper
Hmm , lurer litt på om jeg skal gå til innkjøp av en pumpe til karet er som nevnt 280 L og har en Fluval 305 utvendig pumpe. Pumpen jeg vurderer er Eheim PRO 3 2075 det jeg lurer på er om folk mener jeg skal kjøre begge samtidig eller om dette blir "overkill" ganske fersk med malawi men som jeg forstår det er sirkulasjon = the more the marryer ?

Takker for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap