[b]hjelp![/b] hva kan jeg mate perle gurami yngel med?

Hei.
For 3 dager siden satt jeg et gurami par i yngle karret, og i dag var det alt blitt noen som alt har begynt å svømme. Dette gikk fort! problemet mitt er at jeg ikke har noe yngel mat.

Jeg holder nå på å tørke banan skall for INFUSORIER, men dette tar jo noen dager. jeg regner også med at knust flak for blir for stort for dem.

Er det noen her som har en kjapp løsning på min utfordring??
Det er søndag i morgen, så jeg får ikke kjøpt noe heller.

Det er gjerne en del infusorier i tette plantebuskas og javamose. Har du noe sånt, skvis det i karet med yngelen.
Du kan også lage infusorier av kålrot, men det er kanskje ikke noe du har slengende i kjøleskapsskuffen støtt og stadig ? Kålroten behøver ikke tørkes iallefall, så der sparer man tid.
Bananskall kan tørkes i stekeovnen, du kan ta det som nødløsning istedet for å vente på luft-tørke metoden som tar fryktelig mye tid

Ellers har jeg hørt at man kan benytte eggeplomme som første føde til denne type yngel, men jeg har aldri brukt det selv. Man koker egget, tar ut eggeplommen og legger det i et lite stykke stoff (type lommetørkle e.l.) og så snurrer man igjen så man har eggeplommen i en sånn "snippesekk" eller "slynge". Deretter dypper man den delen med eggeplommen i vannet. Det vil da "støve" og gi fra seg en sky av ørsmå plommepartikler. Dypp til du syns det er kommet nok. Men vær OBS! Det er fryktelig lett å overfôre med egg, og det kan komme til å lukte ille... så vær forsiktig om du velger egg-varianten

Det kan bli ganske dyrt å drive med eggeplomme-fôring da, for eggeplommen er ikke akkurat noe man bør oppbevare etter hver fôring (egg blir fort dårlig, spesielt når det er dyppet i bakterieholdig akvarievann...)

Guramiyngel kan ta nyklekt artemia etter noen dager (en uke?) så begynn og forberede dette allerede nå, hvis du ikke har alt du trenger. Artemiaklekkingen må settes i gang et døgn før det skal høstes fra den. Hvis du ikke allerede vet hvordan, så forklares det steg-for-steg med bilder i denne tråden.
Takk for et flott svar! :)
Takk for et fint svar, Mona!

Mange fine løsninger her.. har ikke kålrot, så da blir det å hurtig tørke bananskallet i ovnen.

De har litt mose oppi der nå, så da håper jeg de har mat nok til banan- suppa blir klar.

Jeg har lagt i noen små brune "gratis" snegler der for at de skal ta den overflødige maten som er i karret fra mating(røde mygglarver) av leksparret, tror du disse kan ta yngelet??
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap