Hjelp- hva gjør jeg nå?

Uerfaren akvarist som jeg er, nå trenger jeg råd.
I mitt 115l.akvarie har det gått 7 kinesiske algespisere, sikkert altfor mange?( de har vært fordelt før i 64l.akvarier), i tillegg til mollyer(2), platyer(8), SAE(3), barber(1) og 2 ottoer.
Det har tydelig vært trangt om plassen for disse kineserne, men pga.at 64lìtrene ble i minste laget, ble de alle hatt oppi 115l. De har sloss en del, men det er altså nå den ene av dem som jeg har måttet tatt opp og hatt i et 64l.igjen Den har ligget altfor mye/lenge rolig, og har for noen dager siden fått mørke områder på sin gule kropp.)
De mørke områdene ble bare mer og mer tydelig, så jeg måtte til slutt flytte den for seg selv, da jeg ikke har peiling på hva dette kan være??
Jeg har selv hatt hånden nedi akvariet der fisken oppholder seg nå(64l),bl.a.fjernet akvariegjenstander for å gi denne "syke" fisken mer plass( den er nå mye urolig).
Men- så til: hva nå? Hånden min/armen har blitt helt rødaktig, akkurat som om jeg er solbrent? Har jeg nå gjort noe fryktelig dumt, har jeg selv blitt smittet av noe? Det "brenner"liksom på armen. farlig?
Noen som vet råd?
Oppsøk lege du...han/hun vil vel finne ut av det
Wargtass
Oppsøk lege du...han/hun vil vel finne ut av det

Ja, gjør vel det om det ikke gir seg,selvfølgelig, men tenkte kanskje om noen har vært borti noe lignende. Det er vel ikke bare meg som romsterer nedi akvarier iblant?
Ser iallefall ut som fisken har fått en hudsykdom...?
Har du andemat, eller andre flyteplanter i karene. Mange reagerer på andemat, og får eksem av dette.
Andemat og alergi
mange reagerer på andemat,. gjør det selv og får røde smæ utslett som brenner litt,.

skyll armen i kaldt vann og smør der etetr gjerne med aloevera det hjelper.

en annen ting som det kan være er:

noe de kaller for svømmekløe (cercarie-dermatitt). Utslettene er forårsaket av parasittiske ikter (flatmark) som trenger inn i huden. I Asker er det rapportert om badende som har opplevd kløe etter bading i ferskvann.

Det kløende utslettet er ufarlig, og kan minne om myggstikk.

-Symptomene forsvinner vanligvis i løpet av noen timer i verstefall en uke til 14 dager.

-Enkelte personer kan få til dels sterke allergiske reaksjoner med feber.

-Iktene kommer i hovedsak når vannet er over 20 grader.

-Utbrudd av svømmekløe kommer derfor oftest i juni/juli etter perioder med godvær, og de kan vare en stund utover sommeren.

-I hele Sør-Norge ligger derfor forholdene nå til rette for slike utbrudd.

-Vær også oppmerksom på at iktene holder seg på grunt vann og at barn derfor er særlig utsatt.

Følgende råd kan til en viss grad forebygge svømmekløe:

-Bad i områder av vannet som ikke inneholder mye snegler, unngå derfor områder med mye vegetasjon i vannet.

Unngå strender som er påvirket av pålandsvind, fordi cercariene kan konsentreres i slike områder.

Svøm helst på dype områder i vannet.

-Dusj rett etter badet, tørk og frottér huden godt med et håndkle umiddelbart etter bading.

Iktene har Snegler som mellomvert

Iktene infiserer vanligvis fugler som er knyttet til ferskvann, og de har vannlevende snegler som mellomvert.

-Man kan derfor finne iktene i ferskvann der både vannlevende fugler og snegler er til stede.

Svømmekløe hos mennesker oppstår når iktene ved feiltagelser trenger seg inn i huden.

- Dette ineffektive stadiet kalles for haleikter eller cercarier.

Parasitten kan imidlertid ikke utvikle seg hos mennesker, men vil i stedet dø like under huden.

Her forårsaker de en allergisk reaksjon hos noen mennesker, spesielt hos personer som har vært utsatt for parasitten flere ganger.

De første symptomene på at cercarier har trengt seg inn i huden er en ”kilende” og ”prikkende” følelse på hudområdet som har vært eksponert. Dette er merkbart like etter at man har kommet opp av vannet.

Etter hvert kan det oppstå røde hevelser på dette området.

Hevelsene når sin maksimale størrelse omtrent 24 timer etter infeksjonen

Det er vanligvis ikke nødvendig å behandle utslettet, men kløestillende midler og antiallergisk behandling (antihistaminer) kan lindre problemene.

denne kan av og til forekomme i akvarier og derfor nevnes, siden den har perfekte forhold i et akvarie med snigler i og temperaturen er super.
Tusen takk for svar, alle sammen.
Blir egentlig ikke så mye klokere av dette, men skal prøve å la vær å ha hånden i akvariet( håper jeg slipper det).
Fantastisk laangt og forklarende svar filathor
Jeg er fortsatt rød idag og fisken mørkflekket(stakkars).
Har tenkt på fisketuberkulose, men det vet jeg da altså dessverre ikke om det er. Fisken er uansett satt for seg selv( fordi jeg ikke vet, om det er noe smittsomt)
Vet heller ikke hva/om jeg kan behandle fisken med noe, så jeg lar vær, og skifter heller ut litt av vannet jevnlig.
Blir fisken frisk/kvitt de mørke flekkene, skal jeg komme tilbake til det som info.
Fisken som er missfarget
jeg tar tak i dette du skrev:
Det har tydelig vært trangt om plassen for disse kineserne, men pga.at 64lìtrene ble i minste laget, ble de alle hatt oppi 115l. De har sloss en del, men det er altså nå den ene av dem som jeg har måttet tatt opp og hatt i et 64l.igjen Den har ligget altfor mye/lenge rolig, og har for noen dager siden fått mørke områder på sin gule kropp.)
De mørke områdene ble bare mer og mer tydelig, så jeg måtte til slutt flytte den for seg selv, da jeg ikke har peiling på hva dette kan være??

jeg selv oppdaget dette på mine fisker rundt ved jula og tenkte det samme som deg og forhørte meg litt rundt deretter.

fikk da vite at det ikke er noe sykdom men den/dem får enkelt og greit bare ikke bestemt seg om den vil være gull eller mørk som den som er på bildet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap