Bygge, eller kjøpe ferdig akvarium

Hva lønner seg? med tanke på at man også må kjøpe alt utstyret dersom man bygger selv, vil det da lønne seg å kjøpe brukt med utstyr fremfor å bygge selv?

å hvordan vet jeg hvilken tykkelse jeg må ha på glasset dersom vi bygger selv? vi vil ha 2-3 meter langt, og 80 cm høyt, bredden har jeg ikke helt bestemt meg for enda, da jeg ikke vet hva som er vanlig, har kun hatt stort hjørneakvarium, så vet ikke hva rektangel formede akvariumer er på, når de er store.

noen andre ting vi må tenke på?
er en mann vi kjenner, fra utlandet som har bygget før, det største han har bygget er på 1500 liter, å jeg kunne tenkt meg et i samme størrelse, men jeg har ikke regnet ut hvordan målene på et sånt kar er enda..

Finnes det noen "mal" på hvilke mål de på 1500 liter er på, (1000, 1200 e.l) så jeg kan se på målene, sånn at jeg kanskje finner en tett topp som passer til??

Han som skal lage det til meg, gjør det gratis for meg, å har gjort det før, men jeg må kjøpe akvariumglasset, er det dyrt, å som nevnt i overskriften hva lønner seg?
I denne tråden er det en del linker som kan være nyttige. Å finne "ferdiglaget" akvarium eller armatur på den størrelsen er nok ikke så enkelt. Akvariet blir jo fort over 1000L (f.eks. 2500x60x80 = 1200L). Når det er snakk om så stort er det nok greiest å lage selv
Vidar - Alexander (brukernavnet) kan hjelpe deg, send han en melding, han jobber med glass....
Tusen takk skal du ha, skal se om jeg finner ut hvordan jeg leter etter medlemmer her inne
Oj da et var ikke mindre enn 13 stk med det brukernavnet, jeg håper han heller ser tråden da
Stine Sofie
I [URLBLOCK1] tråden er det en del linker som kan være nyttige. Å finne "ferdiglaget" akvarium eller armatur på den størrelsen er nok ikke så enkelt. Akvariet blir jo fort over 1000L (f.eks. 2500x60x80 = 1200L). Når det er snakk om så stort er det nok greiest å lage selv :-)

Tusen takk skal du ha
Jeg har nå testet kalkulatoren, å funnet ut at et akvarium på 190 langt, 90 høyt, og 80 bredt hadde vært supert, da ble det 1368 liter, glasset skal da være 20 mm i bunn, og 15 mm i sidene etter som jeg har forstått da ihvertfall, håper det stemmer, men må alle som bygger selv også lage lyskasse over karet selv, eller finnes det tette lyskasser i disse målene??
Bygge selv
med de målene du oppgir du vil ha så må du ha 15mm glass i vegger og 20mm i bunn,hvis du ikke har gode kontakter på glass så vil det koste over 15000 bare i glass
Såpass ja, jo jeg har gode kontakter på glasset også, men spørst om de er så gode at det utgjør den store forskjellen da, det må jeg sjekke med de imorgen.
Tenker også litt at det vil koste masse med utstyret uansett så kanskje like greit at jeg kjøper et komplett.
må jo ha pumpe, varmekolbe, lys osv uansett, å noen sa til meg at det var dyrere å kjøpe dette for seg selv, enn å få det med i en pakke, så må kanskje gjøre det da.

skal se på det tusen takk for hjelpen
-jobber en del med glass, og bestiller endel glass fra glass mestre og kan si deg med engang, det blir ikke lønnsomt å lage et akvarium når man skal kjøpe inn alt selv. ender oftest på den prisen man får i butikk ny pris eller like i underkant.

glass i dine dimensjoner blir lett 15-20000 kr,om man da ikke kan få kjøpt glass hos noen som driver med dette og kaster en del glass vinduer etc..

i tillegg til den prisen kommer jo silikon, og armatur, evt frakt for de store glass vinduene, pumper, (filtre),sand,og fisk. så kan det hele bli en svært dyr afære..
men det er svært lære rikt og morro arbeid..

-har selv et akvarium på ca 200 l som er selvbygd.

-fikk glass gratis så da var det lønnsomt, var en butikk som skulle kaste noen glass reoler og der var jo det svært fine glassplater.
Ok, var det jeg var redd for, da tror jeg heller vi satse på å få tak i et stort tusen takk for hjelpen

Jeg skal jo ikke lage det selv, så den delen hadde jeg gått glipp av, dessverre, å glass får jeg rimeligere av en som jobber med det, når han skal kaste og evt har bestilt for mye evt feil, slik som sist, men så kommer det jo helt ann på om han hadde hatt de lengden og tykkelsene da.

men har lagt det fra meg nå, å håper det kommer noen skikkelig store til salgs frem mot sommeren
finnes mange flotte akvarier for salg ute i det ganske land..

kjøpte selv et 325 l for 2000 kr med filtre og alt tilbehør.. så det går an å få slikt billig,.
Å kjøpe glass hos glassmester er dyrt.
Å kjøpe hos de som har spesialisert seg på akvarieglass, er mye billigere.
Om man skal bygge et så stort kar, er dette billigere enn å kjøpe ferdig kar.

Send meg en mail med mål o.l. så skal jeg gi deg et bra tilbud.
Jeg regner også ut nødvendige glasstykkelser o.l.

PS: det er bare et av mitt brukernavn.

Var forresten mye synsing om priser o.l. her i tråden. Om man ikke VET, er det bedre å la andre svare på det.

Det finnes mange forhandlere for alt nødvendig utstyr. Litt research og fantasi så finner man kansje de som ikke er "svindyre".
ja har sett mange flotte akvariumer, men jeg vil ha min 500 liter, syns at alle jeg kjøper blir for små, så tenkte å få meg et stort nok denne gangen

Mitt største er 4000 liter, og planlegger nå et ca 10-12 000 liter.
Så ja, større er bedre.
Wow, så heldig du er, det hørtes flott ut sendte deg mail samtidig med at jeg svarte her inne, så om du ikke har fått den får du gi meg et vink
Hæ? finner det ikke??? ligger det på mailen min? ingen svar der..merkelig
Jepp. Det ligger nok på hotmailen din.
Sjekk spamboks e.l. om det kan ha havnet der.
Beklager det, det var kommet på den gamle mailen min, har bedt de om hjelp til å ordne det her, å sendt deg ein mail nå
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap