- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Glofish??
Glofish??
Er det noen her som har hørt om GloFish, og som kanskje har noen formeninger om denne genmanipulerte fisken?
Jeg forstår det sånn at denne fisken,da den først ble utviklet, fikk et gen fra en manet som er selvlysende. Senere har den fått gener fra en korall,som gir samme virkning som maneten,men i en annen farge. De finnes i tre farger; starfire red, electric green og sunburst orange. fiskene stammer opprinnelig fra zebra fisk(danio)
De er fertile, så de kan reprodusere seg, og avkommene vil ha de samme egenskapene som foreldrene(at det er selvlysende)
Det er også slik at de er forbudt i veldig mange land, men jeg har lest at i USA er de lovlig med unntak av california.
Noen tanker om dette??
For og imot.
Har jeg forstått dette riktig, at avkommene fra de opprinnelige GloFish som er i handelen i enkelte land ikke lider pga. av manipuleringen som er gjort?
Og et annet spørsmål, er det kun fordi disse fiskene er genmanipulert at de er ulovlige?
jeg sier ikke at jeg er for genmanipulering av fisk selv, men ønsker en diskusjon rundt temaet.
Jeg forstår det sånn at denne fisken,da den først ble utviklet, fikk et gen fra en manet som er selvlysende. Senere har den fått gener fra en korall,som gir samme virkning som maneten,men i en annen farge. De finnes i tre farger; starfire red, electric green og sunburst orange. fiskene stammer opprinnelig fra zebra fisk(danio)
De er fertile, så de kan reprodusere seg, og avkommene vil ha de samme egenskapene som foreldrene(at det er selvlysende)
Det er også slik at de er forbudt i veldig mange land, men jeg har lest at i USA er de lovlig med unntak av california.
Noen tanker om dette??
For og imot.
Har jeg forstått dette riktig, at avkommene fra de opprinnelige GloFish som er i handelen i enkelte land ikke lider pga. av manipuleringen som er gjort?
Og et annet spørsmål, er det kun fordi disse fiskene er genmanipulert at de er ulovlige?
jeg sier ikke at jeg er for genmanipulering av fisk selv, men ønsker en diskusjon rundt temaet.
Postet 27.02.10 kl 18:12
Nå har jeg ikke hørt om denne typen manipulerte zebrafisk før, men har vært borti en del andre variasjoner av zebrafisk gjennom zebrafisklabben på Norges vet.høgskole. Der genmanipulerer de også zebrafisk, men da i forskningssammenheng. F.eks har de gjennomsiktige fisk, der man kan stdere fordøyelsessystemet på levende fisk, fisk som lyser i mørke (dette var i forbindelse med et studie om miljøgifter om jeg ikke husker feil) og så videre. Disse fiskene lever fine, små fiskeliv, uten noen helsemessige problemer, og avkommet er friske, men med de samme egenskapene. Men dette er for forskning, IKKE for at fiskene skal ta seg bra ut i akvariet.
Jeg er helt imot genmaniplerte akvariefisk, ikke bare pga dyrevelferdsmessige årsaker, men også pga det store problemet at de faktisk kan reprodusere seg og få levedyktig avkom. Konsekvensene om disse slipper ut i naturen kan være enorme, særlig med tanke på at slike stammer ofte er avlet på for å være sterke og ved god helse, og derfor lett kan utkonkurere de naturlige stammene.
Jeg er helt imot genmaniplerte akvariefisk, ikke bare pga dyrevelferdsmessige årsaker, men også pga det store problemet at de faktisk kan reprodusere seg og få levedyktig avkom. Konsekvensene om disse slipper ut i naturen kan være enorme, særlig med tanke på at slike stammer ofte er avlet på for å være sterke og ved god helse, og derfor lett kan utkonkurere de naturlige stammene.
Postet 27.02.10 kl 18:33
disse har de på NTNU å hvis jeg husker rett, har lest mye av det samme som deg om at det var sebrafisk som hadde blitt genmanipulert og "fått" noen gener av en manet type.
vet ikke om denne er ulovlig i Norge for privatpersoner, men i og med at Norge har så mange regler mot alt som er spesielt så er de mest sannsynlig ulovlig for private, men det de kunne tenkt på er at dette kunne blitt solgt som for eksempel lys, altså for eksempel lys over senga. hadde vært kult å ha noen få
tviler på at de lider noe i fangenskap, men hvis de blir sluppet ut i naturen kan de gjøre enorm skade, pluss at de er selvlysende så de blir et lett mål for andre fisker.
jeg ønsker ikke å si om jeg godkjenner genmanipulasjon eller ikke fordi det fins flere sider av en sak, her for eksempel kan dette være fint for studenter å gjøre hvis de holder på med fag innenfor genetikk eller lignende fag, men det at de kan formere seg kan være skadelig for resten av artene hvis den greier å spre seg.
vet ikke om denne er ulovlig i Norge for privatpersoner, men i og med at Norge har så mange regler mot alt som er spesielt så er de mest sannsynlig ulovlig for private, men det de kunne tenkt på er at dette kunne blitt solgt som for eksempel lys, altså for eksempel lys over senga. hadde vært kult å ha noen få
tviler på at de lider noe i fangenskap, men hvis de blir sluppet ut i naturen kan de gjøre enorm skade, pluss at de er selvlysende så de blir et lett mål for andre fisker.
jeg ønsker ikke å si om jeg godkjenner genmanipulasjon eller ikke fordi det fins flere sider av en sak, her for eksempel kan dette være fint for studenter å gjøre hvis de holder på med fag innenfor genetikk eller lignende fag, men det at de kan formere seg kan være skadelig for resten av artene hvis den greier å spre seg.
Postet 27.02.10 kl 18:33
Endret: 27.02.10 kl 18:39
Postet 27.02.10 kl 18:37
jeg har også hørt at det var i forbindelse med forskning på miljøgifter at disse fiskene så dagens lys. fant en nettside hvor man kan lese mer om denne fisken.: www.glofish.com
det var en litt artig video om hvordan disse fiskene reagerer på forskjellig type lys, blandt annet blacklight.
det var en litt artig video om hvordan disse fiskene reagerer på forskjellig type lys, blandt annet blacklight.
Postet 27.02.10 kl 19:08
jeg har også hørt at det var i forbindelse med forskning på miljøgifter at disse fiskene så dagens lys. fant en nettside hvor man kan lese mer om denne fisken.: www.glofish.com
Postet 27.02.10 kl 19:08
Hilde008Nå har jeg ikke hørt om denne typen manipulerte zebrafisk før, men har vært borti en del andre variasjoner av zebrafisk gjennom zebrafisklabben på Norges vet.høgskole. Der genmanipulerer de også zebrafisk, men da i forskningssammenheng. F.eks har de gjennomsiktige fisk, der man kan stdere fordøyelsessystemet på levende fisk, fisk som lyser i mørke (dette var i forbindelse med et studie om miljøgifter om jeg ikke husker feil) og så videre. Disse fiskene lever fine, små fiskeliv, uten noen helsemessige problemer, og avkommet er friske, men med de samme egenskapene. Men dette er for forskning, IKKE for at fiskene skal ta seg bra ut i akvariet. Jeg er helt imot genmaniplerte akvariefisk, ikke bare pga dyrevelferdsmessige årsaker, men også pga det store problemet at de faktisk kan reprodusere seg og få levedyktig avkom. Konsekvensene om disse slipper ut i naturen kan være enorme, særlig med tanke på at slike stammer ofte er avlet på for å være sterke og ved god helse, og derfor lett kan utkonkurere de naturlige stammene.
Dette er fisk som lyser i mørket, avlet fram for å finne miljøgifter. Men GloFish er en patentert fisk. det var japanere som forsket den fram tror jeg.
på denne siden står det en del fakta om GloFish, og noen litt artige videoer om hvordan fiskene reagerer på forskjellig type lys, blandt annet blacklight.
Postet 27.02.10 kl 19:12
Glofish - singapore
Som en liten kuriositet: I Singapore har de et anlegg med en variant av denne fisken som lyser opp hvis vannet er dårlig - ikke godt nok renset. Bruker den til å kontrollere vannkvaliteten.
Det har blitt ganske vanlig i forskningssammenheng å lage genmodifiserte dyr hvor spesifikke gener får deler av dyret, eks. organer, eller spesifikke celler, eks. makrofager, til å lyse opp. Som regel er er fargene grønt eller rødt.
Det har blitt ganske vanlig i forskningssammenheng å lage genmodifiserte dyr hvor spesifikke gener får deler av dyret, eks. organer, eller spesifikke celler, eks. makrofager, til å lyse opp. Som regel er er fargene grønt eller rødt.
Postet 27.02.10 kl 22:40
Glofish - singapore
Som en liten kuriositet: I Singapore har de et anlegg med en variant av denne fisken som lyser opp hvis vannet er dårlig - ikke godt nok renset. Bruker den til å kontrollere vannkvaliteten.
Postet 27.02.10 kl 22:40
Postet 28.02.10 kl 01:24
Postet 28.02.10 kl 01:24
Endret: 28.02.10 kl 01:25
Hilde008De er ulovlige i Norge utenom i forskningssammenheng. Reglene er faktisk så strenge at på forskningslaboratorier med genmanipulerte dyr skal vi i tilfellet at en brann oppstår, avlive alle dyr, da det er forbudt å evakuere dem. Dette gjelder også fisk.
åååååååå jeg syntes dem var fine men det er ikke fint jort
Postet 05.03.10 kl 19:53
Endret: 05.03.10 kl 19:54