Eheim 2224, 2213, jbl e500 eller ehein biopower 240???

hei!
jeg vurderer å kjøpe meg et nytt filter,men pga det store utvalget er det ikke så lett å velge...
har prøvd å lese meg til diverse her på forumet,men er ikke blitt så mye klokere...
hva passer best et 110 l akvarium med 1par L144, 10 pseudomogiul furcatus, reker og div L144-yngel? furcatusene lever egentlig i elver med litt strøm og så vidt jeg har forstått det riktig så får man ikke noen strømning i vannet med et utvendig filter (de liker seg godt ved utblåset til det innvendige filteret som jeg har nå)?! kan man regulere vanngjenomstrømningen i 2213(fant ikke noe info om det)? hvordan er det å rense de forskjellige(noen nevnte noe om at det var vanskelig å rengjøre 2213, måtte helle på beholderen og mye styr, de andere er tydelig vis så "mye" enklere å ha med å gjøre (men hvor stor forskjell kan det egentlig være i disse forskjellige boksene, for mine øyne ser de jo ganske like ut alle sammen)?
så var det dette med prisen.. kan få et nytt eheim 2213 for 40 euro, eller en biopower for ca samme pris. de andere er vesentlig dyrere og derfor har jeg bare mulighet til å kjøpe disse brukt. er det trygt/lønner det seg å kjøpe brukte filter (mtp holdbarhet osv, når de har gått i ca 3-4 år)? er det dyrt med reservedeler?
håper noen kan føre meg på rett spor gjennom "filterjungelen"
på forhånd tak for svar

-linn
Filter
hei du kan gjøre bra kjøp på brukte filter her på forumet,jeg har både kjøpt å solgt brukte filtere å har ikke hatt problem med brukte filtere,men det er alltid en risiko med brukte filtere.det som ofte er at vedlikeholdet på filterene er så som så.jeg har hatt eheim filtere som har vert 15 år å virker bra.classic modellen til eheim er rimelige filtere og deler som regel.men det som er med classic modellene er mer tungvint å rengjøre enn eheim pro 1-2-3 serien.jbl utvendige filtere vet jeg ikke så mye om.tetra tec utvendige har jeg vert borti hadde en ex1200 som hadde lekkasje problem med sprekk i adapter fikset det og filteret ble tett.så enkelte produserte tetra tec filtere kan ha lekkasje problem med adapter.
Jeg har en Eheim 2213 til en 110 liter og har for mye strøm i karet til guramiene, egentlig. Så ryktet om lite strøm med utvendig filter kan jeg ikke begripe hvor kommer fra.

Ulempen med en 2213 er at du ved bytte av filtersvamp ikke har noen stengekraner for slangene, og at det derfor kan bli litt gris, du må ta slangene ut av karet og du må passe på at vannet som er i slangene - og filteret - ikke renner ut uønsket. Dette kan du bøte noe på med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=400341+*+400441+*+400541+*+400641+*+400741&t=temartic_e&userid=y2wCPky75HrLbNiPp0WUiiK0nwZ6OAz5Spu]stengekraner[/URL]. Det finnes en litt [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=400351+*+400451+*+400551+*+400651+*+400751&t=temartic_e&userid=y2wCPky75HrLbNiPp0WUiiK0nwZ6OAz5Spu]billigere variant[/URL] også.

Med en 2224 får du mye enklere til- og frakobling av filteret.

Siden det ikke er så ofte en trenger åpne filteret, ville jeg ikke fraråde en classic, bare du lærer deg filteret og tar vare på bruksanvisningen - slik at du ikke får problemer med å starte pumpen igjen når du først har åpnet den. Du må selv ordne med heverteffekt for å få filteret i gang (Suge vann opp i utblåset), mens du på 2224 kan pumpe vann oppi filteret for hånd (du slipper å suge).


Jeg tar med spesifikasjonene for filterne her:

2224
-for aquariums up to approx. 250 l
-Pump output approx. 700 l/h
-Filter circulation approx. 500 l/h
-Delivery head approx. 1,5 m wat.col.
-Filter volume 3,0 l
-Power consumption 230 V/50 HZ, 8 watts
-Dimensions (height x length x width) 340 x 178 x 178 mm
-for fresh and sea water
Euro: 93,90 (en må trekke fra tysk moms (19%) og legge til norsk moms (25%) for å få korrekt norsk pris)

2213
EHEIM external filter for aquaria up to 250 liters content.
Pump output: 440 l/h,
filter volume: 3 liters,
delivery head: 1,5 m/WS,
power consumption: 230V/8 watts,
dimensions: (diameter x height) 160x355 mm,
hose size: pressure and suction side 12/16. T
Euro: 42,90 (en må trekke fra tysk moms (19%) og legge til norsk moms (25%) for å få korrekt norsk pris)

Eheim Biopower har jeg ikke erfaring med, men innvendig filter vil jeg ikke anbefale framfor utvendig, nesten uansett.

JBL e500 har blitt omtalt her inne - blant annet her. Det er ikke alle som er enig i det Frank Angell skriver, som du vil se her.

Edit: Du kan i utgangspunktet ikke uten videre regulere gjennomstrømmingen i en 2213, men med stengekraner får du bedre mulighet til det. (Regulering kan man jo ordne på annet vis også, man behøver ikke kjøpe en eheim stoppekran, men stappe filtervatt i utblås, etc. Der er mange "kjerringråd")
TrudeHell
...mens du på 2224 kan pumpe vann oppi filteret for hånd (du slipper å suge).


Det stemmer nok ikke. På 2224 må du også suge vann opp i filteret, eller fylle både filterhus og innsugsslange manuelt på annen måte.
Judosola
[I]Det stemmer nok ikke. På 2224 må du også suge vann opp i filteret, eller fylle både filterhus og innsugsslange manuelt på annen måte.[/I]


Jeg leste nok ikke nøye nok da, men antok vel bare at 2224 hadde pumpemekanisme, siden den har en slik "sopp" på toppen.

Takk for at du rettet meg!

[External Image]
Jeg ville valgt Eheim Pro 2224. (og det har jeg gjort også, har vel ca 9 stykker nå...hehe)
Filter
på eheim filtrene er det pro 2-3 serien som det er selvstarter på,men på pro 1 serien er det ikke selvstarter.det er lett å forveksle vist man ikke er ops på det for toppen på filtrene er ikke så ulik ved første øyenkast.men jeg anbefaler 2224 filter,da har du et filter som går i årevis.samme filter har jeg det har godt i ti år snart.
takk for mange svar. da blir det eheim i såfall.
men jeg har fortsatt litt vanskeligheter med å skjønne hva som er forskjellen på de to... 2224 har pump output på 700l/h, men volumet på filtermaterialet er 3liter i begge...hvorfor er da 2224 så mye bedre (koster dobbelt så mye,så da må det bli brukt i såfall) som dere skjønner har jeg null peiling på utvendige filtere:P
2224 har finesser du vil være glad for når du driver med filteret. Som f.eks. ved rens.
De gamle Classic-modellene fra Eheim er mer tungvindte å bruke mht rens også videre.
En finesse er blant annet at 2224 har justerbar vannstrøm (du kan regulere hvor mye vanntrykk det skal komme ut av filteret), det gjøres enkelt ved å dra i venstre spak på toppen av filteret.

Det kan du ikke på Classic-serien. Der må du "ta til takke" med det som kommer ut, uansett om det blir for sterk strøm eller ei. Det er heller ingen kurver i filteret til filtermediene, de ligger bare nedi bøtta... blir nok et salig rot når man skal rense det. På 2224 kan du løfte ut kurvene en etter en (det er to kurver). Når de skal renses bare holder du kurvene i håndtaket og dypper dem opp og ned i en bøtte vann noen ganger, så er det ferdig. Bare å sette tilbake kurvene i filteret, fylle tønnen med vann og starte det igjen.

takk for oppklaring på det punktet. høres jo greit ut. skal en tur i butikken i dag,så da tenkte jeg å se på 2213 og 2224 for å få et inntrykk av hvordan det er å holde på med de forskjellige
det er kanskje et dumt spørsmål,men hvor skal man i så fall feste stoppekranene hvis jeg velger 2213? må jeg dele slangen i to og så "skjøte sammen" med stoppekran?
hva slags filtermedier vil dere anbefale? og i hvilken rekkefølge skal de ligge oppå hverandre?
Filter
hei når du skal ha stoppekrane på eheim 2213 lar du det gå en liten slange stuss i fra utløp så kuttes slangen så setter du på stoppekranen,dett samme på innsug der kan slage stussen vere litt lenger.i bunnen på filteret brukes efimech eller om du vil keramiske makkaroni som enkelte kaller det.oppå efimechen kan du ha blåfilter.så efisubstrat på toppen under rist finfiltermatte.
Hei! Følte for å svare jeg også siden jeg har både 2213 og 2224. Vil bare si at det med stoppekranene og enkelt renhold gjør at jeg ville valgt 2224, men ser man bort fra dette er 2213 et fantastisk godt filter som pr dags dato brukes av meg i "vinterhjemmet" til gullfiskene mine. Dette er 160 L. og aldeles krystallklart. Skal du ha stoppekraner blir jo 2213 fort like dyrt som 2224...uansett, sjekk pris her på nettet, så sparer du mye i forhold til din lokale dyrebutikk.
har tenkt å bestille fra nettet,men i den butikken som har tilbud akkurat nå, har de ikke ehfimech,men noe som heter eheim mech. det er laget av plastik (grønne sylindere med riller på). er dette subsrtatet like bra som ehfimec? holder det med 1liter ehfi-substrat og 1 liter eheim mech/ehfimech


LinnL
har tenkt å bestille fra nettet,men i den butikken som har tilbud akkurat nå, har de ikke ehfimech,men noe som heter eheim mech. det er laget av plastik (grønne sylindere med riller på). er dette subsrtatet like bra som ehfimec? holder det med 1liter ehfi-substrat og 1 liter eheim mech/ehfimech


Hvis du ser på bildene under, av et mediasett for 2213, ser du at det skal i 2 liter Substrat og 1 liter ehfimech, med blåsvamp mellom.

[External Image]


[External Image]

(Trykk på bildene for større visning)

Plastkulene jeg går ut fra du mener, som ser slik ut som de viser i denne lenken, har jo samme funksjonen som EhfiMech.

Som de skriver det på sitt morsomme engelsk hos aquaristikshop.com:

"EHEIM MECH pro ist the perfect solution in combination with EHEIM Substrat pro or bioMech."

Håper dette er til hjelp - og lykke til!

PS: (Dersom du nå har valgt å kjøpe 2224, har jeg svart på feil spørsmål, men det får i så fall være.)

Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap