Parrer mine piraya seg? [video]

Hei

To av mine rødbuk piraya begynte å oppføre seg rart nå i kveld, og de holder på ennå (har holdt på i snart 3 timer nå). Her er en link til videoen fra kveldens seanse:

http://www.youtube.com/watch?v=I99jp85ozY8

Jeg regner med at dette er parring?

Hvordan foregår dette? Jeg ser nemlig foreløpig ingen egg komme ut av hunnen, men vil heller ikke gå for nære slik at jeg forstyrrer. Er det slik at eggene nå befruktes og kommer ut senere? Jeg er helt blank! har forsøkt å lese meg til det men finner ikke noe om det rent "tekniske" rundt hva som skjer ved parringen...

Hvis det etterhvert dukker opp egg, hvordan kan jeg da redde dem? (Har kun ett kar) Har i tillegg et par små Ancistrus som kanskje kan begynne å luske etter egg...

filathor
kor e linken???

Hmm..Linken forsvant, så måtte legge den ut som tekst... Videoen ser ikke ferdig loaded ut på Youtube... Jeg må se om jeg klarer å ordne så ikke filmen stopper opp.
Magman84
[QUOTE=filathor]kor e linken???

Hmm..Linken forsvant, så måtte legge den ut som tekst... Videoen ser ikke ferdig loaded ut på Youtube... Jeg må se om jeg klarer å ordne så ikke filmen stopper opp.

Jobber fremdeles med å ordne filmen. Har et litt merkelig problem som jeg forsøker å finne ut av.

Nå har jeg i hvertfall fått bekreftet at det er massevis av små gule egg som ligger i sanden. Veldig artig Hannen svømmer i sirkel over eggene og vokter de, mens hunnen holder Piraya nr. 3 unna. (Har 3 stykker).

Jeg er redd eggene blir spist opp. Vil foreldrene vokte eggene eller vil de spise dem? Er det noe jeg kan gjøre for å beskytte eggene? Jeg er egentlig mest redd for at algespiserne begynner å rote med dem.
piraya har yngel pleie som ciklidene, men mye mere hardfør action,. du kan flytte småttisene når de er svømme dyktige
Magman84
Hvis det etterhvert dukker opp egg, hvordan kan jeg da redde dem? (Har kun ett kar)

Du kan ikke drive pirayaoppdrett med kun ett akvarium, dessverre. Du må ha et eget akvarium til yngelen der de kan vokse opp. Med eget fullgodt filter, selvsagt.

Det har ingen hensikt å stresse med å redde egg/yngel du ikke har noe sted å gjøre av.

mona o
[QUOTE=Magman84] Hvis det etterhvert dukker opp egg, hvordan kan jeg da redde dem? (Har kun ett kar)

Du kan ikke drive pirayaoppdrett med kun ett akvarium, dessverre. Du må ha et eget akvarium til yngelen der de kan vokse opp. Med eget fullgodt filter, selvsagt.

Det har ingen hensikt å stresse med å redde egg/yngel du ikke har noe sted å gjøre av.

Hadde det ikke tatt så lang tid å sette et akvariemiljø så hadde jeg dratt og kjøpt et nytt kar i morgen.

Vurderer å selge de 3 voksne pirayane jeg har og heller la smårollingene vokse seg større
Magman84
Hei To av mine rødbuk piraya begynte å oppføre seg rart nå i kveld, og de holder på ennå (har holdt på i snart 3 timer nå). Her er en link til videoen fra kveldens seanse: [URLBLOCK1] Jeg regner med at dette er parring? Hvordan foregår dette? Jeg ser nemlig foreløpig ingen egg komme ut av hunnen, men vil heller ikke gå for nære slik at jeg forstyrrer. Er det slik at eggene nå befruktes og kommer ut senere? Jeg er helt blank! har forsøkt å lese meg til det men finner ikke noe om det rent "tekniske" rundt hva som skjer ved parringen... Hvis det etterhvert dukker opp egg, hvordan kan jeg da redde dem? (Har kun ett kar) Har i tillegg et par små Ancistrus som kanskje kan begynne å luske etter egg...

Der er linken byttet ut. Synd jeg måtte sette ned kvaliteten på bildet for å få filmen ut på nett. http://www.youtube.com/watch?v=Uc7-KytsOSk
Magman84
[QUOTE=Magman84]Hei To av mine rødbuk piraya begynte å oppføre seg rart nå i kveld, og de holder på ennå (har holdt på i snart 3 timer nå). Her er en link til videoen fra kveldens seanse: [URLBLOCK1] Jeg regner med at dette er parring? Hvordan foregår dette? Jeg ser nemlig foreløpig ingen egg komme ut av hunnen, men vil heller ikke gå for nære slik at jeg forstyrrer. Er det slik at eggene nå befruktes og kommer ut senere? Jeg er helt blank! har forsøkt å lese meg til det men finner ikke noe om det rent "tekniske" rundt hva som skjer ved parringen... Hvis det etterhvert dukker opp egg, hvordan kan jeg da redde dem? (Har kun ett kar) Har i tillegg et par små Ancistrus som kanskje kan begynne å luske etter egg...

Der er linken byttet ut. Synd jeg måtte sette ned kvaliteten på bildet for å få filmen ut på nett. http://www.youtube.com/watch?v=Uc7-KytsOSk

Beklager at det blir litt spamming av forumet her, men jeg skjønner ikke hva som skjer med mine videoer da de fungerer en liten stund. Gjør et siste forsøk til en link som jeg håper fungerer. Moderator kan gjerne slette forrige post

Are you kiding wit my?
Magman84
[QUOTE=Magman84][QUOTE=filathor]kor e linken???

Jobber fremdeles med å ordne filmen. Har et litt merkelig problem som jeg forsøker å finne ut av.

Nå har jeg i hvertfall fått bekreftet at det er massevis av små gule egg som ligger i sanden. Veldig artig Hannen svømmer i sirkel over eggene og vokter de, mens hunnen holder Piraya nr. 3 unna. (Har 3 stykker).

Jeg er redd eggene blir spist opp. Vil foreldrene vokte eggene eller vil de spise dem? Er det noe jeg kan gjøre for å beskytte eggene? Jeg er egentlig mest redd for at algespiserne begynner å rote med dem.

er det muligt å ha oppdret av piraya i akvariaum?
Ikke sel dem
kjøp et nut kar å ta lit guff fra det game kare å kik start det

å bilder av egga har vert kult :P
ciklidesyka
kjøp et nut kar å ta lit guff fra det game kare å kik start det ;) å bilder av egga har vert kult :P

Litt vanskelig å ta bilde av eggene med et lite kompaktkamera, men man ser de godt her:

[IMG]http://bildr.no/view/602506

og her:

http://bildr.no/view/602509
ikke tvil om at det er egg nei
jei er intresert i dei voksne viss du vill kvitte dei? ring mei eller senn sms på 90162465
har okså ein del tøffe veldig spissielle fisker du kann få butte dei i
Anders Lønnegraff
har okså ein del tøffe veldig spissielle fisker du kann få butte dei i

Jeg må se litt hva som skjer videre med mine yngel Har kickstartet et nytt kar, og nå svømmer et par hundre yngel rundt. Utrolig nok parrer mine pirayar seg igjen as we speak Ganske utrolig at det skjer litt over en uke etter forrige gang.
Så utruli arti da! Hadde aldri tenkt meg at slikt oppdrett var mulig i private akvarier. Gratulerer så mye!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap