Kan karet mitt betraktes som fullt, eller er det plass til kuhlii-ål?

I min 63-liter går det nå 10 Rosentetra, 4 Honninggurami og en ancistrus. Tanken er at når 125-literen er innkjørt, skal Rosentetra-stimen flytte inn i det karet, grusen skal byttes med sand og 5 kuhlii-ål skal inn i 63-literen. Men når jeg leser litt rundt, virker det som om mange har langt flere fisker i karet sitt enn jeg har.

Så spørsmålet mitt til dere mer erfarne er egentlig; må Rosentetra-stimen ut for å gi plass til 5 Kuhlii-ål, eller kan jeg sette fem åler nedi dette karet uten at det blir overbelastet?

Karet er et Juwel 63liter med orginalt filter (med noe ekstra blåsvamp).
Ingen som har noen tanker om hvor mange fisker karet mitt ideelt kan ha?
Inaktiv bruker
Det er ikke bare total antall fisk som gjelder
men også i hvilket skikt de er i karet. Kuhli-åler er bunnfisker, mens rosentetra og guramier er fisker som holder seg mest i topp- og midtskiktet. Den eneste fisken du nevner her som er bunnfisk er Ancistrus, og den passer godt med Kuhli.
Så ut fra det du skriver så vil jeg tro en liten stim på 5 kuhli åler er helt greit

Endring: Glemte å skrive at kuhliene liker seg best på sand, og liker godt å ha noen gjemmesteder på dagtid, de er for det meste nattaktive selv om de viser seg på dagtid også dersom de føler seg trygge nok i karet.
Ja, kuhlii-ålen skal få sand. Dersom de kan flytte inn uten at noen trenger å flytte ut, kan det gjøres når som helst, I motsatt fall blir det gjort når 125-literen er klar for fisk, for da flytter Rosentetraen dit. Dersom de kan forbli i 63-literen, gir det meg mer spillerom i 125-literen
Godt poeng det med fisk i forhold til sjikt... Kuhliålene er det lurt å vente med til du vet HVILKET kar du skal ha de i dog, for de er UMULIGE å fange i et beplantet akvarium med hjemmesteder
Kuhlii-ålen skal uansett gå i det minste karet. Der er det grus pr i dag, men vi skal bytte til sand. Spørsmålet er bare om rosentetraen kan bo sammen med kuhlii-ålene, eller om rosentetraen må ut for å kunne få plass til ålene.
Når du har byttet til sand kan du kjøpe deg ålene. Dem er på bunnen og der har du bare ancitriusen så sånn som jeg ser det skal det gå fint.

Men hvis du skal ha noen av fiskene over til 125 L hadde jeg flyttet guramiene isteden.
Honningguramiene er jo langt mindre enn dverggurami, så hvorfor skulle ikke de ha god nok plass i 63-literen?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap