Kan jeg ha mye fisk med en gang i ett nystartakar?

Hei.

Som i topic.. Lurer på om jeg må være moderat med innsetting av fisk i begynnelsen eller om jeg kan hive i alle jeg vil ha. Karet er da innkjørt i 6 uker.
Grunnen til at jeg spørr er fordi serviceinnstillingen og kundebehandlingne hos x-antall forretninger her i stavanger er fraværende og skal jeg bestille må jeg bestille minst 10stk da dem ikke gidder og ta inn akkurat den fisken. Ringte da til Dahl i oslo og dem fikset ALT uten og blunke.. Synd jeg ikke bor i oslo lengere for makan til service er det sjeldent jeg har vært borti. En annen ting er at det flyter med daue fisk og reker ganske mange plasser og det får meg til og tenke på sjukdom o.l. når jeg får fisken hvis dem først slepper dem i sine kar.

Tenkte da og bestille fra dahl i oslo og dem kunne sende dem til meg for 600kr, er jo litt penger og defor spørr jeg for hvis det er anbefalt og begynne forsiktig går det jo opp i spinninga mtp frakt og porto. Det er til sammen 3 forskjellige grupper fisk med ett antall rundt 20. Har sendt mail og spurt mange forskjellige rundt om i distriktet men får bare ymse svar og ingen skikkelige tilbakemeldinger.

takk for svar
mvh Kenneth
Dahls i Oslo? Det er noen mil mellom Oslo og Moss, hvis det er Dahls dyrerike du mener? Nåja, det er bare geografi.

Innsetting av fisk i et nyinnkjørt akvarium bør tas gradvis. Det vil bli overbelastning av filteret om du tar alle på en gang, og nitritten vil fyke i været. Kun noen få fisk om gangen pr uke.
Akkurat..
hmmm, det blir jo en problemstilling..

Mener at det var den som ligger på bislett i oslo jeg ringte? eller har dem flytta? Bodde i oslo fra 04-06 og var innom der en del ganger.. er ikke det dahls?

mvh Kenneth
Det er Jan Holt du tenker på eller? for det ligger på bislett
Hvor stort er karret?

Om det er 60 liter, er det mye å sette inn 20 stk samtidig
Er det 500 liter med f.eks to utv. filtre, vil det gå bra å sette inn 20 i slengen.
Det er det 120 liters Juwel karet som står i profilen hans, antar jeg.
Tja, 20 stk samtidig i et 120-liters kar kan gå, kanskje.....
Hei. Det var selvsagt Jan holt ja Takk for det!

Det er det 120L i profilen min som mona referer til. Lite kar.
Planen er 10stk til og begynne med og se hvem som danner par og kvitte seg med resten.
Skal også ha som blir mer ett fargespill i toppsjiktet slik at det blir litt liv i karet. Tenker rundt en 10-15stk. Alle disse er små fisk, hvertfall når jeg får dem så får jeg se hvordan det passer inn i karet når spessielt ornatusen danner par og vokser til.

Tenkte også og ha et par hvis dem kommer overens med ornatusen som også liker seg i hulene, blir det krangel om plassen går disse til fordel for ornatusen.

mvh Kenneth
du kan godt ha i fisken dine på en gang,. Men pass på vannet,. nitritten går i taket, så er du flink med å bytte vann, og slikt, så ser jeg ikke at det skulle være noe i veien for at du kan sett fisken i på en gang..
men vær obs obs,. du kan risikere at du mister noe fisk
Er det ikke enklere å se om du finner en privatperson som selger fiskene du vil ha i nærområdet ditt?
Mvjnz
Er det ikke enklere å se om du finner en privatperson som selger fiskene du vil ha i nærområdet ditt?


Har lagt ut annonse som har vært uten en stund uten hell, har sendt mail til folk som har denne fisken men alle er langt unna og ungen har noe og selge/gi bort..

Fisken jeg skal ha er ikke i handelen til vanlig så setter jo meg selv i en lei situasjon men slik er det bare. Gidder ikke og ha fisk som "alle" andre har. Gøy og prøve noe annet for en gangs skyld
Du må måle ammoniakk (NH3/4) også. Det er den som skader/dreper fisken først hvis filteret ikke får tid til å bygge opp tilstrekkelig bakterier til å ta unna avfallstoffene fra mange fisk på en gang.

Egentlig bør det ikke settes inn mer en fire-fem fisk i uka. Kanskje du kan avtale med butikken at du kjøper det antallet du skal ha, men henter dem gradvis og lar en del av dem gå i butikkens kar til du får satt dem inn med noen dagers mellomrom.
Hei Svolp

Jeg har nettopp kjørt inn mitt nye Lido 120 liter de siste 3-4 ukene. Hadde ikke akvarium fra før så det var en skikkelig jomfruinnkjøring i heimen. Jeg har vært ganske frampå å presse karet mitt. Ventet egentlig bare til vannet var klart og ikke grumsete lengre før de første fiskene havnet i (dag 3). Men jeg brukte baktalysator i vannet + kjøpte en liten pose sand med bakteriekultur i.

Dag 3: 2 voksne perlegurami
Dag 5: 3 Ancitsrus sp. ungdommer
Dag 6: 2 voksne Corydoras albino
Dag 8: Første vannbytte. Mellom 30 - 45 liter
Dag 9: 10 kileflekkrasbora
Dag 11: 5 glassabbor
Dag 12: Nytt vannbytte. 30 liter
Dag 13: 5 voksne Corydoras sterbai
Dag 15: 5 pygmeøksefisk
Dag 19: Nytt vannbytte. 30 liter
Dag 21: "Reddet" 14 små seilfinnemolly-yngel fra nabo som ikke hadde plass.
Dag 23: 6 guppy
Dag 25: Nytt vannbytte. 30 liter.

Jeg hadde en liten økning i nitritt etter 14 dager som varte i et par dager. Målte aldri ammoniakk siden det produseres fra fisken etter relativt kort tid, men en liten gruppe små fisk i 120 liter anså jeg ikke det som det store problemet. Hyppige vannskifter er en god ting. Dessuten ikke glem at de billige ammoniakk testene ikke skiller på NH3 eller NH4+. NH3 er giftig. NH4+ er ikke giftig, men faktisk viktig for fisken for dens indre pH regulering, og for å bli kvitt avfallstoffer. I stedet for å kjøpe dyr test bli kvitt ammoniakken ved hjelp av hyppige delvise vannbytter. Den kommer uansett, men varer veldig kort. Jeg har også plantet ned endel planter for å sikre at overflødige næringsstoffer suges opp.
gurimalle
Du må måle ammoniakk (NH3/4) også. Det er den som skader/dreper fisken først hvis filteret ikke får tid til å bygge opp tilstrekkelig bakterier til å ta unna avfallstoffene fra mange fisk på en gang. Egentlig bør det ikke settes inn mer en fire-fem fisk i uka. Kanskje du kan avtale med butikken at du kjøper det antallet du skal ha, men henter dem gradvis og lar en del av dem gå i butikkens kar til du får satt dem inn med noen dagers mellomrom.


Det er jo ingen forretninger i rogaland som er interessert i og yte service så enden på visa ble jo at jeg bestiller fisken min fra Oslo, på Jan holt. Dem er vanvittig service innstilte og helt utrolige. Eneste er at det kostet litt og sende fisk i posten derfor problemstillingen med mange fisk på en gang.

Skal høre med dem i morgen hva det koster og sende litt og litt, hvis det ikke skiller allverden blir det slik. Hvis det kommer på det dobbelte og sende to ladninger blir det vell til at jeg tar og gambler med og hive i det jeg vil ha og bare passe godt på vannverdiene og være flink med foring og delevannsbytter.

Til deg glade amatør er det jo kliss likt kar jeg har kjørt i gang, karet har nå stått i 3uker og 2 dager og har hatt en nitrit topp som er på vei ned igjen nå..
Jeg venter minst i fire uker uansett da jeg syntes det er litt greit og planlegge og omdekorer i karet o.l. hvis jeg føler for det. Liker også tanken på at alt er gjort "riktig"

hehe.. Kjenner også til mange som hiver fisk i med en gang med blandet erfaringer. Fisken jeg skal ha koster litt så vil ikke brenne meg med og ha den i for tidlig, ei alle på en gang men slik som det er nå spørs det om jeg har så mye valg. Gidder ikke og sponse poste med ran priser på frakt av pakker på tvers av norge.

finner ut av mer i morgen.

mvh Kenneth
stavanger er en fin by og jeg kan være enig at servicen kan være dårlig. jeg bor selv nå i stavanger på storhaug . har 60 liters kar.
Joa..
Byen er flott den, bodd her selv nå i snart 3år. Kan ikke skryte så mye av dyrebutikkene her, det er dog en anna sak
Oslo og østlandet derimot.. Du verden for en service innstilling på akkurat dette feltet.

Bor selv på storhaug, trives som juling! Velkommen til strøket
jo takk. er du erfaren med aquariet og fisk?
Problemet med å ha i for mye fisk på en gang er jo avfalsmengden og mengden filterbakterier i forhold til den. Bare rent teoretisk burde det jo hjelpe å fore de "usynlige fiskene" hardt for så å ikke fore ved isetting av fiskene, på den måten burde bakteriebalansen ikke bli så feil....
(Har ikke forsøkt, men teoretisk burde det gå)
Den Glade Amatør
Dessuten ikke glem at de billige ammoniakk testene ikke skiller på NH3 eller NH4+. NH3 er giftig. NH4+ er ikke giftig, men faktisk viktig for fisken for dens indre pH regulering, og for å bli kvitt avfallstoffer.


Det er derfor ammoniakktesten skal tas sammen med en ph-test, for å finne ut om det er NH3 eller NH4. Ved ph over 7 blir ammonium (NH4) til ammoniakk. Under ph 7 blir ammoniakk til det harmløse ammonium.

Jeg må tilstå at jeg aldri har hørt det du skriver til sist der, at ammonium på noe vis skulle være viktig for fiskenes "indre ph regulering"...!??
Du skriver:
"..men faktisk viktig for fisken for dens indre pH regulering, og for å bli kvitt avfallstoffer"

Dette skulle jeg likt å lese mer om. Har du noen linker?

Det jeg derimot vet er at planter er avhengige av ammonium som næringsstoff. Men at fiskene på noen måte skulle være avhengige av det, var altså nytt for meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Drow_male, Wikimedia Commons
Reklame for plussmedlemskap