Pestsnegler

hvordan får jeg vekk pest snegler? har malaysisk sandsnegle og noen fisker. må jeg plukke for alltid?
Hei..

Gå til innkjøp av noen jegersnegler.. Artig snegle som er glad i andre snegler
Den spiser også sandsneger og eplesnegler hvis du har det så ta ut eplesneglene du har.. Noen sandsnegler kan du avse!

Du kan finner jegersneglen i dyrebutikk eller her, rett i posten!


Lykke til.

mvh Kenneth
ops! glemte jeg har reker! vil den ta dem?
Plussmedlem
Nei, sneglen kryper ikke fort nok...
Jegersneile
Hei alle sammen, litt utenom men litt aktuellt i denne tråden.
Har en jegersneile som ikke "virker", den var noe aktiv de første 14 dagene men har i det siste stort sett ligget i ro og pestsneilene øker i antall.
I perioder lurer jeg på om den har tatt kvelden, men så rører den seg litt igjen.

Vannverdier: PH:8, GH:7, KH:9, NO2:OK, NO3/NO4:OK
Den er nok bare grisemett.. Hvis du kun har èn snegle i ett kar vil den kunne spise ganske mye i løpe av noen uker (dem spiser rundt 1-3 i uka) for og så ikke klare mer mat på ei stund.. Ligger jo i alles natur og spise så mye du kan når det først er mat og få. Det er kun vi mennesker som har klart og venne oss av dette(sånn nogetlunde hvertfall Er alltid og anbefale og minst ha pr 5-6 snegler på 50L.. Snakker da om egen erfaring.

mvh Kenneth

kjøp deg en praktbotie, de spiser Pest snegl,
Plussmedlem
Scorp
kjøp deg en praktbotie, de spiser Pest snegl,


Praktbotia er stimfisk og blir 30 cm stor. De passer ikke i en 60 liter.
fins det ikke andre løysniger enn jegersnegle?
Det finnes jo andre botia-arter enn praktbotia, og mange av disse er flinke sneglespisere.
Problemet er at 60 liter blir litt i minste laget for noen av dem (noen av dem jeg vet om, i hvert fall).

Zebrabotia er eksempel på en mye mer passende fisk enn den evinnelige praktbotiaen folk anbefaler hvis noen har et snegleproblem (hører du, Scorp?). Du kan muligens skaffe deg noen slike for å bli kvitt sneglene nå, og så selge dem videre når de blir for store.

LJ
Orchard
Vannverdier: PH:8, GH:7, KH:9, NO2:OK, NO3/NO4:OK


Det var temmelig høye verdier på både ph, kh og gh i det vannet. Er det et malawi- eller tanganyika-kar?

Jeg ser det ikke er fyllt ut noe som helst ang. vannverdier og trivselsverdier på jegersneglene i skalldyrbasen her. Men de har vel sitt trivselsområde mht vannet de også, skulle jeg tro. Kan det hende dine vannverdier er i høyeste laget, og vannet er for hardt til at den trives?
Plussmedlem
Danimv
fins det ikke andre løysniger enn jegersnegle?


Det finnes snegledrepende midler på markedet. Men jeg kan ikke anbefale noen, siden jeg aldri har tatt i bruk slike.

Personlig ser jeg på sneglene som en naturlig del av et akvatisk økosystem og lar de være. De utfyller en rolle ved at de er nedbrytere og algespisere. Dessuten har jeg to indiske kloreker som holder bestandene i sjakk.
DIY sneglefelle:
1- Legg et salatblad på bunnen.
2- Hold det nede med f.eks. en stein.
3- Vent til sneglene kommer.
4- Ta sneglene ut av karet.
5- Sett inn ønsket handling her.

Funket for meg hvertfall
såg ganske spenenes og ha Zebrabotia og indisk kloreke er det noen Fisker\reker dei ikke går i lag med?
Ph og kh har steget i de siste 3 uker.
mona o
[QUOTE=Orchard]Vannverdier: PH:8, GH:7, KH:9, NO2:OK, NO3/NO4:OK


Det var temmelig høye verdier på både ph, kh og gh i det vannet. Er det et malawi- eller tanganyika-kar?

Jeg ser det ikke er fyllt ut noe som helst ang. vannverdier og trivselsverdier på jegersneglene i skalldyrbasen her. Men de har vel sitt trivselsområde mht vannet de også, skulle jeg tro. Kan det hende dine vannverdier er i høyeste laget, og vannet er for hardt til at den trives?

Årsaken til så høy PH og KH er at det ikke er tatt vannbytte de siste 3 ukene da jeg har vært på REP. og min sambo ikke ville bytte vann, hun har ettefylt ved behov.

Ser at disse verdiene er på tur nedover igjen etter at jeg har foretatt noen vannbytter etter hjemkomst, føler jeg må ta det litt piano så verdiene ikke stuper ukontrollert.

Ellers tror jeg det kan stemme med at det er at den er stappmett som er årsaken til at den er lat, i går var den ute og gikk tur noe jeg ikke har sett på lang tid.
Vi får krysse fingrene.
Plussmedlem
Danimv
såg ganske spenenes og ha Zebrabotia og indisk kloreke er det noen Fisker\reker dei ikke går i lag med?


Sebrabotia er en relativt fredelig stimfisk, så den går stort sett godt i selskapsakvarium. Men de er nøye med vannkvalitet og gjennomstrømming og dette kan sette begrensninger på hvilke fisker man kan ha den med.

Klorekene går stort sett godt med de fleste arter fisk, er mitt inntrykk. Har flere varianter bunnfisk (cory, kuhlii) og klorekene rører dem ikke. Hender at de jager de vekk for å få være for seg selv, men de har aldri tatt friske fisker. Kun syke og døde.
Men de bør ikke holdes med andre reker som dvergreker. Man bør heller ikke ha mange av de i samme karet med mindre dette er stort. Kloreker er einstøinger og liker egentlig ingen andre enn seg selv, tror jeg. Godt eksemplifisert ved f. eks. lek. I fiskenes lek inngår ofte innfløkte, grasiøse "danser", mens rekene fremviser en brutal og meget hurtig form for formering.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap