Målet nettopp nitritt, nitrat, gh, ph, kh. hva slags vannverdier sier dette?

Nitritt: 0
Nitrat: 0,1-0,2
Gh: 7
Ph: 7,2
Kh: 3 (kanskje 4) litt usikker

Sunt vann iforhold til SA fisker?

Bløtt eller hard vann?

Altså, sunne verdier?

Corryene mine er oppe og henter luft stadig vekk nå! Har hatt dem ca 3 måneder, og dem har ikke vært like aggresive etter luft før som nå. Hvert 30 sek er en oppe og henter luft. ( siste halvtimen) Til og med ancistrusen min hentet luft nå. Aldri sitt dette før! Har planter, vannen bruser litt, men kanskje ikke nok?

Skal observere dette utover kvelden.
Er det helt sikkert nitrat du har målt der? Det pleier ikke oppgis i tall med null - komma-et eller annet. Det oppgis ikke med komma, men i hele tall som 1 eller 5 eller 10 eller 20 osv.

For sør-amerikanske fisk var vannet ditt hardt. Gh på 7 er langt over det som flesteparten av fiskene fra SA stammer fra.
Jeg har gh på mellom 1 og 2, det er kranvannet her. Bløtt og fint vann.

Det er ikke så mange som har gh på 7 rett ut av vannkrana, siden vi her i Norge har ganske bløtt vann. Så da lurer jeg på om du driver og tilsetter noe fra boks eller flaske, noe pulver eller lignende...? Et eller annet som øker hardheten? Har du noe pyntestein eller noe?
mona o
Er det helt sikkert nitrat du har målt der? Det pleier ikke oppgis i tall med null - komma-et eller annet. Det oppgis ikke med komma, men i hele tall som 1 eller 5 eller 10 eller 20 osv. For sør-amerikanske fisk var vannet ditt hardt. Gh på 7 er langt over det som flesteparten av fiskene fra SA stammer fra. Jeg har gh på mellom 1 og 2, det er kranvannet her. Bløtt og fint vann. Det er ikke så mange som har gh på 7 rett ut av vannkrana, siden vi her i Norge har ganske bløtt vann. Så da lurer jeg på om du driver og tilsetter noe fra boks eller flaske, noe pulver eller lignende...? Et eller annet som øker hardheten? Har du noe pyntestein eller noe?

Nitrat måleren hos meg er : 0,0 - 0,5 - 1 - 3 - 5 - 10 mg/l
Prodac sine dråpetester.

Jeg har ca en halvliter med sand fra strand som jeg ikke har silt men bare skyllet. Kan være noen micro skjell.

Jeg skal måle gh fra kranen med en gang. (burde gjordt dette for lenge siden)
Målet på nytt nå: Vann verdi fra kran: gh 4 og kh 3.

Målet gh fra akvarium på nytt: 6.

Fiskene har roet seg litt nå, corryene er oppe og henter luft ganske ofte nå..

De har ikke hentet luft så ofte før, selv om jeg ommublerte litt på roten. De ble nok litt stresset ja.

Hva kan dette skyldes da? Kjenner jeg blir rimelig stresset nå
Prodac ja... det måtte jo være noe sånt.
Det var en ytterst merkelig nitrat-test. De fleste akvarister har nok opplevd nitratverdier LANGT over 10 (det er normalt å ha mellom 10 og 20 en plass) så at testen til Prodac bare går til 10 var jo helt idiotisk. Nok en gang bekrefter det bare mitt inntrykk av Prodac (et drittmerke, unnskyld språket) Vel, nok om det

Jeg tror du har helt andre nitratverdier enn det, fordi det er ikke logisk at det er null hvis vi her snakker om et vanlig selskapskar e.l. Det er ikke ofte man har nesten 0 i nitrat i et "vanlig" akvarium â la selskapskar. I så fall har man da knapt fisk i karet eller har nettopp byttet nesten alt vannet (eller karet er helt nyoppsatt).

Så hvis ikke karet ditt faller inn under kategoriene "nyoppsatt" eller de andre, tror jeg vi kan gå ut fra at nitrat-testen viser feil... spørsmålet er; hvilke av de andre vannverdiene viser den feil resultater på også da?

Det er noe galt i akvariet ditt siden Corydorasene snapper luft hvert minutt. Da er det veldig dårlig... bytt ca 30% av vannet så fort du kan (bruk kaldt vann). Se om det hjelper. Sjekk filteret, er svampen veldig full av møkk? Rens forsiktig i en bøtte akvarievann og sett tilbake på plass.
En svamp som er fryktelig full av slam, gjør at vannet "preller av" istedenfor å renne gjennom hele svampen. Dette gjør at vannet ikke renses optimalt lenger, så hvis det er lenge siden siste rens hos deg (mer enn 2 mnd) så forsøk å gjøre det.

PS! Sjekk også temperaturen. Er det normalt? Varmekolben har ikke klikka?
For høy varme får maller til å snappe luft, ettersom jo varmere vannet er, jo dårligere holder det på oksygen. Jo nærmere 30°C, jo mindre oksygenopptak.

Siste men like viktige sjekkpunkt; diriger og plasser utblåset på filterpumpen slik at det virkelig plasker i overflaten. Det skal være god bevegelse i vannspeilet, for det er da vannet opptar oksygen. En stillestående overflate gjør ikke det.
Slik lyder historen. Kjøpte meg akvarium 115l rundt juletider.
Fikk med invendig filter. Brukte dette ca i 2 måneders tid. Kjøpte meg eheim 2224 fra din anbefaling Disse filterene gitt paralelt i ca 5 uker. Tok ut det invendige filteret og bruker kun eheim nå. Det er ikke filteret ihvertfall!

Jeg har masse bunnfisk, 10 corryer, 2 små ancistruser og 6 små bolivianske sommerfugl ciklider. (skal bare beholde et par bolivianske etter de har valgt sin make)

Jeg har byttet ca 10l før jeg tok testen idag. Byttet 10 l til nå nettopp. Fiskene er ikke lenger oppe og henter luft.

Men det merkelige er jo at t.o.m ancistrusen hentet luft 2 ganger! Aldri sitt den gjøre dette før.

Kan det enkelt og greit skyldes for lite oksigen i vannet?

Skal måle den h.... nitraten på nytt...

EDIT: ingen av fiskene er hentet luft etter jeg tok det siste vannbyttet på 10. Har en liten følelse av at det var for lite oksigen. Men skal måle nitrat på nytt nå.

tar ca 10min før dette skal gi utslag ifølge testen. Men jeg har en bok der jeg skriver opp verdier. Jeg har skrevet ned tre ganger siden feb. Aldri hatt nitrat / ammonia mer mellom 0,0 mg/l - 0,5mg/l

Nå er plutselig ingen å henter luft etter jeg tok siste vannbytte....

Merkelige greir....
håper det ikke gjør noe at jeg hiver meg inn og spør Mona om et spørsmål. angående merke på produkt

ser du skriver: Prodac ja... det måtte jo være noe sånt.

Hvilke merke vil du anbefale? Er JBL noe og satse på?

I samme slengen kan jeg jo si at det må ha vært noen lumskheter i vannet siden det ble raskt bedre etter litt vannbytter.
mona o
Prodac ja... det måtte jo være noe sånt. Det var en ytterst merkelig nitrat-test. De fleste akvarister har nok opplevd nitratverdier LANGT over 10 (det er normalt å ha mellom 10 og 20 en plass) så at testen til Prodac bare går til 10 var jo helt idiotisk. Nok en gang bekrefter det bare mitt inntrykk av Prodac ;) (et drittmerke, unnskyld språket) Vel, nok om det :) Jeg tror du har helt andre nitratverdier enn det, fordi det er ikke logisk at det er null hvis vi her snakker om et vanlig selskapskar e.l. Det er ikke ofte man har nesten 0 i nitrat i et "vanlig" akvarium â la selskapskar. I så fall har man da knapt fisk i karet eller har nettopp byttet nesten alt vannet (eller karet er helt nyoppsatt). Så hvis ikke karet ditt faller inn under kategoriene "nyoppsatt" eller de andre, tror jeg vi kan gå ut fra at nitrat-testen viser feil... spørsmålet er; hvilke av de andre vannverdiene viser den feil resultater på også da? Det er noe galt i akvariet ditt siden Corydorasene snapper luft hvert minutt. Da er det veldig dårlig... bytt ca 30% av vannet så fort du kan (bruk kaldt vann). Se om det hjelper. Sjekk filteret, er svampen veldig full av møkk? Rens forsiktig i en bøtte akvarievann og sett tilbake på plass. En svamp som er fryktelig full av slam, gjør at vannet "preller av" istedenfor å renne gjennom hele svampen. Dette gjør at vannet ikke renses optimalt lenger, så hvis det er lenge siden siste rens hos deg (mer enn 2 mnd) så forsøk å gjøre det. PS! Sjekk også temperaturen. Er det normalt? Varmekolben har ikke klikka? For høy varme får maller til å snappe luft, ettersom jo varmere vannet er, jo dårligere holder det på oksygen. Jo nærmere 30°C, jo mindre oksygenopptak. Siste men like viktige sjekkpunkt; diriger og plasser utblåset på filterpumpen slik at det virkelig plasker i overflaten. Det skal være god bevegelse i vannspeilet, for det er da vannet opptar oksygen. En stillestående overflate gjør ikke det.

Jeg har en sten bortsatt fra skifer. Den er på str som en røykpakke. Hvis den er kalk fremkallende, så kan vel ikke den alene gi så store utslag?

Ellers siste sjekkpunkt: Slangen er montert slik ca 4 cm over vannflaten. Vannet renner bare ned i akva vannet slik det lages luftbobler under vannet, men ikke noe særlig sirkulasjon...

EDIT: Nitraten er 0, men ifølge prodac testen så skal dette være bra. alt over 1,0 mg/l er dårlig og vannbytte anbefales står det.
John Christoffer:
Flott at vannbyttene hjalp! Det er ofte førstehjelpen jeg straks tyr til hvis jeg aner noe muffens; et vannbytte. Det er mye som ordner seg med et vannbytte.

Det kan ha vært oksygen mangel ja, det bedres ofte når man bytter vann siden kranvann presses gjennom ledningsnettet med trykk, noe som gjør at det er proppfullt av gassbobler når det kommer ut av kranen.
Men pass på at utstrålingsrøret på Eheim'en står slik at det blir bevegelse i vannoverflaten. Plasser det enden kant-i-kant med vannoverflaten, eller evt rett under vannflaten men vridd slik at strålene står på skrå oppover mot vannoverflaten.

Svar til B. Andresen:
Ja, JBL er en soleklar favoritt her! Mange som anbefaler det merket.
Dama mi sier at stenen er en kalk sten... Tror jeg tar den ut jah...!
Sannsynligvis er det den som gi så store forskjeller i gh verdiene?

Og lite sirkulasjon som gjør at corryene hentet luft stadig vekk?
Nja, kalk pleier kanskje å hovedsaklig påvirke kh, men er steinen hvit så er det nok en kalkstein. Kan jo hende det er noe annet, som i tillegg avgir noe som øker gh...? Ikke godt å si. Men ta den ut. Det at gh-verdiene er høyere i akvariet enn i vannkrana tyder jo på at du har et eller annet iallefall, i akvariet som øker gh.

Lite oksygen får Corydoras og maller til å snappe luft ja. I likhet med f.eks. nitritt i vannet. Flere ting som kan forårsake den luftsnappingen.

Sirkulasjon nede i vannet, og oppe i overflaten er to ulike ting. Hvis vannoverflaten står nærmest stille, opptar ikke vannet oksygen fra atmosfæren. Du kan ha fullt øs på filteret, men stillestående vannoverflate likevel, dersom utblåset er langt nede i vannet og peker nedover eller bortover. Hullene på utstrålingsrøret skal peke oppover slik at det er bevegelse i vannoverflaten.
Corydoras trenger ikke rare sirkulasjonen. De kommer ofte fra nesten stillestående småelver, bekker og vann i Amazonas, der det er knapt med sirkulasjon. Men overflatebevegelse i akvariet må de ha.
Svar til B. Andresen:
Ja, JBL er en soleklar favoritt her! Mange som anbefaler det merket.

Da har jeg ingenting og frykte. Kjøpte nemelig nitratt dråpe test av det merket. Har allerede prøvd den og den virket.
Ok, jeg skal fikse dette med vannbevegelsen. Det er altså viktigere med vannsirkulasjon enn så og si ingen vannbevegelse selv om det gir bobler under vannet?

skal sette utblåset oppover mot vannoverflaten for sirkulasjon. Men da blir det ingen bobler? (det er kanskje ikke så viktig som sirkulasjon?)

EDIT: Nå står utblåset rett ved overflatet og blåser diagonalt. Dette gir svært god sirkulasjon. Problem solved når det kommer til oksigen? Sterkt strøm av vann sirkulere nå.
Tenkte bare jeg skulle rette opp dette siden jeg er kjemiker.... Kalk påvirker GH og natron (NaHCO3) påvirker KH (og pH). Hvis steinen din er en hvit kalkstein, er det nok helt sikkert den som er årsaken til GH økningen. Alternativt skjellrester i sanden din som du nevner. Tar du ut steinen først, så ser du om GH stabiliserer seg.
Anita
Tenkte bare jeg skulle rette opp dette siden jeg er kjemiker....:-) Kalk påvirker GH og natron (NaHCO3) påvirker KH (og pH). Hvis steinen din er en hvit kalkstein, er det nok helt sikkert den som er årsaken til GH økningen. Alternativt skjellrester i sanden din som du nevner. Tar du ut steinen først, så ser du om GH stabiliserer seg.

Flott å ha en kjemiker her

Vil ikke kalk (kalsiumkarbonat) påvirke både gh (pga kalsium) og kh (pga karbonatet) ?
Godt med en kjemiker ja. Tok ut stenen igår, så jeg skal ta nye gh tester idag.
John Christoffer Mæland
Godt med en kjemiker ja. Tok ut stenen igår, så jeg skal ta nye gh tester idag.

Verdiene vil nok ikke forandre seg med en gang, det må tynnes ut ved hjelp av vannbytter først. GH "fordufter" ikke, det blir i vannet til man fjerner det.

Bytter du med kranvann, så vil gradvis gh-verdien (og kh muligens) i karet gå nedover for hvert vannbytte, inntil du ligger på samme nivå som kranvannet.
Arve
[QUOTE=Anita] Vil ikke kalk (kalsiumkarbonat) påvirke både gh (pga kalsium) og kh (pga karbonatet) ?

Nei, formelen for kalsiumcarbonat er CaCO3 og for natrtiumbicarbonat/natron er den NaHCO3. Det er H-atomet (hydrogen) som påvirker pH og KH-testene måler konsentrasjonen av NaHCO3 i vannet, ikke carbonat i seg selv

Jeg legger en link under til en lengre tråd hvor jeg har forklart kjemien i vannet hos våre små venner. Advarer om at denne kanskje er for spesielt interesserte, men....

Litt kjemi...

Ellers har Mona helt rett. Eneste måten å få ned GH på er å tynne ut vannet med nytt vann med lavere GH etter at steinen er tatt ut
Tok ny Gh test idag. Den viste 7. Aner ikke hva det er, men det holder seg ihvertfall stabilt på 7.

Jeg får tynne det ut, og måle på nytt ikveld....
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Christiansen
Reklame for plussmedlemskap