Barnevennlig nybegynnerakvarium

Trenger innspill til sammensetning av fisk vårt første akvarium. Vi har nettopp måttet gi bort kattungen vår på grunn av uventet allergi hos mannen i huset (vi har hatt katt tidligere), og seksåringens høyeste ønske på fiskefronten er en Ancistrus sp. Med det gikk min opprinnelige plan om en reinhekla asiatisk biotop med Moskito Rasbora, Kuhliiål og reker fløyten.

Det jeg ønsker nå er et "barnevennlig" kar. Med barnevennlig mener jeg at beboerne skal være morsomme og spennende for barna, det er undertegnede som skal forvalte karet.

Vi har bestilt et 54 liters kar (startsett fra Dahls), der jeg tenker modifisere medfølgende pumpe med blåsvamp. Bunnen er rådasand i størrelsen 0,4-0,8.

Foreløpig plan:
En Ansistrus (sønnen min på seks har tydeligvis arvet sin mors sans for styggpene dyr)
To-tre lilla eplesnegler (har en datter på tre år som elsker lilla)
Noen levendefødere. Vil tro det er litt spennende for barn? Tenkte først Guppy, men er ikke så begeistret for sykdommene de er disponert for. Er også redd for at de skal formere seg for mye. Det er sikkert også et pluss at det er livlige fisk, kanskje også med fine farger. Har tenkt litt på Endlers, men vet lite om dem. Trenger tips!

Min plan er altså å gjøre akvarium til en kul og spennende hobby også for ungene. Med et håp om at vi synes dette blir så gøy at vi ønsker oss et større kar etterhvert.
1 ancistrus, noen lilla eplesnegler og en liten gruppe platy kan jo være en fin sammensetning i et barnevennlig kar. Platy er enkel og grei, masse fine farger og føder levende unger.
Endlers funker som guppy, ca, men de spiser ikke sine barn så ofte som vanlig guppy -altså mer barnevennlig? Hehe
Nybegynner-fisk
Jeg har hatt Gyppyer til og fra i flere år, og har faktisk aldri noen sinne noen gang opplevd sykdom. Ungene fra Gyppyene ble spist av Sølvhaien, så formeringen var heller ikke et problem.

Mollyer en pene, relativt rolige og ikke så altfor aggressive mot andre fisker.
Kuhlii-åler kan du ha hvis du sørger for nok huler og planter de kan gjemme seg i. Hadde to stykker i et 45l som levde i 2.5 år, og trivdes veldig godt.
Men igjen, de krever flere steder de kan gjemme seg helt unna.

Det finnes også noen veldig kule corymaller du bør absolutt investere i.
Men igjen, anbefaler jeg Mollyer av forskjellige slag. De er fargerike og veldig lette å få til å trives. Neon/kardinal tetraer er også noe å vurdere.

Dette er mine erfaringer da!
Reker, de er morsomme å kikke på. At de bidrar til å holde karet rent er heller ikke noen dårlig egenskap. NB disse er MYE billigere privat enn i butikk. Jeg tror de kan settes inn før fisk også, samme for snegler. Det finnes reker i søramerika også, bare ikke i handelen.

Hvis karet skal bygges rundt ancistrusens trivsel er det absolutt å foretrekke å ha fisker som trives i bløtt (myr) vann framfor arter som ønsker hardt vann slik mange levendefødere gjør.

Ohr, det var nyttig info angående hva ancistrusen trives best med. Har ikke sett så mye på Gh, ser jeg. Utelukker det kanskje eplesnegler også?

Har du noen gode tips til ancistrus-samboere ut fra kriterier om bløtt vann? Skal selvsagt konsultere fiskebasen her inne, men det er fint med tips også.

Du kan ha eplesnegler i bløtt vann, men de må ha kalsium, kalk. Det kan de få via kalkstein (som bare vil gjøre vannet hardt hvis du ikke bytter vann ofte nok) og via feks. spinat, som de liker å spise, og som inneholder mye kalsium. Ancistrus også kan finne på å like spinat, det er helt greit fôr til den også. Agurk og squash kan du også gi fisk og snegler - og sånt er artig for ungene. Fest grønnsaker i feks ei teskje, så de synker til bunnen.

Dropper du levendefødere, kan du feks. vurdere dverggurami. Det er fin fisk, og artig i og med de rare brystfinnene de bruker til å "smake" på ting og annen fisk med. 54 liter er kanskje litt lite for dem, men gir du dem gode leveforhold ellers, skulle det gå.

Har du bare en ancistrus, kan du også vurdere andre bunnfisk, men i en 54-liter blir det begrenset plass til både ancistrus og corydoras, så da ville jeg i alle fall gått for en av de små cory-artene. Feks. Corydoras habrosus. Coryene bør gå i grupper på ikke mindre enn 5 for å trives, slik det står å lese i fiskebasen. Velger du ikke cory, kan du velge en gruppe på feks fem Otocinclus, Pitbullpleco eller du kan gå for dine favoritter, kuhilålene.

Hei Helinor

Endlers guppy lever ikke så lenge (triste barn når fisken dør), så jeg ville ha valgt reticulata hvis du går for guppy-gruppe. Dessuten er det jo gøy når de blir gravide, og du kan kjøpe et lite fødekar, og ungene dine kan følge med den gravide fisken, fødselen og de bitte små babyfiskene. Da vil de kanskje lære litt om ansvar, og nysgjerrigheten deres vil ihvertfall stimuleres. Når du velger ut guppy se spesielt på finner. Ikke velg de som har skader på finnene, ei heller de som i butikk er høygravide.

Ellers ville jeg ha valgt fisker som ikke er så nervøse at de gjemmer seg hele tiden. Det gjelder forsåvidt reker også.

Siden det bare er 54 liter, og ungene skal synes det er gøy tror jeg at jeg ville ha valgt levendefødende, og variert i fargene. En trio med guppy, en trio med seilfinnemolly og en trio med sverddragere? En Ancistrus som kan surre rundt og noen snegler? Kjøp litt dH salt, billig måte å øke hardheten på, så sneglene får hardne skallet sitt.
en sverdragerhanne blir stor, disse fiskene trenger mye større plass enn 54 liter. i et så lite kar kan det bli ganske rotete hvis man har forskjellige stimer, så jeg ville hold meg til heller en større gruppe av en type fisk, enn flere små grupper av forskjellig fisk.

nå er ancistrus en hardfør art, så den kan faktisk tilvennes noe høyere gh enn den primært liker. bare ikke så mye veldig fort, ta det pent og rolig.
Jeg dropper egentlig gjerne levendefødere i karet dersom jeg finner noe annet passende.

Med ancistrus og eplesnegler er barnas ønsker innfridd, så da kan jo jeg velge det jeg synes passer best ellers.

Coryer og ottoene er kjempefine, men jeg føler at ancistrusen bør få mest mulig plass på bunnen siden plassen er såpass marginal. Og at jeg derfor bør ha "et eller annet" i midtre eller øvre sjikt. Vet ikke om jeg tenker feil?

Da blir det enten en stim med "noe" eller type liten gruppe.

Reker frister også veldig. Men jeg kunne i tillegg tenkt meg mer enn bare en fisk i et akvarium. Altså ancistrus pluss en type til.

*svelger fiskesuppe-kameler*
en liten fargerik tetra art kanskje? disse holder seg i midten/øvre sjikt som regel
Tusen takk for gode forslag! Tar selvsagt imot flere

Gleder meg til å sette opp karet etter påske!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap