Hvilke malawi kan passe for meg?

Hei!
Jeg holder på og setter opp et 240l Juwelakvarium etter mange års fravær fra hobbyen, og jeg trenger noen tips.

Hvilken sammensetning av Malawi kan passe i et slikt akvarium? Mange fisker av en, to eller tre sorter eller en blanding av mange?

Har vurdert f.eks Labidochromis careleus golden og sp. Hongi, evt også Pseudotropheus Kingsizei... Syns det høres grit ut å få både noe gult og blått.

Hva tror dere om valg av arter og antall av hver?

Har så langt fylt karet med hvit kalksand og en del sorte steiner (dvs. etterligninger som er litt lettere enn stein) og en lys brun bakgrunn som ser ut som steinklippe som er laget for akvariet (denne tar en del av plassen i akvariet, slik at 240l ikke er helt reelt).

Hva bør vannet tilsettes? Stemmer det at det er ca.1 dl grovsalt per 100l vann? Bør det brukes aquasafe, evt andre tilsetninger?

Tar i mot alle tips og innspill med takk!

(skal få lagt ut et par bilder snart støvskyen fra kalksanden har lagt seg...)
Velkommen til malawigjengen
Fiskene du har valgt så langt ser greie ut for karet ditt,du kan også ha rød zebra med disse.Det finnes ca 800 foskjellige malawi så det er mye å velge mellom.Som tilsettning i vannet bruker jeg kun natron,en spiseskje til hundre liter.Bruker også havsalt,men kun om jeg har fisk med sår-rifter.Jeg bruker 1dl salt pr hundre liter som du sier.Med natronet holder du ph rundt 8 og kh 10-12,dette er gunstig for hold av malawi.Bytter vann en gang pr uke ca 30-40%..Du bør selv skjekke vannverdiene,da dette ikke er fasitt,vi kan ha forskjellig vann fra springen.Magne
Takk for svar Magne!
Sikkert er dumt spørsmål: Er dette vanlig natron slik som jeg får kjøpt i kolonialbutikken, eller må jeg på apotek eller dyrebutikk?

Kan det være at Labidochromiser passer best sammen med andre Labidochromiser (eks 7-8 Careleus + 7- 8 Hongi)?

eventuelt Pseudotropheus sammen med andre Pseudotropheus (eks Soulosi + Kingsizei+ Rød zebra)?
Man anbefaler vel å ikke blande arter. Velg heller en av hver. En labidochromis, en melanochromis etc
Forresten får man kjøpt natron på dyrebutikker. Koster ikke all verden
Ja det er vanlig natron man bruker,men kjøp på nett det er billigst.Det er ikke nødvendig vis slik att fisk fra samme fam går bra sammen,golden er rolig av seg mens hongi er litt krass av seg.Men den er stort sett etter sine egene.Så du bør nok holde 1hanne og 2-3hunner så har den nok å gjøre med dem.
Sammensetningen jeg har som jeg syns gir fin farge kombinasjon er:
rød zebra (1 lilla hanne, 4 oransje hoer og 3 OB hoer)
golden (2 hanner og 6 hoer)
maingano (litt usikker på kjønnsfordeling)

jeg har valgt å ha få arter og flere av hver. Det jeg har fått høre ofte er at man trenger å ha en del malawi ellers vil de bli veldig aggresive
Takker for tipset fra deg også Kaiamor! Den sammensetningen der så heller ikke dum ut nei. Ideelt sett, så bør jeg vel ha en hann og flere hunner av samme art, men det er sikkert ikke så lett å få kjøpt kjønnssammensetningen slik. Hvis jeg bestiller en 7-8 stykker av hver sort (2-3 sorter), så blir det kanskje greit likevel?
Denne: Pseudotropheus socolofi skal visst være ganske fredelig og fungere i "mindre" malawi-kar.

Golden er absolutt å anbefale. De finnes forresten i blå og hvite varianter også, men disse bør ikke blandes pga krysningsfaren.
Kan kanskje være at jeg går for to grupper på 8-10 fisk i hver og at jeg satser på Golden og Socolofi for å få både gult og blått og arter der både hunnene og hannene er fine. Kan dette funke tror dere?

Kunne vært fristende å redusere antallet i hver gruppe og kjøpe enda en art, f.eks Kinsizei (syns disse har en utrolig fin farge!), Rød Zebra (vanskelig å vite hva en får her ettersom det er så mange varianter...), Hongi eller Acei (for stor for mitt kar?), men kan dette kanskje være dumt? Syns jo det er så mange arter der hannene er utrolig fine, men hvis en revirhavende hanne skal legge beslag på halve akvariet, så er det kanskje ikke det beste for helheten? Tenker jeg rett?

Enda ett smørsmål: Bør jeg bruke luftdiffusor på pumpen? Har to pumper: Ei innenbords Eheim med kraftig trykk og ei mer stillgående utenbords. Hvis jeg setter luftdifusor på førstnevnte, så bruser det ganske så kraftig. Det gir en del støy og midre sikt i vannet. Hva sier Malawifolket (sikter da til akvariseter og ikke folk fra Malawi) om dette?

Takker for alle gode tipsene så langt! Dette er spennende, og jeg begynner å bli litt hekta nå

(kan hende at tråden min burde stått under Malawi... Beklager hvis jeg har feilpostet)
Hadde karet vært mitt hadde jeg valgt to snille arter (f. eks Golden og Socolofi) og hatt f.eks 8 av hver. Det blir jo fint når også hunnene har fine farger. Spesielt med tanke på at karet er 240 liter og inneholder innvendig bakgrunn så kan det bli mere uro med flere hanner.
Du kan evt. se hvilke arter som er å få tak i der du bor. Ikke bestandig man får til å ende opp med de artene man har bestemt seg for.
Det kan også være fint med bare en, fargerik art. Det blir ganske "stilrent".

Jeg tok av luftdiffusor på filterpumpene. Satt heller utblåset helt oppe i overflaten så det blir krusninger i vannet (men ikke så høyt at det plasker). Det blir helt lydløst, men gir bra oksygen til vannet (såfremt du ikke har heldekkende glass på karet).
Det virket også som at fiskene klødde seg mer pga irriterende bobler i gjellene.
Da kommer jeg til å gå for 8 golden og 8 socolofi (evt. annen blå type hvis butikken ikke kan skaffe denne, eks Kingsizei, Acei...)

Men først må jeg kanskje finne noen algespisere som kan passe i et Malawikar. Hva bør jeg gå for da og hvor mange? (helst noe som er vanlig slik at det er god mulighet for å finne den i en butikk, og helst en sort som ikke blir så steike stor...)
Det er slettes ikke sikkert at du trenger algespiser. Mbunaene gnager alger de også, i hvertfall så lenge de er grønne.
Vil du allikevel ha en så vil jeg bare anbefale ancistrus oppdrettsvariant. De blir ikke for store, og er bra tilpassningsdyktige. Aller helst bør du få tak i et voksent individ. Små ancistrus kan bli mobbet av malawiene.
Den bør også være vant til høy PH og GH fra før, ellers kan den dø hvis overgangen til nye vannverdier skjer for fort.

Et problem med maller i malawi-kar er at malawiene tar maten som mallene skal ha. De kan derfor lett sulte over tid.

Jeg hadde skaffet malawi først, og så sett om det var nødvendig med algespiser senere. (Jeg har de bare pga rødalger som malawiene ikke liker, men skulle gjerne ha klart meg uten).
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap