10liter

Inaktiv bruker
Hei!

Jeg drev litt med fisk for noen år siden, da hadde jeg et akvarie på 60l. Skal snart flytte inn i ny leilighet og har gravd fram et gammelt akvarie på 10l, og lurte da på om dere hadde noen tips til hva slags fisk det kan være lurt å putte i det?

Leste her at sand er enklere å vedlikeholde enn grus? Hadde grus i mitt gamle, og husker det var ganske mye styr med å få vasket den ren ordentlig. Tips og triks mottaes med stor takk!
Jeg ville ikke hatt fisker i det hele tatt i et så lite akvarium.

En bedre idé ville være å lage et nanoakvarium med planter og sett hva slags kunstverk du får til.

Hvis du veldig gjerne vil ha dyreliv i det kan du ha enkelte snegle- og rekearter. Selv har jeg en 20-liter med eplesnegler og kirsebærreker, og slikt noe kan være like så underholdende som fisker som ikke rører seg fordi de har for lite plass.

Lykke til med designet, og vis oss gjerne noen bilder etter hvert som du kommer i gang.

LJ
Marthe Marthe
Hei! Jeg drev litt med fisk for noen år siden, da hadde jeg et akvarie på 60l. Skal snart flytte inn i ny leilighet og har gravd fram et gammelt akvarie på 10l, og lurte da på om dere hadde noen tips til hva slags fisk det kan være lurt å putte i det? Leste her at sand er enklere å vedlikeholde enn grus? Hadde grus i mitt gamle, og husker det var ganske mye styr med å få vasket den ren ordentlig. Tips og triks mottaes med stor takk! :)


Heisan hopp.
10L er jo serdeles lite da, Bare yngel karet mitt der jeg har mine nyfødte er på 28L. Selv ville jeg ikke hatt noe mer en en slørhale eler 2-4 guppy, Eventuelt annen små fisk. de skal jo liksom ha plass til å leve, dette blir jo nesten som å stelle seg selv rett opp og ned i ett lite hage baseng. Men det er jo meg da, du ser jo på fiske databasen hvor stor plass de forskjellige trenger. Men jeg ville helt klart gått for noe større får å få en "nytelse" ut av det, Kansje veldig feil ord valg men:P
Slørhale i 10l??
Slørhale i 10L????? Anbefales IKKE!!!!! Slørhalen blir stor og trenger mye plass... 1-3 guppy går ann, men de blir fort mange... kanskje kun 1 kampfisk eller som vannilje ninja nevner.. reker og snegler
Du kan jo lese denne tråden. 5,5 eller 10L, samme sak.
Wilairot
Slørhale i 10L????? Anbefales IKKE!!!!! Slørhalen blir stor og trenger mye plass... 1-3 guppy går ann, men de blir fort mange... kanskje kun 1 kampfisk eller som vannilje ninja nevner.. reker og snegler:)


Nå tenkte jeg ikke en på steroider da, Det var å kjøpe den minste får så å få "presset" henne over til større kar når du ser den begynner vokse
Inaktiv bruker
Takk for svar. Hadde en god del forskjellig fisk i det for mange år siden, før jeg visste stort om fisk, tre-fire guppyer, et par slørhaler og en pansermalle. Selv om alle så ut til å trives godt, dog slørhalene holdt samme størrelse, er jeg klar over at det er lite plass, i hvertfall til den mengden fisk jeg hadde i det. Det var små fisk a la tetraer jeg hadde i tanken, guppyer har jeg ikke lyst på, nettopp fordi de fort blir så mange som de blir.
ferkingen123
[QUOTE=Wilairot]Slørhale i 10L????? Anbefales IKKE!!!!! Slørhalen blir stor og trenger mye plass... 1-3 guppy går ann, men de blir fort mange... kanskje kun 1 kampfisk eller som vannilje ninja nevner.. reker og snegler:)


Nå tenkte jeg ikke en på steroider da, Det var å kjøpe den minste får så å få "presset" henne over til større kar når du ser den begynner vokse

Håper du er klar over at du snakker om en fisk som blir opptil en halvmeter lang (ja, den naturlige varianten) og som passer best i hagedam. Når du skal komme med forslag, så kom i det minste med noen realistiske

Og, det er en grunn til at 20L er det minste man kan søke på i Fiskebasen.
Stine Sofie
[QUOTE=ferkingen123][QUOTE=Wilairot]Slørhale i 10L????? Anbefales IKKE!!!!! Slørhalen blir stor og trenger mye plass... 1-3 guppy går ann, men de blir fort mange... kanskje kun 1 kampfisk eller som vannilje ninja nevner.. reker og snegler:)


Nå tenkte jeg ikke en på steroider da, Det var å kjøpe den minste får så å få "presset" henne over til større kar når du ser den begynner vokse

Håper du er klar over at du snakker om en fisk som blir opptil en halvmeter lang (ja, den naturlige varianten) og som passer best i hagedam. Når du skal komme med forslag, så kom i det minste med noen realistiske

Og, det er en grunn til at 20L er det minste man kan søke på i Fiskebasen.

Se her ja, Altid like morro med fag folk som utaler seg. Nå er ikke slør hale lov å ha i hage dm da men, Koi du tenker på men ja som sagt, dett var ett eksempel på en fisk som trakk luft av seg selv. å da snakk om yngel, hun har jo allerede fått blowing på den hun hadde så regner da med hun skønte hva jeg mente.
ferkingen123: Prøv noe morsomt! Søk på "Slørhale" i Fiskebasen, og se hvilken fisk som kommer opp Og ja, Gullfisk er fullt lovlig å ha i hagedam.
Koi, Slørhale og gullfisk er 3 forskjellige fiske raser
nå har jeg hatt akvarium siden jeg var 7 år da
Vet ikke om du har sett på liter volumet på gullfisk boller for eksempel jeg?
har man anskafet seg akvarium og tatt på seg ansvaret for levende vesen passer man på at hjemmet ikke blir for lite.
Stine Sofie
ferkingen123: Prøv noe morsomt! Søk på "Slørhale" i Fiskebasen, og se hvilken fisk som kommer opp :-) Og ja, Gullfisk er fullt lovlig å ha i hagedam.



åååååååå, slørhale er IKKE en gullfisk. På folkemunne ja men nei, det er en egen rase som er avlet opp.
Haha, ja hvis du tror det så
Stine Sofie
Haha, ja hvis du tror det så :-)



17.04.2006
Fisk: Det er kun lov å selge Koi og diverse Gullfisktyper til lukkede hagedammer.
http://www.tropex.no/Old_site/index.htm
luerer på hvorfor man har både gullfisk og slørhale som norke navn om dette skulle vert samme fiskerase jeg du. guppy og gruppy samme fisk bare med trøndersk og østlansk navn? gjør det så lett som å google det så vil du se det ikke er samme rase så slipper vi ødlege tråden til stakkars jenta
jeg prøvde bare hjelpe skjønner du
Slørhare er en oppdrettet variant av gullfisken. Gullfisk blir større enn slørhale, men slørhalen blir fortsatt ganske stor den også. Tre fire ganger større enn en 10liter.

Til syvende og sist, så vil gullfisk og slørhale sammenlignes som samme fisk, i dette tilfellet..
Ronny-André
Slørhare er en oppdrettet variant av gullfisken. Gullfisk blir større enn slørhale, men slørhalen blir fortsatt ganske stor den også. Tre fire ganger større enn en 10liter. Til syvende og sist, så vil gullfisk og slørhale sammenlignes som samme fisk, i [I]dette[/I] tilfellet..



TUUUUSEN TAKK. Dette jeg også prøvde få frem. på folkemunnet er en slørhale gullfisk, men som jeg sa over er dette en oppdrettet variant av gullfisk og som også sagt tidligere vil denne bli for stor til ett så lite kar, men kverulanten i meg voknet når folk skal sette meg på plass så har de feil selv å ikke vet dette er 2 forskjellige fisk. men ja også enig denne vil BLI for stor.
dette vil føre til blowing eller hva det heter. (fiskens kropp slutter vokse men organene vokser og den vil da pines)
Greit det ferkingen123, du vet tydeligvis ikke helt hva du snakker om. Hva tror du "Gullfisktyper" betyr? Aha, forskjellige avlsvarianter ja!

Sitat fra Fiskebasen, profilen til Gullfisk:

Tidligere/andre navn: Slørhale [...]

Denne arten har også blitt ekstremt mye avlet på gjennom tidene og det finnes utallige oppdrettsvarianter der de aller fleste har det til felles at fisken ser morsom ut, men ikke har det særlig godt. Gullfisk er en kjempefin akvariefisk, men man bør ikke kjøpe oppdrettsvarianter som "slørhale", "golfball" e.l. Dette er i prinsippet like ille som å skaffe en katt med fem cm lange ben. Den ser morsom ut, og ligger sikkert pent på fanget, men har det ikke godt!

Og, OI! Ser man det, ta en titt på dette bildet fra profilen til Gullfisk! Næmmen, så rart?

Husk, det er lov å ta feil ferkingen123 Å "ødelegge" tråden vil jeg nok ikke kalle det, retting av feilinformasjon er nyttig!
Stine Sofie
Greit det ferkingen123, du vet tydeligvis ikke helt hva du snakker om. Hva tror du "Gullfisktyper" betyr? Aha, forskjellige avlsvarianter ja! Sitat fra Fiskebasen, profilen til Gullfisk: [I]Tidligere/andre navn: Slørhale [...][/I] [I]Denne arten har også blitt ekstremt mye avlet på gjennom tidene og det finnes utallige oppdrettsvarianter der de aller fleste har det til felles at fisken ser morsom ut, men ikke har det særlig godt. Gullfisk er en kjempefin akvariefisk, men man bør ikke kjøpe oppdrettsvarianter som "slørhale", "golfball" e.l. Dette er i prinsippet like ille som å skaffe en katt med fem cm lange ben. Den ser morsom ut, og ligger sikkert pent på fanget, men har det ikke godt![/I] Og, OI! Ser man det, ta en titt på dette [URLBLOCK1] fra profilen til Gullfisk! Næmmen, så rart? Husk, det er lov å ta feil ferkingen123 :-) Å "ødelegge" tråden vil jeg nok ikke kalle det, retting av feilinformasjon er nyttig!



hva sa jeg? er akkuratt dette jeg har prøvd å forklare deg da, mulig jeg har ordlagt meg dårlig. men skrev slørhale er en fisk som er drettet opp med opphav i gullfisk. da var vi enige alike vell da eller? he he he
Og den har fortsatt det nøyaktig samme navnet og er samme art. Slørhale er et "kallenavn" for en Gullfisk som har blitt tuklet med. Men en Slørhale er en Gullfisk, og blir oppmot samme størrelse. Slørhale heter Carassius auratus auratus, Gullfisk heter Carassius auratus auratus.
Ja vell. Dere sier selv den er dretta og tukkla med hvordan kan det da vere samme art. Lurer på hvordan man får forskjellige arter jeg, men men. Dere får sjekke opp hvordan dette fungerer da, Mennesket stammer fra apene vi har bare tilpasset oss, Ergo vi er alle en gjeng aper
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap