Green spot algae som ikke forsvinner !

Inaktiv bruker
Nå er jeg virkelig lei ! jeg har i et halvt år hatt problemer med en merkelig algetype som synes umulig å bli kvitt. I følge det jeg har lest, kalles disse algene på engelsk ''green spot algae'' . De virker helt umulige å skrape bort fra glasset, og enda mer umulige å bli kvitt. Akvariet er på 60 liter, og jeg har 10 neontetra. Jeg forer minimalt 1-2 ganger om dagen og gjør et vannbytte minst en gang i uka. Filteret er et fluval2+. Jeg har prøvd flere forskjellige lysrør: glorux, aquastar og resun. Disse algene plager meg så inderlig. Jeg fjerner det meste en gang i uka, men det kommer fort tilbake. Spesielt i baksiden av akvariet er det blitt helt grønnt ! hva skal jeg gjøre?
Det er normalt å ha litt av Green Spot Algae. Det regnes som normalt i alle akvarier. Men utifra beskrivelsen din så er det temmelig stor spredning i ditt kar...?

Jeg har noen forslag å komme med.
Først; mål fosfatnivået i akvariet ditt. Det finnes egne tester for det.

Deretter; sett inn flere hurtigvoksende stilkplanter, og plant dem langs bakglasset slik at det skygger for algen. Den vil helst ha mest mulig og skarpt lys, trives ikke i skygge. De hurtigvoksende plantene vil også konkurrere med algen om næring.

Og her kommer det rare; tilsett flytende næring i vannet til plantene dine. Ikke overdoser, men bruk halv dose eller noe slikt av hva bruksanvisningen sier.

Har du luftestein/brusestein i akvariet ditt? I så fall; ta den ut. Den er med på å lufte ut CO² fra vannet, og Green Spot Algae inntreffer gjerne i større mengder når fosfat- og CO²-nivåene er svært lave. Det blir på en måte en "mangelsykdom" og en ubalanse i akvariet. Derfor forslaget mitt om å gjødsle, og å sette inn flere hurtigvoksende planter (f.eks. Limnophila sessiliflora, sånne typer)

Jeg har lest at sebrasneglen Neritina er den eneste akvarieskapningen som er kjent for å spise den typen alge. De er jo dekorative også, så hvis du har mulighet kunne du jo kjøpe et par sånne ?
Sv alger:
Hvis du virkelig har gitt opp algemidler og sugedyr, da er det bare en ting å gjøre. Men da må du være forberedt på å begynne "på nytt" med akvariet.

Putt fisker i en bøtte med lokk på, og ta ut ALT av akvariet, inkludert sanda.
Sanda bør kokes, (ikke med såpe, hvis det skulle være uklart..) og kokes i ca en halv time før du begynner å "riste" sanda for å rengjøre den. Gjerne ved hjelp av en sil.

Akvariet bør skrubbes fra topp til bunn men varmt vann, skrubb med baksiden av en oppvasksvamp. (som det heller ikke skal brukes såpe på, eller som har vært brukt til noe annet en akvarium...) Alt av inventar bør skrubbes og gjøres rent, inkludert planter hvis disse også er angrepet.
Da holder det å dra forsiktig over med en svamp over bladene.

Dette medfører at du begynner på nytt med verdier i vannet, så du bør vente før tetraene får komme oppi akvariet igjen. Så lenge tetraene får gjennomstrømning i bøtta og varme skal de nok klare seg en stund.

Dette har jeg bare gjort en gang med stort hell, gyppyene og tetraene mine fikk komme oppi igjen etter 2 uker. Men da sto de i et midlertidig lite akvarium. Prøv sugemaller, snegler, midler osv osv før du prøver dette.
Mye jobb, og muligens traumatisk for fiskene...

Lykke til!
Sv:
Jeg understreker at dette er en løsning hvis du virkelig ikke klarer å få de vekk. Jeg led av penselalger, bare så det er sagt. Prøv Mona sitt råd først, anbefales!
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap