Fisken klør

Nå har jeg nettopp hatt en runde med sykdom i akvariet. Fisken klødde, ble apatisk og stod enten i toppen, eller helt på bunn, for deretter å dø. Det var ingen tegn til sykdom annet enn at fisken virket redusert og klødde.

De tre overlevende fiskene har fått behandling med Sera Omnipur og Costapur, samt litt salt i vannet.

Kjøpte ny fisk i går, og i dag ser det ut som om de klør. Det ser ut som om de prøver å klø seg ved å svømme inntil glasset.

Har testet vannet, og det er helt ok. Det er et 21 liters akvarie, med fluval 1 pumpe, 3 platy, 2 svarte molly og to gule sugefisker.

Beklager om dette ble litt amatørmessig beskrevet, men jeg håper noen kan ha noen tips om hva som er feil, og hvordan jeg kan rette det opp.

På forhånd tusen takk for tips.
Klor!!!
det kan virke som du har en del klor i vannet... prøv med aquasafe eller lignende...
Er dette akvariet relativt nystartet? Når ble det satt i drift?

Har du tatt noen form for vannverdi-tester av akvarievannet ditt? Nitritt og ammoniakk for eksempel? Det er veldig viktig at du tester de to fortest mulig. Dette er giftig for fisk, og det stresser dem enormt å leve i slik gift. Det kan medføre kløe, de blir syke av stress, apatisk fisk og til slutt død.

Jeg syns også du har ganske mange store fisk i et så bittelite akvarium. Det er vel knapt plass til 2 fisk der, men du har 6.... overbefolket akvarium. Dette har lett for å skjære seg og bli dårlig vannkvalitet av. Filterne som følger med slike små-akvarier er mildt sagt elendige og holder ikke vannkvaliteten god nok. Det skulle ikke forundre meg det minste om du har forgiftet vann, og at det egentlig er det som er i veien med fiskene.
Det er kjempevanskelig å holde gode vannverdier i et sånt lite kar.

For å si det sånn, en død fisk i en 20liter kan være krise, men en død fisk i en 400 liter kan nesten gå umerket hen.

Jeg plagdes med min 50 liter en gang, fiskene virket slappe, hadde røde gjeller og var rett å slett amoniakkforgiftet. Dette var to dager etter vannbytte.. Grunnen? en død guppy-yngel som lå bak en stein intill glasset. Som en kontrast til dette fant jeg en oppspist fisk i 400 litern igår, helt tilfeldig og ingen av fiskene hadde reagert noe på den, de virket mest irritert over at jeg fjernet "snaksen" de hadde funnet.

Men Mona O kommer med mange gode spørsmål, hvor lenge har karet vært i drift ? Hva er vannverdiene dine, og hva er verdiene på det som kommer ut av springen ?
Som jeg tidligere har skrevet: Jeg bruker pumpe Fluval 1, ikke den som fulgte med akvariet.

Vannverdiene er helt ok. Har testet NO3, NO2, GH, KH, PH, CI2. Alle disse verdiene er helt i orden. Bruker Aquasafe.

Startet akvarie for tre uker siden. Har som sagt medisinert, men byttet vann, og kjørt med kullfilter etterpå.
Det hjelper dessverre ingenting når man ikke opplyser nøyaktig hva testene viser. At man sier de er "fine", "helt i orden" eller "ok", sier oss ingenting. Fakta og tall er det som trengs. Bruker du strips når du tester vannet...? Det ser sånn ut på de verdiene du nevner. Hva er CI2 forresten?
Strips vil dessverre ikke vise riktige resultater, de er fryktelig upresise. Rett og slett dårlige. Dråpetester er det som må tas.

Du skriver at du startet akvariet for tre uker siden, og der har vi forklaringen. Det er garantert dårlig vannkvalitet og forgiftninger som er årsaken til problemene dine nå. Jeg er så godt som sikker på at du har nitritt i vannet nå, siden akvariet bare har vært i drift i tre uker.

Du må skifte vann hver dag, ca 25-30% av vannet, for å tynne ut giften.

Jeg har testet med strips. CI2 er klor.

Klor var 0
PH 7,2
KH 3
GH 8
NO2 1
NO3 10

Byttet halvparten av vannet på lørdag. Begynner å bytte ca 25% av vannet i dag, men hvor lenge skal jeg holde på med det ?
Gikk inn på linken til tester av vannet. Er det ok å bruke JBL easy test 5 in 1 ?

Stripsene jeg kjøpte var Tetra, de er halvparten så mange til over dobbel pris.
Strips, uavhengig av merke, er ikke nøyaktige nok. Dessuten, hvordan kan du si at vannverdiene er ok, hvis du har 1 i nitritt?! Hvis du skal gå til innkjøp av nye tester, kjøp JBL dråpetester.
Hei. det ser ut som karret ditt ikke ferdig innkjørt enda siden du har hatt det gående i bare 3 uker.

Når satt du oppi fisken første gang?

JBL Nitritt og nitrat dråpe tester er meget viktig at du kjøper deg dersom du bare har strips.

PS!
styr unna tetra sine dråpetester.

Vannskift må gjørest daglig når du har nitratt i vannet. men max 50% om jeg ikke tar feil.
Nina Westbye
Jeg har testet med strips. NO2 1 ......... Begynner å bytte ca 25% av vannet i dag, men hvor lenge skal jeg holde på med det ?

Det er rart at fiskene dine er i live. Med 1 i nitritt er vannet utrolig giftig for dem nå. Du må skaffe deg dråpetester så du kan sjekke vannet ordentlig og få fakta på bordet.

Skifte av vann må gjøres hver dag inntil nitritt-testen viser 0. Da er akvariets filter innkjørt. Siden du har hatt det i drift i tre uker allerede, er det mellom en og to ukers tid igjen før filteret klarer å omdanne all nitritt til det mer ufarlige stoffet nitrat. Så daglige vannbytter må du nok holde på med en stund til.

Filteret er det viktigste akvarieutstyret man har. Det gjør vannet levelig for fisk. I filtermassen sitter det levende bakterier som omdanner ammoniakk og nitritt til ufarlige stoffer og gjør vannet rent. Derfor skal man ta hensyn til disse levende bakteriene, og passe godt på dem Aldri vaske filteret i varmt vann eller noe lignende som kan drepe bakteriene. Når filteret begynner å bli tett (du ser at utblåset begynner å bli redusert), skal man tappe ut en bøtte akvarievann, og så skvise filtersvampene nedi bøtta. Fyll opp med rent vann i karet og sett tilbake filteret og plugg i kontakten igjen. Det er alt renholdet som trengs med et akvariefilter. Kun skylles og skvises litt i akvarievann når man ser at det begynner å bli tett. Man skal la det være mest mulig i fred, for å ikke forstyrre eller ødelegge den verdifulle bakteriekulturen som "bor" inni filteret.
På røret som stripsene ligger i står det at NO2 er safe på 0, ingenting om 1, og vannbytte fra 5 og oppover. Det står også at NO3 fra 0 til 25 er safe. Derfor trodde jeg disse verdiene var ok.

Hadde oppi fisk samtidig som jeg kjøpte akvariet. Fikk beskjed om at det var ok så lenge jeg brukte Aquasafe.

Nå har ikke akvariet noen bakgrunn, så jeg lurer på om fisken kan bli stresset av at akvariet er så "åpent." Har dog masse planter. Men skal sette på bakgrunn i dag i håp om at fisken skal få det bedre.
Unnskyld at jeg sier det, men hvorfor konsentrerer du deg om bakgrunnen nå? Blås nå i det!

Det er vannet som er giftig, det er det du må fokusere på her. Skift vann daglig, og gå over til dråpetester så fort som mulig.

Hvis nitritt-testen viser 1 er det giftig nivå.
Det er ikke mulig at testen viser 0.1? Synes det er merkelig at det ikke er noen mellomting mellom 0 og 1, til tross for at det er strips.
Det er 1 mg per liter.

Har byttet halvparten av vannet, og satt på bakgrunn (for å redusere eventuelt stress). Synes fisken oppfører seg mer normalt nå. Leker i strømmen fra pumpa, og svømmer mindre inntil glasset.
Da var det nok vannbyttet som hjalp. Bytter du halvparten av vannet halverer du nitritten i vannet. Jeg ville i allefall kjøpt dråpetester så du vet litt mer spesifikke verdier, og byttet endel vann daglig helt til det er under 0.1 mg/L
Tusen takk for svar. Da virker det som om jeg har funnet problemet.

Har skylt filteret under lunkent vann etter medisinering jeg da. Skjønner jo nå at det var galt av meg.

Fortsetter å bytte en del vann daglig, skyller filteret i vann fra akvariet, og kjøper dråpetester fra JBL, så tror jeg fiskene skal klare seg.

Glad jeg henvendte meg her inne, uten hjelp fra dere hadde jeg ikke funnet problemet Takker igjen
Men ikke gjør noe som helst med filteret før du MÅ. Altså når filteret blir så tett at det ikke slipper igjennom nok vann. Ellers skal man aldri røre filteret. Spesiellt ikke når karet er nystartet og bakteriekulturen bygges opp, da ødelegger du bare prosessen
Ønsket å rense filteret etter medisineringen jeg da. Det satt så mye planterester og guff på det.

Har allerede nå bestilt dråpetester, medisin og litt annet fra butikken det var link til i et innlegg lenger oppe. Takker for linken, og ser fram til å ha skikkelig utstyr i hus. Kanskje jeg klarer å få dette til å fungere uten for mye innblanding etter hvert.

Vil jo at fisken skal ha det bra. Synes ikke et akvarie man bekymrer seg for har den beroligende effekten det er ment å ha.
Filteret "fanger" ikke medisinen i vannet med mindre du bruker f.eks aktivt kull. Restene av medisinen vil flyte rundt i vannet til det forsvinner igjennom vannbytter. Det eneste du oppnår ved å rense filteret før det er tett er å fjerne mange av de gode bakteriene som jobber med å omdanne nitritt Planterester o.l er greit å plukke ut da de råtner og forårsaker mer nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap